Op 29 augustus 2013 14:58:07 schreef pick and place:
een noodstop voor volledige stop.
Ho even: een noodstop mag je nooit gebruiken als operationele stop!
En een noodstop is in bepaalde gevallen niet eens verplicht, hoewel voor een pick and place dit waarschijnlijk wel het geval zal zijn.
Een operationele stop (een gewone stopknop) is wel altijd wettelijk verplicht. De machine moet daarmee gestopt worden maar mag bijvoorbeeld wel een beweging afmaken. Uiteindelijk is het verplicht om alle energietoevoer naar alle actuatoren af te sluiten. Dat geld voor de motoren, maar ook voor bijvoorbeeld luchtcilinders.
Voor servo's betekend dat dat er dus ook geen koppel meer geleverd kan worden, en er dus in veel gevallen een parkeerrem op moet. Die mag nooit gebruikt worden om een beweging te stoppen!
Voor je luchtcilinders betekend dat een hoofdluchtventiel, of anders het gebruik van bv 5/3 ventielen, en in ieder geval nooit 3/2 ventielen.
Wat ook verplicht is: geen scherpe kantjes aan bijvoorbeeld de beplating, en voor platen die voor onderhoud verwijderd moeten worden onverliesbare schroeven.
Lees bijlage I van de MR eens op je gemak door.
Op 29 augustus 2013 17:14:54 schreef Progger:
als je nu een hek om de machine zet waardoor de machine stilvalt zodra iemand dichter als 10 meter bij de machine komt..
10 meter is een riante afstand Dan is een hek van 1000mm hoog al voldoende. Voor zone's met een hoog risico is het minimaal 1400mm. Ik weet dat dat laag is maar zo is het nou eenmaal geregeld. Hoger is natuurlijk aan te bevelen, maar als je over een veiligheidshek van 1 meter hoog stapt ben je natuurlijk ook niet echt slim bezig.
Overigens is het niet zo dat je om een gevaarlijke machien een hek zet en daarmee is de kous af. Eerst moet de machine zelf zo veilig mogelijk gemaakt worden, en als dat nog niet voldoende blijkt komt dat hek als extra. Zo zal er bijvoorbeeld om een ketting toch een kap moeten als het enigszins mogelijk is, ook binnen de hekken, om maar wat te noemen.