Controle Looplicht

Hoi Hoi,

Ik had nog ergens een oud looplicht printje liggen om leds aan te sturen, deze is op en weinig meer van over, nu heb ik met software zo goed als kan dit schema gemaakt en daarbij behorende printje. Het is een 11 kanaals looplicht op basis van een atmega8 chip, nu wil daar een printje van laten maken.

Kan iemand mij helpen of liever controleren of ik het zo goed gedaan heb en als ik iets niet goed gedaan dan ook vermelde hoe ik het wel moet doen? En waar kan beste een printje laten maken?

Vond van mijzelf dat ik aardig opweg ben zo vanuit en niets dit maken. aansluitpunten voor de leds staan hier nog niet op maar deze komen op de output van de bd140, per kanaal moeten deze zon 3 amp aan kunnen.

ik hoor het graag

http://image.webcentre.nl/image-61EC_521DD41A.jpg

http://image.webcentre.nl/image-F7B7_521DD41A.jpg

Overigens zoek ik iemand die mij kan helpen om een schema te maken voor een looplicht voor leds op basis van atmega328 zodat ik iets van 10 kanalen kan gebruiken met fading effect, dan per kanaal iets van 3 amp aan kan, hiervoor wil ik financieel tegemoed zien hoor, dat is geen probleem.

[Bericht gewijzigd door nataschabakker op woensdag 28 augustus 2013 13:08:45 (14%)

Je beseft dat de BD140 slechts 1.5A absoluut maximaal mag schakelen?

Bedenk ook dat de hFE van de BD140 afneemt tot ongeveer 30 bij een stroom van 1.5A. Dan heb je een basisstroom van 50mA nodig. Reken maar uit dat de basisweerstanden van de BD140's dan veel te groot zijn.

De basisweerstanden van de BD139 zijn wat aan de kleine kant. Met een hFE van ongeveer 80 levert de 7mA basisstroom een maximale collectorstroom van 560mA, dat is veel meer dan noodzakelijk.

Dit gaat dus niet werken zo: je BD140 zal ongeveer 1A gaan schakelen (en waarschijnlijk bloedheet worden).

Verder mis ik ontkoppelcondensatoren bij de voeding en bij de microcontroller.

Oke dan kunnen we die nog vervangen door de bd139. die pas er beter is, ja kon niet meer exact lezen maar dan zou hij zo beter moeten kloppen denk ik. Deze heeft een peak van 3amp.

Of zou je het anders aanpakken? sta open voor alle suggesties hoor.

Wacht even, een BD140 is een PNP-transistor, waar een BD139 een NPN is. Die kan je niet zomaar uitwisselen. Overigens heeft de BD139 óók een maximaal toelaatbare stroom van 1.5A.

Ja, piekstromen zijn toelaatbaar tot 3A. Maar een piek is iets van bijvoorbeeld minder dan een milliseconde. Een halve seconde (en regelmatig herhalend) is in de transistorwereld vrijwel gelijk aan continu.

Beter gebruik je een andere transistor die hogere schakelstromen kan hebben (je wil eigenlijk ook niet tegen het absoluut maximum aanzitten). Als je meteen een Darlingtontransitor neemt kan je hem ook direct vanuit het IC schakelen (met een passende weerstand in serie). Bijvoorbeeld de TIP110 (je moet je LEDs dan wel met gemeenschappelijke anode schakelen).

Edit: de TIP110 heeft wel een erg hoge verzadigingsspanning. Een logic level FET zoals Shiptronic suggereert is mogelijk een betere oplossing.

Shiptronic

Overleden

Waarom geen (logiclevel)FET ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat wil je instellen met de potmeter? En wat voor ledjes wil je in je looplicht gebruiken. Drie ampere voor een led is best veel.

Ik neem aan dat je op de losse collectors van de eindtransistoren de ledjes aansluit. De leds staan dan op de volledige 12 volt van de voeding aangesloten met alleen een transistor ertussen. Dat vinden ledjes niet leuk.

Ik snap de constructie van de BD139 als driver voor die andere eind transistor ook niet helemaal. Ik denk dat een darlington hier beter op zijn plaats is. Die bestaan ook in een huisje (IC). Bijvoorbeeld de ULN2003 of de modernere variant ULN2803. Deze kunnen echter geen 3 ampere stroom aan. Ik denk dat als je echt zo'n grote stroom nodig hebt je beter voor een of andere mosfet in plaats van transistors kan kiezen.

Verder mis ik op je printontwerp de collectoraansluitingen van de eindtransistoren. Die lijken niet aangesloten te zijn.

Die BD139 transistoren zaten zeker in je oude looplicht en stuurden gewone gloeilampjes aan. Gloeilampjes hebben het voordeel dat ze niet meteen uit zijn, maar heel even nagloeien terwijl ledjes meteen uit zijn. Tevens zorgden de toenmalige video opname en weergave apparatuur ook nog voor een nalicht effect. Wil je dat in real life ook dan kun je dat effect eenvoudig met een diode en een condensatortje realiseren. Alleen als je het over stromen van 3 ampere hebt worden het wel grote condensatoren.

Als je het ingewikkeld wilt doen kun je het ook met software in de cpu regelen. Je zult dan iets met PWM moeten maken.

Okee, als ik het goed begrijp, vervangen we de BD140 voor de TIP110 NPN idd, deze kan max 2 amp lees ik in de datasheet met een peak van 4.

Overigens heb ik kennelijk nog nooit die piek bereikt maar is mij verteld dat er max 3 amp geschakelt zou kunnen worden, dus ondervonden heb ik dat niet. Zo kom ik dus nu pas achter het een en ander aan.

Wat nu het geval is dat alle min (cathode) van alle leds aan elkaar zijn en geschakeld wordt per serie met de Anode.

Er worden inderdaad aardig wat ledjes mee aangestuurd, grofweg en gok iets van 1000 wellicht meer, deze zitten allemaal netjes in serie met de juiste weerstand ervoor. (kermis attracties modellen).

Met de potmeter kun je de snelheid van de geprogrameerde atmega mee instellen.

Het klopt dat er nog geen klemmen op de eindtransistors zitten, deze moet nog ingetekend worden, dacht laat eerst even weten of ik op de goede weg bent, goed gezien

Op de foto ziet u het printje, hier worden 5 kanalen benut van de mogelijke 11 kanalen.

http://image.webcentre.nl/image-E7AA_521DEA63.jpg

Maar goed, nogmaals als er een mooiere of betere opties zijn om een atmega8 of welicht de atmega328 (deze weer fade) om daar mee verder te gaan hou ik alle opties open, wellicht kan iemand mij helpen hierin?

Het maken en bouwen dat lukt mij aardig, het designen is voor mij aardig nieuw en nogmaals ik wil best iets tegenover zetten hoor.

Als ik maar weer verder kan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 augustus 2013 18:35:02 (51%)

Natascha,

Ik heb op basis van een ATmega een 32 kanaals led dimmer gebouwd.
Hiermee kan je 32 led kanalen aansturen en per kanaal de leds onafhankelijk van de andere kanalen dimmen.

Laat het me even weten of je hier interesse in hebt.

Groetjes, Subel

Hoi Subel

Dank je wel, als je me zou willen helpen graag.
Het programmeren op zich is niet het probleem, aantal kanalen is wel veel maar goed dat kan altijd minder ingezet worden toch.

Het is eigenlijk niet zo gek veel wat ik vraag of zoek maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer met alle goede adviesen die ik krijg.

Zoek gewoon simpel looplicht print, waarmee je zon +/- 2 a 3 Amp per kanaal kan schakelen en deze dimbaar is, zodat deze ingezet kan worden op modelbouw. Potmeter om snelheid eventueel nog aan te passen.
Nogmaals wil gerust voor betalen das het probleem niet, dit zijn dingen waar je vroeger een studie voor gevolgd moet hebben en nu niet ff 123 meer als je maar een keer ergens voor gaat gebruiken.

Op 28 augustus 2013 14:08:53 schreef nataschabakker:
Okee, als ik het goed begrijp, vervangen we de BD140 voor de TIP110 NPN idd, deze kan max 2 amp lees ik in de datasheet met een peak van 4.

Oei, je hebt gelijk. De TIP110 is dus in feite ook ongeschikt voor deze toepassing. Een logic level FET ligt meer voor de hand. Je kunt in alle gevallen de BD140 niet zonder meer vervangen door de TIP110, de BD140 is PNP en de TIP110 is NPN.

Okee, terug bij af.

Blijkt dus toch aardig lastig te zijn een looplicht bouwen met enige amp op de uitgang.

Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2013 14:17:00 schreef nataschabakker:
Er worden inderdaad aardig wat ledjes mee aangestuurd, grofweg en gok iets van 1000 wellicht meer, deze zitten allemaal netjes in serie met de juiste weerstand ervoor....

Allemaal in serie kan niet, dan zou je op zo'n 1200VDC uit komen.
Als je 1000 ledjes hebt, kan je het beste groepjes van 100 maken.
Dan zet je 10 ledjes in serie, en 10 van die strings zet je dan parallel. Of had je het anders in gedachte.

Het beste kan je voor fets gaan, als bijv 10 maal de STP55N06L.
Die kan je direct aan sturen vanuit je controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het nadeel van transistoren is dat ze veel verlies hebben en warm worden. Daarom kun je beter fets nemen, maar een fet moet je aansturen met wat meer spanning. Standaard fets hebben zo'n 10 volt nodig, je microcontroller stuurt slechts zo'n 5 volt uit. Daarom moet je een zgn. 'logic level fet' gebruiken. Dit is een fet die met een wat lagere spanning ook opengaat.

Een voorbeeld van een geschikte fet is deze:
http://http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10646

Het dimmen en de snelheid kun je in de software regelen. Dimmen kun je doen door de led snel aan en uit te schakelen (dit heet PWM). Als je dit snel genoeg doet dan zie je dit niet en lijkt het of de led wat minder licht geeft.

Je moet de fet zo aansluiten:

code:


                 _
atmega-----47---|
                 ->

De 47 is een weerstand van 47 ohm.

Ik bedoel natuurlijk dat alle MIN op elkaar zijn aangesloten en in serie bedoel ik niet alles in serie want dan heeft looplicht ook geen effect, in serie bedoel ik per 4, of per 3, meer gaat ivm de 12 volt, om nog maar te verduidelijken:

http://www.youtube.com/watch?v=gTvm113q1H0

hierboven een filmpje van een attractie.

maar goed we dwalen af.
Dus vanaf de atmega kunnen we direct een STP55N06L aansluiten?
waarvan deze uitgang weer richting de leds gaan?

Sorry lees nu je bericht (het doorkruiste) elkaar, Okee dus

atmega >> 47 ohm weerstand >> IRLZ24N >>> naar de leds/attractie

Eigenlijk wat hier staat, hier gebruikt me een ardiuno Uno maar is zelfde als de atmega.

http://anatol.at/tmp/Arduino_LED3.png

althans komt op zelfde neer, alleen hier schakelt men wel met de min toch? ipv +

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 augustus 2013 18:35:41 (16%)

Lambiek

Special Member

Ziet er leuk uit, op het filmpje.

Hier heb je een voorbeeld hoe je het eventueel kan maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20natascha_b.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank je.

Ja oke, dus met de IRLZ24N komt het er ongeveer zo uit te zien:

http://image.webcentre.nl/image-948E_521E0B55.jpg

waarvan in dit geval nog even geen uitgang op de IRLZ24n is gemaakt maar die gaat dus richting de leds.

als dit zo klopt dan ga ik hem vanavond verder uitwerken

[Bericht gewijzigd door nataschabakker op woensdag 28 augustus 2013 16:40:47 (38%)

Lambiek

Special Member

De gnd van de source (de source van de fet) komt aan de gnd van de 12VDC en aan de gnd van de 5VDC.
Bij je 7805 moet nog een elco aan de 12VDC kant, en nog twee maal een 100nF condensator. Zie mijn voorbeeld.

Bij je controller (over de voeding) moet je ook nog een 100nF zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit ziet er beter uit. Als je nu alleen voor de leds een hogere spanning neemt, en dan kun je denken aan 24 of 48 volt. Dan kun je hele lange ledstrings maken met de leds in serie. 24 of 48 volt voedingen zijn voor weinig in de dump of mp te vinden.

Als jij inderdaad met 1000 leds aan de gang wilt lijkt me dat een betere optie. Met leds van drie volt kun je dus 13 of 14 leds in serie zetten. Met elke led 15 mA en een stroom 3 Ampere per uitgang kun je dus 200 strings aansturen. Je hebt dan wel bij 10 uitgangen al een voeding 48 volt, 30 ampere nodig. Dat is 1440 watt. En die voedingen kun je dan weer niet makkelijk op mp of in de dump vinden.

Je hebt dan wel 13 leds x 200 strings x 10 uitgangen = heel veel ledjes.

Kan ook minder natuurlijk. 13 leds x 10 strings x 10 uitgangen = 1300 leds.
Elke uitgang hoeft dan maar 10 string x 15 mA = 150 mA te leveren. Voordeel is dat je eindtranstor een gewone bc517 kan zijn en de totale stroomopname van alle leds is maar 1,5 ampere. Een 1,5 ampere en 48 volt voeding is weer veel makkelijker te vinden. En veel betaalbaarder.

Shiptronic

Overleden

Waarvoor nog een weerstand in de gate ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

jaaa oke ik snap het, echter heb ik maar 12 volt tot me beschiking en geen 48, kan ik met 12 uit de voeten?

Henry S.

Moderator

Op 28 augustus 2013 18:19:55 schreef Shiptronic:
Waarvoor nog een weerstand in de gate ?

Om oscilleren tegen te gaan.

@mataschabakker: Wil je aub de edit http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png gebruiken als je wat aan je post wilt toevoegen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2013 18:35:54 schreef nataschabakker:
jaaa oke ik snap het, echter heb ik maar 12 volt tot me beschiking en geen 48, kan ik met 12 uit de voeten?

Ja het kan gewoon op 12VDC, als je het een beetje goed ontwerpt hoeft het niet zo veel stroom te trekken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
ASPA-tech.be

Let op dat je de mosfets wel 'low side' zet, dat wil zeggen tussen de leds en de min. Dus zo:
http://www.m3coupe.com/electronics/Mosfet_n-ch_circuit.png

Op de plaats van de schakelaar en de batterij komt natuurlijk de Arduino.

Vergeet ook de voorschakelweerstand niet.

dank alle voor meedenken en tips/uitleg.
heb zojuist de onderdelen besteld en hoop komende weekend te gaan expirimenteren. ik laat het jullie weten.