Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Shiptronic

Overleden

Als je goed naar de foto kijkt zie je de bubbels op de behuizing zitten. En bij de uitgebrande weerstand de zwart verbrande resten goed verwijderen, dit is koolstof en geleid, dat veroorzaakt fouten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

IC en weerstand heb ik wel.Is redelijk eenvoudig te solderen (als je wat ervaring heb)

Ook ik trof een paar weken terug een compleet overleden wasdroger van Zanussi thuis aan.
Met mijn HTS elektro achtergrond weigerde ik dat te accepteren gelukkig :)

Gezocht en hier de perfecte oplossing gevonden. Gelukkig mensen die echt zeggen wat het probleem daadwerkelijk is! Enorm bedankt! :D
Had ook forums gevonden met mensen die alleen het antwoord gaven tegen betaling, etters.

Ik heb de onderdelen besteld hier: https://www.distrelec.nl/
Per stuk te bestellen, voor minder dan €10 had ik ze in huis. Meteen extra besteld voor een eventuele volgende keer.

Weerstand en LN vervangen en droger werkt weer perfect.

Nogmaals, namens mij, mijn vriendin en onze bankrekening: Bedankt!

Ook onze droger doet opeens niks meer.
Had hem aangezet,en ben naar beneden gegaan. Een uur later droger op zwart.
Wat kan dit zijn?
Hebben alle filters schoongemaakt, en de droger wordt weinig gebruikt.

hulpvoeding stuk op de stuurprint, veel voorkomend probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag met de Zanussi helpdesk gebeld, en kreeg het aanbod als de monteur aan huis komt om alleen de voorrijkosten en het arbeidsloon te betalen, de printplaat hoeven wij niet te betalen. Ook eventuele andere onderdelen niet. Vinden wij netjes, voor een droger van 3 jaar oud, en die alleen in de winter gebruikt wordt.

Voorrijkosten 90 Euro (Incl eerste kwartier als je geluk heb), 75 per uur dan word het een dure... 10 tje hoogop aan onderdelen als je het zelf doet....Ik zou me bedenken!!!!

De monteur is vandaag geweest om de inderdaad defecte printplaat te vervangen. Kosten??? €88.30 Alles inclusief! !! Coulance van Zanussi. Hulde hiervoor.
Conclusie: erg meegevallen!

Gefeliciteerd! Goed geregeld en inderdaad echt heel coulant van Zanussi. Voor bijna exact dat bedrag had ik laatst zo´n reparatie ook uitgevoerd in Arnhem, maar nu heb je garantiebehoud!
De print nieuw bij onderdelen shop kost ca 230 Euro!

Op 5 oktober 2015 17:32:51 schreef Empowered:
Gefeliciteerd! Goed geregeld en inderdaad echt heel coulant van Zanussi. Voor bijna exact dat bedrag had ik laatst zo´n reparatie ook uitgevoerd in Arnhem, maar nu heb je garantiebehoud!

[Bericht gewijzigd door Empowered op maandag 5 oktober 2015 17:35:51 (48%)

Erg coulant!! Print dus gratis gekregen en dus alleen arb loon en voorrijkosten betaald. Netjes...

ook ik moet er maar eens aan gaan zitten, nog niet eerder een wasdroger uit elkaar getrokken, maar ooit moet de eerste keer zijn. Wat ik op de plaatjes zie is via de bovenkant? Moet lukken lijkt me. Heeft er iemand voor mij de product nummers zodat ik deze kan bestellen bij https://www.distrelec.nl ? Dit komt zo vaak voor dat je haast verwacht een filmpje aan te treffen op Youtube. Ideetje voor iemand?

mijn dank voor de info!

Het is heel simpel. Bovenblad verwijderen, voorfront losnemen met metalen rand, iets omhoog tillen en plastic front scheiden van metalen deel. Nu kan je de print losschroeven en er uit schuiven. Openklikken en je bent bij de print.

Heren,

Hier mijn eerste bericht op het forum.
Ik heb deze topic doorgenomen en er kwam veel informatie op me af.
Ik ben zelf niet iemand die zich veel bezig houd met stroompjes en weerstanden.
Mechanisch werk is meer mijn ding.
Maar toch wil graag proberen om mijn elektrische probleem op te lossen.

Mijn zanussi droger heeft ook de geest begeven. Hij doet helemaal niks meer.
Ik heb de zanussi ZTE 275.

Wat heb ik tot nu toe gedaan;

De wandcontact doos gecontroleerd = goed
De condensator laten controleren op mijn werk. Ze zeiden dat die goed was.

Op het forum zag ik staan dat weerstand r76 vaak kapot ging.
Hier de weerstand doorgemeten em die bleek kapot te zijn.
De weerstand vervangen voor een 100Ω, maar volgens mij was het geen
draadgewonden. Alle stekkers op de printplaat aangesloten en de spanning
er weer op gezet. Er gebeurde niks. De draaiknop in de printplaat gezet om
een programma te selecteren, maar nog steeds niks.

Nu weet ik niet wat ik nu moet doen. Ik zie steeds de LNK304 voorbij komen.
Hier heb ik ook weerstand gemeten op vele manieren. De weerstanden varieren
van 0,5 Ω tot 125 Ω.

Wat kan ik nu doen?

Alvast bedankt voor de input

Mvg

Tom

De weerstand gaat kapot omdat de LNK304 kortgesloten is. Dit is de switching regulator (zwarte pblokje met 7 pootjes) die van 265 V gelijkspanning 12 V maakt. De weerstand die je erin gezet hebt is wss weer kapot (draadgewonden is meer dat je geen zwartgeblakerde weerstanden krijgt bij probleem met LNK. , De gelijkrichter diode hiervoor kan ook nog kapot zijn. Als het display dood is (gene licht geeft) dan is de voeding nog steeds kapot,... draaiknoppen monteren of niet heeft geen invloed. er moet 12V staan na de lnk304..dan doet de print het weer en dus ook licht op display
Enige electronica kennis is wel handig als je de LNK gaat vervangen... of laat het even doen door iemand met ervaring.
Ik doe deze reperatie mits op de route voor € 85,- Als alles open ligt en je zelf het spul weer aansluit €65,-
Succes!

Erg bedankt voor de info!
Dan ga ik maar een nieuwe LNK switch bestellen.
Die laat ik dan op m'n werk erin zetten.
Die diode, is dat nog een bepaald type dat jullie weten?
Kan ik deze doormeten terwijl die op de printplaat zit?

Mvg

Tom

LNK en weerstand is voldoende om te vervangen...

Ik wil nu de draad gewonden weerstand van 100Ω 3w bestellen.
Het val me op dat er best veel uitvoeringen zijn.
Ik zie een 100Ω 3w, maar er staat bij dat die niet inductief is.
Is dat gewoon een goede weerstand voor mijn printplaat?

Mvg

Tom

Het belangrijkste is dat hij niet brandbaar is. Bij kortsluiting van de Lnk mag de boel niet in de fik gaan.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Wanneer is een weerstand wel en niet brandbaar?
Kan ik deze weerstand veilig toepassen die niet inductief is?

Bij de specificaties kjjken. Als ze wel brandbaar zijn dan kan de bracket en de omliggende componenten in de fik vliegen en heb je de verzekering iets uit te leggen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Op distrelec.nl staat de volgende weerstand;

Weerstand 0.1 Ohm 3 W ± 1 %, IRC LOB-3 0R10 F TR-LF, IRC

Informatie over groep
High long-term stability
Non-inductiv
Very low temperature coefficient
With exchangeable wire-bound resistors

Als er staat very low temperature coefficient, mag ik er dan vanuitgaan
dat die niet brandbaar is?
Ik zie niet waar ik het anders moet kunnen zien.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Inderdaad, was me nog niet opgevallen.
Ik de kolom stond die als 100 mOhm.

Zou dit dan de juiste moeten zijn?

Fusible weerstanden 100 Ohm 5 % 3 W, ULW3-100RJA1, Welwyn

Informatie over groep

UL1412 recognised fusible wirewound resistorFailsafe mains fusing at 120/240 VrmsInrush and surge withstandingUL94-V0 flameproof coatingRoHS compliant

Fusible en flameproof coating is perfect.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

De nieuwe weerstand van 100ohm 3w is geplaatst (R76).
Ook de LNK304 laten vervangen. Helaas ziet het er niet zo netjes uit.
De printplaat weer aangesloten, maar nog steeds geeft de droger geen kick als ik de stekker erin doet. De weerstand weer gecontroleert en die was deze keer nog steeds goed.

Hoe kan ik nu controleren of de LNK304 goede verbinding heeft?

Ik ben bang dat ik langzaam tegen het einde van mijn stortingzoek avontuurtje loop,
Ivm gebrek aan electro kennis.

Mvg

Tom