veiligheid pick and place

beste mensen
ik ben een student. heb een aantal vragen in verband met pick and place.
ik moet namelijk voor mijn GIP minstens 1 bladzijde over veiligheid voor u pick and place schrijven en ik vroeg me dus af wat voor veiligheden moeten er allemaal zijn voor een pich and place machine met pneumatische pompen en 2 kleine transport banden ?
al dank voor alle mensen dat dit leest.

Welke dingen kan je zelf al bedenken wat van belang is om in een veilige omgeving te werken met pick and place machines?

een noodstop voor volledige stop. ook een fail safe systeem voor als er ineens de besturing niet meer werkt dat de pomp zich naar een veilige plaats verplaats. ook een eindeloopschakelaars voor dat de pomp stopt met bewegen en een andere functie start.ook een afscherming die de machine pas mag laten starten als hij toe is.wat moet er misschien nog bij want alles bijalkaar moet ik minstens 1 blad hebben en dat is nog ver van niet.

[Bericht gewijzigd door pick and place op donderdag 29 augustus 2013 15:23:26 (14%)

bedoel je met een pomp een compressor of cylinder?

ik zou alles goed omschrijven. maak eens een lijstje met gevaren. bijvoorbeeld:

gevaren als de machine in werking is:
gevaren als machine in storing staat:
gevaren als de machine in onderhoud is:

daar maak je een verhaal van. misschien een paar regels + tabel.

daarna omschrijf je hoe je dat voorkomt. eindloopschakelaars, afscherming zijn allemaal goede oplossingen, maar leg ook uit wat je er mee wil voorkomen.

GMT+1

met compressor.Oke dan is eens een goed idee. maar wat bedoelt u met gevaren als de machine in onderhoud is ?

Bij onderhoud denk ik bijvoorbeeld aan plotseling in beweging (knelgevaar) komen.

als het goed is is er onderhoud mogelijk?

misschien moet men de boel smeren? afstellen? tools verwisselen?

dan kan men een handbediening gebruiken? misschien zijn daar gevaren aan?

het gaat erom dat je dingen bedenkt die gevaarlijk kunnen zijn.

als je nu een hek om de machine zet waardoor de machine stilvalt zodra iemand dichter als 10 meter bij de machine komt..

dan is het veilig tot er een storing komt. de monteur wil er bij en de machine valt stil. nu overbrugt hij de beveiliging.

je moet dus voor iedere situatie het gevaar inschatten, anders kun je niet stellen dat het veilig is.

GMT+1
GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2013 14:58:07 schreef pick and place:
een noodstop voor volledige stop.

Ho even: een noodstop mag je nooit gebruiken als operationele stop!
En een noodstop is in bepaalde gevallen niet eens verplicht, hoewel voor een pick and place dit waarschijnlijk wel het geval zal zijn.

Een operationele stop (een gewone stopknop) is wel altijd wettelijk verplicht. De machine moet daarmee gestopt worden maar mag bijvoorbeeld wel een beweging afmaken. Uiteindelijk is het verplicht om alle energietoevoer naar alle actuatoren af te sluiten. Dat geld voor de motoren, maar ook voor bijvoorbeeld luchtcilinders.
Voor servo's betekend dat dat er dus ook geen koppel meer geleverd kan worden, en er dus in veel gevallen een parkeerrem op moet. Die mag nooit gebruikt worden om een beweging te stoppen!
Voor je luchtcilinders betekend dat een hoofdluchtventiel, of anders het gebruik van bv 5/3 ventielen, en in ieder geval nooit 3/2 ventielen.

Wat ook verplicht is: geen scherpe kantjes aan bijvoorbeeld de beplating, en voor platen die voor onderhoud verwijderd moeten worden onverliesbare schroeven.

Lees bijlage I van de MR eens op je gemak door.

Op 29 augustus 2013 17:14:54 schreef Progger:
als je nu een hek om de machine zet waardoor de machine stilvalt zodra iemand dichter als 10 meter bij de machine komt..

10 meter is een riante afstand :-) Dan is een hek van 1000mm hoog al voldoende. Voor zone's met een hoog risico is het minimaal 1400mm. Ik weet dat dat laag is maar zo is het nou eenmaal geregeld. Hoger is natuurlijk aan te bevelen, maar als je over een veiligheidshek van 1 meter hoog stapt ben je natuurlijk ook niet echt slim bezig.
Overigens is het niet zo dat je om een gevaarlijke machien een hek zet en daarmee is de kous af. Eerst moet de machine zelf zo veilig mogelijk gemaakt worden, en als dat nog niet voldoende blijkt komt dat hek als extra. Zo zal er bijvoorbeeld om een ketting toch een kap moeten als het enigszins mogelijk is, ook binnen de hekken, om maar wat te noemen.

Op 29 augustus 2013 17:25:52 schreef GJ_:
[...]Ho even: een noodstop mag je nooit gebruiken als operationele stop!

Wat is het probleem wanneer je de noodstop als operationele stop gaat gebruiken? Heeft dat er mee te maken dat door de noodstop als operationele stop te gebruiken de machine en het besturingsprogramma (tellers, besturingsregisters, etc.) van de machine ontregeld raken?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Nee, een noodstop moet per component de veilige levensduur worden berekend. (en uiteraard de veilige levensduur van de hele noodstop). En daar hoort uiteraard ook het aantal keer schakelen bij. Als die noodstop als operationele stop gebruikt haalt ie de 20 jaar niet op een veilige manier. Het is dus gewoon verboden. En dat is logisch en terecht.

De besturing mag sowieso niet ontregeld raken van wat voor stop dan ook. MR, bijlage I, art 1.2.1

Verdiep je ook eens in de term LOTO, Lock Out Tag Out.

GJ_

Moderator

LOTO is leuk, maar hier niet van toepassing. Niet dat het verboden is of zo, maar LOTO is iets voor de CSA en OSHA en die horen hier niet thuis.

Je komt het hier vooral tegen bij Amerikaanse bedrijven, inclusief het hele ritueel. Ik heb gewoon m'n eigen hangslot-met-naam en die haal ik door de hoofdschakelaar als het nodig is. Ik noem het alleen geen LOTO ;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 29 augustus 2013 17:56:12 (43%)

een noodstop bedoel ik dan ook niet als een operationele stop want daar voor heb je een stop knop die rood is in belgie. en een groene voor start. bij onderhoud bedoel je dan bijvoorbeeld een afscherming die de machine pas toelaat te starten wanneer de scherm toe is ?
en als bescherming bij een machine in werking bijvoorbeeld een noodstop?
en waar staat die bijlage bijvoorbeeld ?
want ik moet eigenlijk een hele tekst schrijven over veiligheid voor pick and place en wat ik nu heb is over de noodstop en eindeloopschakelaars en afscherming en failsafe en hoofdventiel bv locking Ball Valve dacht daaraan.
een hek plaatsen is nu ook niet nodig de machine moet gewoon een blokje kunnen verplaatsten van 1 transport band naar de andere en de max afmeting van alles mag maar 800 bij 1200mm zijn.
dank u al voor alle help ben er al ver mee geraakt.

Op 29 augustus 2013 17:53:14 schreef GJ_:
LOTO is leuk, maar hier niet van toepassing. Niet dat het verboden is of zo, maar LOTO is iets voor de CSA en OSHA en die horen hier niet thuis.

Ik doelde meer op het onderhoudsgebeuren van de machine, en het compleet uitschakelen van de machine.

zoiets kan gebruikt worden maar dat is als een extra want de afscherming dient eigenlijk al als daarvoor want de machine kan niet starten zonder dat de scherm toe is.

GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2013 17:55:33 schreef pick and place:..hoofdventiel bv locking Ball Valve dacht daaraan...

Een hoofdluchtventiel is meestal een elektrisch ventiel met een slow start. Dat voorkomt dat ontluchte cilinders bij inschakeling ineens als een wilde opveren.

De machinerichtlijn kun je overal downloaden. Bijlage I is voor jou interessant en reuze leesbaar.
de bovenste PDF (bij mij tenminste):
https://www.google.com/search?q=eurlex#q=eurlex+machinerichtlijn

Op 29 augustus 2013 17:55:55 schreef mistermaniac:
Ik doelde meer op het onderhoudsgebeuren van de machine, en het compleet uitschakelen van de machine.

Snap ik. En daar heb je gelijk in hoor. Een hoofdschakelaar met hangslotvergrendeling is daarom ook erg gebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 29 augustus 2013 18:04:15 (24%)

oke dat kan ik ook gebruiken die ventiel voor beveiliging van machine.
is dat RICHTLIJN 2006/42/EG VAN HET EUROPEES ... - EUR-Lex

[Bericht gewijzigd door pick and place op donderdag 29 augustus 2013 18:08:41 (23%)

GJ_

Moderator

Ja, die is het, de 2006/42/EG, oftewel de machinerichtlijn. Dat is de wet waar je je in ieder geval aan te houden hebt. Deze richtlijn is in alle lidstaten van de EU in de wet overgenomen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 29 augustus 2013 18:12:49 (74%)

oke dank u ik zal mijn tekst daarop bazeren. zo dat ik een tekst kan schrijven met alle gevaren en hoe ze voorkomen kunnen worden. voorstellen mogen nog altijd komen voor hoe ik mijn pick and place kan beveiligen.

[Bericht gewijzigd door pick and place op donderdag 29 augustus 2013 18:15:20 (24%)

Ben ik nou de enige die al vanaf het begin niet snapte waar dit nou om draaide?

Ik dacht bij 'pick and place' aan een SMD-machine, die de onderdelen uit hun reels haalt en vervolgens positioneert. Daar zal vast ook het nodige kwa veiligheid bij komen kijken, maar niet waar hier al over gesproken werd...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

gaat meer om zo'n ding waarschijnlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=u6KW8fIBjr8
kan toch een leuke klap in je gezicht geven
en nee dat is niet versnelt opgenomen, die dingen blijven leuk om te zien.

dat is juist zo iets moet ik maken en ik heb alle info nodig om dat veilig te laten verlopen. maar natuurlijk iets eenvoudig