veiligheid pick and place

beste mensen
ik ben een student. heb een aantal vragen in verband met pick and place.
ik moet namelijk voor mijn GIP minstens 1 bladzijde over veiligheid voor u pick and place schrijven en ik vroeg me dus af wat voor veiligheden moeten er allemaal zijn voor een pich and place machine met pneumatische pompen en 2 kleine transport banden ?
al dank voor alle mensen dat dit leest.

Welke dingen kan je zelf al bedenken wat van belang is om in een veilige omgeving te werken met pick and place machines?

een noodstop voor volledige stop. ook een fail safe systeem voor als er ineens de besturing niet meer werkt dat de pomp zich naar een veilige plaats verplaats. ook een eindeloopschakelaars voor dat de pomp stopt met bewegen en een andere functie start.ook een afscherming die de machine pas mag laten starten als hij toe is.wat moet er misschien nog bij want alles bijalkaar moet ik minstens 1 blad hebben en dat is nog ver van niet.

[Bericht gewijzigd door pick and place op donderdag 29 augustus 2013 15:23:26 (14%)

bedoel je met een pomp een compressor of cylinder?

ik zou alles goed omschrijven. maak eens een lijstje met gevaren. bijvoorbeeld:

gevaren als de machine in werking is:
gevaren als machine in storing staat:
gevaren als de machine in onderhoud is:

daar maak je een verhaal van. misschien een paar regels + tabel.

daarna omschrijf je hoe je dat voorkomt. eindloopschakelaars, afscherming zijn allemaal goede oplossingen, maar leg ook uit wat je er mee wil voorkomen.

GMT+1

met compressor.Oke dan is eens een goed idee. maar wat bedoelt u met gevaren als de machine in onderhoud is ?

Bij onderhoud denk ik bijvoorbeeld aan plotseling in beweging (knelgevaar) komen.

als het goed is is er onderhoud mogelijk?

misschien moet men de boel smeren? afstellen? tools verwisselen?

dan kan men een handbediening gebruiken? misschien zijn daar gevaren aan?

het gaat erom dat je dingen bedenkt die gevaarlijk kunnen zijn.