Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Je kan een aansluitfout hebben gemaakt met de vochtmeting ( erg onwaarschijnlijk, maar goed controleren. Aders zelftest uitvoeren of vochtmeting wel werkt ( Open en kortgesloten) Of je heb vochtmeet circuit beschadigd.
Goedenavond,

Hier hetzelfde probleem. Een dode Zanussi ZTE 285 en weerstand R76 meet bizarre waarden (de printplaat heb ik al gedemonteerd). De LNK304GN en de R76 dus maar vervangen... Ik ben echter geen soldeerheld, is er iemand in Noord Holland die voor een mooie vergoeding het soldeer werk voor mij zou willen doen? Uiteraard kom ik de printplaat brengen. Ik heb er naar gekeken maar durf het toch niet aan om zelf te doen......

Dank en groeten,

Rien de Bruijne
Dat kan, ik in Noord holland,Den Helder..
Dankjewel, zie privé mail.

Edit: en dankzij smd weer een werkende droger! Bedankt! Prachtig dat er zo’n forum is met behulpzame mensen die het ook doodzonde vinden om een apparaat weg te gooien terwijl je het voor 2 Euro aan materiaal kan repareren!

[Bericht gewijzigd door ribruijn op 26 november 2018 22:43:14 (82%)]

Hallo,

Hier ook een ZTE285 die er ineens mee ophield en dankzij de informatie in deze discussie weer tot leven is gewekt. De componenten leken op het eerste gezicht niet stuk of defect maar na vervangen kwam er weer leven in en draait mijn wasdroger inmiddels alweer een maand 4x in de week zonder problemen.

Iedereen hier dank voor de info, zonder had ik waarschijnlijk een nieuwe moeten kopen.
Hallo Allemaal,

Ik heb ook een probleem met de Zanussi ZTE 285. Van allerlei problemen van niet verwarmen tot een brommende motor.
Apparaat de kappen verwijderd.
- Verwarmingselement en sensors schoongemaakt (gloeit mooi als machine wordt aangezet)
- tankje en pomp condensvocht schoongemaakt (via testprogramma getest, pompje werkt gewoon)
Hierna heeft de droger weer een week of twee gewerkt.

Toen begon de motor te brommen, ik dacht dat het de aanloopcondensatoren waren, nieuwe gemonteerd. Helaas nu doet de droger zelfs niet meer brommen.
Alleen een klik in de elektr regeling verders niets.

De ledjes branden gewoon.
Wat zou het kunnen zijn? Stiekum de 47ohm weerstand en LNK304GN?

Reacties worden gewaardeerd!
Brommen ondanks vervangen aanloop condensator(en) komt altijd van een loszittende SMD weerstand met type 470 midden op de print naast tryac motor. opnieuw vastsolderen en loopt weer als een neut! Controleer ook even de relais of deze nog goed gesoldeerd zitten,want bij sommige types gaan deze ook loszitten in soldeer. Heeft niets verder met de LNK/ weerstand te maken!!
Op 12 mei 2019 18:49:19 schreef smd:
Brommen ondanks vervangen aanloop condensator(en) komt altijd van een loszittende SMD weerstand met type 470 midden op de print naast tryac motor. opnieuw vastsolderen en loopt weer als een neut! Controleer ook even de relais of deze nog goed gesoldeerd zitten,want bij sommige types gaan deze ook loszitten in soldeer. Heeft niets verder met de LNK/ weerstand te maken!!

Hoi,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Zit die SMD weerstand (type 470 ?) tussen die twee relais net boven dat gat in de printplaat?

Ik had overigens de print bekeken en de R76 doorgemeten, deze gaf geen plobleem gewoon meetwaarde 47 ohm en ik kon niet zien aan de LNK ;-)

Gevonden....denk ik... R99?

Update 13-5-2019 12:50.
Er zit weer leven in de machine....
- SMD Weerstand R99 gesoldeerd (kon niet zien dat deze los zat,maar heb hem even geraakt met verse tin) :-D
- Relais (zelfde verhaal, kon niets zien maar heb ze even gedesoldeerd en met verse tin weer vast gezet.

Droger draait nu dus proef, ik houd jullie (wie er meeleest) op de hoogte!

Update 14-5-2019 15:50
Na drie wasbeurten de was droog uit de droger gehaald te hebben, kan ik met 99,9% zeggen dat het probleem opgelost is!
R99 klinkt bekend, en positie ook juist.Los zat de weerstand wel, anders doet de droger het niet. Opgelost!
Op 13 mei 2019 18:35:08 schreef smd:
R99 klinkt bekend, en positie ook juist.Los zat de weerstand wel, anders doet de droger het niet. Opgelost!

Heel erg bedankt,dat was een gouden tip!