12volt 240watt motoraansturing

heb een 12volt motor van stuurbekrachtiging.
nu wil ik deze kunnen regelen en voeden op een veilige manier.

voor aansturing weet ik dat de motor orgineel pieken krijgt van 20A
wil eigenlijk een board maken waar 12volt met max 10A-15A uitgaat.
komt de amperage daarboven dan mag hij niet meer geven.

verder via http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.html
hem kan ik hem aansturen moet alleen de buz11 vervangen voor een mosfet
enige vraag welke type ik daarvoor moet nemen en of dat direct wisselbaar is.

als laatst lijkt me het leuk als de motor tegen wordt gehouden dat hij automatisch de andere kant op gaat draaien.
dus draait linksom en ziet dat hij 10A-15A trekt dat hij dan stopt en via een dubbelrelais of iets dergelijks dat de stroom wordt omgedraaid tot hij weer zijn maximum amperage heeft gehaalt.

weet niet of dat laatste makkelijk te realiseren is.
weet ook niet of een kant en klaar module hiervoor bestaat

voor het regelen van de snelheid heb ik denk al iets. nu iets dat maximaal 15A levert en niet meer, zodat alles heel blijft
http://www.ebay.de/itm/6V-90V-15A-Pulse-Width-PWM-Motor-Spee...416da7ea3c

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op 3 september 2013 23:41:40 (13%)]

Lambiek

Special Member

Deze regelaar werkt maar in een richting, en de buz11 is een mosfet. http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.html

Als je de motor tegen houd en hij moet de andere kant op gaan draaien kan je deze schakeling wel vergeten. Als je dat wil bereiken heb je een H_brug nodig, en waarschijnlijk een microcontroller.

Het kan ook via een opamp (de stroom meten via een shunt) met wat rand componenten natuurlijk, maar dan moet je zelf iets ontwikkelen.

Op 3 september 2013 23:34:45 schreef trucker0werner
voor het regelen van de snelheid heb ik denk al iets. nu iets dat maximaal 15A levert en niet meer, zodat alles heel blijft
http://www.ebay.de/itm/6V-90V-15A-Pulse-Width-PWM-Motor-Spee...416da7ea3c

Als je alleen wilt regelen is dat misschien iets, staat alleen niet in of het voor links en rechtsom draaien geschikt is.

Lees dit ook eens door:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de betreffende regelaar op ebay is denk het zelfde als
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.html
maar dan direct voor 15A max stroom. dus gekoeld en al.

rest wordt inderdaad te ingewikkeld om te doen. als ik een module had dan was het wel handig maar helaas.
tevens met shunt bedoel je weerstand waar de spanning erover wordt gemeten. x spanning is dan gelijk aan y stroom.
dit ivm in de peugeot's ook shunt zit. dat is niks meer dan een simpele doorverbinding als vorm van een zekering.
je lijdt dan of de stroom direct op de computer of via contact
(klant stand en fabriekstand)

enige dat ik wel zou willen is een 12voeding bron die niet meer dan 10-15A trekt. dat als er meer vermogen gewenst is dat hij dit niet meer levert. dus een voeding van max 120-180watt aan vermogen.
dat hij er geen enkele keer daar boven uit komt.
soort van stroombegrenzer.

denk dat in de rc auto's ze gebruikt wordt
maar dat is allemaal voor 7volt batterij.
zoek er dus een voor 12volt met stroombegrenzing er op

zag net op conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191507/
staan
dit is eigenlijk iets wat ik zoek, denk ik
als ik het goed begrijp kun je maximaal 10A trekken en niet meer.
dus als ik deze motor erop zet krijg hij dan constant maximaal 10A als hij te zwaar wordt belast of zie ik dat verkeerd.

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op 6 september 2013 00:14:22 (13%)]

De kans is groot dat ie boven de 10A kapot gaat.

De kans is groot dat het gewoon een 0-100% PWM regeling is.

Het probleem van dat soort regelingen is dat je misschien op de stroom zou willen terugkoppelen, maar als je dat doet en er is een paar nF aan capaciteit op de draden naar de motor, dan meet je kort een veel grotere stroom.

Tja, ja eigenlijk kan je best een PWM regeling maken die op de gemiddelde stroom terugkoppelt.
Hier linkt sine naar een opamp gebaseerde PWM regeling. Met wat kunst-en-vliegwerk moet dat om te knutselen zijn naar een motorregeling die op stroom terugkoppelt.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1203889#1203889

Je initiele idee had wat mij betreft het nadeel dat je forse vermogens in het "stop-als je de max stroom bereikt hebt" element moet verstoken. Dat voorkom je met de stroomsturing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2013 22:49:45 schreef trucker0werner:
zag net op conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191507/
staan
dit is eigenlijk iets wat ik zoek, denk ik
als ik het goed begrijp kun je maximaal 10A trekken en niet meer.
dus als ik deze motor erop zet krijg hij dan constant maximaal 10A als hij te zwaar wordt belast of zie ik dat verkeerd.

Dit zijn in principe goede regelaars, maar meer dan 10A kunnen ze niet leveren. Als je meer dan 10A trekt slaat de regelaar af, die schakeld zich zelf uit als je boven de ingestelde stroom waarde komt. Je kan bij deze regelaar de stroom instellen tussen de 0 en 10A, en de pwm frequentie tussen de 600Hz en 2KHz.

Maar wat wil je precies gaan doen met die motor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

voor de carnavalswagen
het is een 12volt motor van een elektrische stuurbekrachtiging.
er zit een ecu op en stuurhoeksensor op de asje. maar denk dat ik hem zelf van stroom direct op de motor moet geven
officieel zit hij op 40A afgezekerd maar wild stuurgedrag bij stilstand kom ik niet ver boven de 20A uit
als de ecu overbelast is dan gaat hij zelf de stroom naar de motor verminderen zodat de temperatuur niet te hoog oploopt en de ecu kapot gaat. wanneer hij genoeg afgekoeld is dan levert hij zijn volle stroom weer.

wil dus graag de motor gebruiken maar dan een hufter-proef maken.
dus wat we er ook op aankoppelen dat hij nooit teveel gaat vragen dus overbelast raken.

die motorregelaar van conrad is dat simpel te maken
tenminste de stroombegrenzing dat hij daarboven uitvalt, is wel veiliger dan constant 10A te laten leveren, maar doordat hij niet draait moet de 10A in warmte om gezet worden gevolg dat hij dus uit gaat.

zoek dus letterlijk een hufter vrij manier om de motor aan te sturen. hoeft niet direct 240watt op de motor te komen maar mag wel wat trekkracht hebben. denk als ik de ecu direct van stroom voorzie dat hij niet werkt ivm je geen communicatie hebt en zonder dat weet hij niet welke snelheid rijdt met gevolg dat hij niet weet met hoeveel kracht hij het moet aansturen.

Lambiek

Special Member

Als het voor een carnavalswagen is, weten we nog niet veel.
Wat moet de motor precies gaan doen, hoeveel kracht moet hij gaan leveren.

Die ECU gebruiken kan je wel vergeten denk, je zal zelf iets moeten maken of iets kopen.

Je kan de regelaar bij conrad kant en klaar kopen, maar hij is er ook in bouwpaket. Als je een beetje kan solderen is het goed te doen.

Maar zoals ik al zij, zoek eerst uit hoeveel vermogen de motor moet leveren. En anders is een ruitenwisser motor misschien iets, op de sloop heb je die dingen al voor zo'n 20,- Euro.

Hier heb je de datasheet / bouw handleiding:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-19999...wsteen.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

gebruik je heb als stuur bekrachtiging van de wagen? drijf je er iets mee aan, of gebruik je alleen de hydroliekpomp voor olie druk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ik denk dat het een elektromotor van een elektrische stuurbekrachtiging is Ship.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

inderdaad gaat om stuurhuis inc stuurbekrachtiging.
we zullen het voor alle soorten gebruiken.
de mogelijkheden al voorbeeld.

op zich alleen de elektromotor met vertraging zal worden gebruikt.
zoals gezegd weet dat hij tegen de 20A trekt als hij in stilstand zo snel als je kunt van links naar rechts gaat draaien met de stuur. dus dat is ongeveer het maximale wat hij zal leveren

als we iets moeten laten draaien wat veel kracht vergt dan heb je daar altijd een 380v motor voor. dat is geen probleem
maar een degelijk motor met vertraging is altijd interresant.

ruitenwismotor is leuk die hebben we wel een paar
echter de kracht die ze leveren is vaak te laag. daardoor wordt er meer amperage gevraagd om toch de betreffende snelheid te krijgen. gevolg dat motor op het eind tegen de 50-60graden zit.
een motor van de stuurbekrachtiging is sterker en dus interresanter als ruitenwismotor. tevens ruitenwismotor kost nog eens geld, deze stuurhuis niet.

vandaar dat ik een hufter proef wil maken en dan gaan gebruiken.

Lambiek

Special Member

Misschien is dit iets voor je, alleen moet je dan wel relais gebruiken om het zaakje om te polen.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-...toren.html

Hier heb je nog een voorbeeld; kijk even bij verdere ontwerpen, of lees het hele verhaal.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41
Hier heb je wel nog een controller bij nodig voor de aansturing van de H_brug.

Je zou het zo kunnen doen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motor%20-%20klep%20-%20met%20-%20toerenregeling.jpg
Kijk even niet naar de text die er bij staat, heb dit voorbeeld eens voor iemand anders gemaakt.
Voor T1 zou je bijv twee maal de IRF1405 kunnen nemen, die moet je dan parallel zetten. Tussen pin_3 en de mosfet's zet je dan een gate weerstand van 10E (bij iedere fet dus)

Of je maakt zo iets.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motorregeling%20met%20relais.jpg
Wel weer de fet's aan passen natuurlijk.

Voorbeelden genoeg dus, of je moet op internet kijken voor iets anders. Hier bijv:
http://kellycontroller.com/products.php

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zat te kijken en zag dat de irf540 goed was voor 32A op 10volt
maar de IRF1405 is zelfs tot 169A te gebruiken.

Enige rede is waarom 2 stuks??

als ik de 2 schema's bekijke dan lijkt me de eerste schema beste. ziet er goed uit en staat alles op.
enige is welke onderdelen ik nodig heb. de mosfet weet ik maar de rest??

tevens wat voor koellichaam moet ik gebruiken
neem aan dat de mosfet graag een koellichaam heeft

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op 8 september 2013 13:13:11 (13%)]

Lambiek

Special Member

De max stroom kan je gerust door 6 delen, dus voor de IRF1405 is dat 169/6 = 28A dan zit je gewoon goed.
Als koellichaam kan je net zo iets nemen als wat er op de conrad regelaar zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

misschien stomme vraag
maar waarom delen door 6??
wat betreft de eventuele relais hoeveel stroom krijgen die te verwerken, de volledige of iets anders
welke diodes kan ik het beste gebruiken simpel normale of moet daar dan nog iets specifieks voor zijn

Lambiek

Special Member

Dat is een waarde die door mij gehanteerd wordt,(maar ook door anderen) maar hij kan wel een piek van 169A hebben. Maar continue niet meer dan zo'n 28A. Dat is gewoon een veilige stroom voor dat type fet. En dan weet je ook zeker dat het heel blijft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ah ok, dank je daarvoor in ieder geval, dan zeker ik het hele gebeuren met 25A af als ik 1 fet gebruik en 40-50A als ik 2fet gebruik parralel
dan zou ik in denk geen probleem hebben dat ik de fet opblaas.
nu weet ik wel welke fet ik zal gebruiken maar de rest moet ik daar nog op iets letten.

pwm signaal dat gedeelte is denk standaard. dat maakt niks uit
ik gebruik zelf altijd dezelfde condensatoren, in tekening zie ik er wel twee zitten, 1 is voor een stabielere 12volt te krijgen en is anders afgebeeld.
wat zijn de verschillen en hoe en wat moet ik in typen voor de juiste condensator te krijgen

verder om te polen kan ik fet gebruiken. echter heb zelf geen ervaring met die drivers en hoe dit werkt.
denk dat een relais in feite het veiligst is
maar daar loopt dan een flinke stroom doorheen, gelukkig in de auto branche heb je relais van 30A maar ook van 40A kunnen schakelen.
helaas geen dubbelrelais dus moet er dan twee hebben
of 1 dubbelrelais dat wel de hoge stroom aan kan.
tevens voordeel van autorelais is dat er intern direct een blusdiode of blusweerstand in kan zitten

Lambiek

Special Member

Als je het eerste schema wil gebruiken kan je de waarde's rond de NE555 gewoon aan houden.

D1, D2, D7, en D8, daar kan je bijv de 1N4007 voor nemen.
D3, D4, D5, en D6, dat moeten fastrecover diode's zijn, en die diode's moete ook de motor stroom aan kunnen.

Voor de relais kan je inderdaad gewoon twee Bosch relais of twee Hella relais nemen. Neem wel twee relais met een wisselcontakt, (net als in het schema) Dan heb je ook gelijk een rem functie.

Als je schema twee zou gebruiken, kan je ook de schakeling rond de NE555 gebruiken om je pwm signaal te maken.

Maar schema één is wat meer hufter proef, en uit je verhaal op te maken wil je dat ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

schema 1 gaat het ook worden. op de geautomatiseerde relais na dan. da kan altijd nog.

is er eigenlijk een goeie manier om de maximale stroom te achterhalen van de motor. want als je deze blokkeert neem ik aan dat de stroom omhoog gaat, maar motor kun je toch alleen meten als deze belast is. of was dat de weerstand van de spoel meten van een luidspreker (de impedance)

als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat. dit ivm je over had dat je het moet delen door 6 en de zekeringen trage zekeringen meestal zijn. bij piek slaan ze direct kapot. als je 25A zekering 26A op zit dan kan hij dat nog paar seconden vol houden. dan mag niet de mosfet net beschadigen. dus weet niet of 30A te hoog genomen is.

heb een supressor diode gevonden
5KP12A
IPP 256.3 A
UDb 13.3 V
UB 12 V
echter kan ik daar mee leven of moet ik andere waardes aanhouden.
dit met het in het achterhoofd te houden dat hij zowel 12volt kan krijgen als 14.5volt, wanneer we hem op de voorwagen gebruiken en op de accu van hem aansluiten. ergste geval zit je dan aan de 14.5volt

weet niet of conrad de goedkoopste site voor de onderdelen zijn is. of dat er een andere site is die deze dingen verkopen goedkoper is

zag ook
Type 1.5KE18A
Behuizing DO 201
IPP 60.3 A
UDb 17.1 V
Uitvoering Uni 1,5 kW peak
Fabrikant Littelfuse
UB 15.3 V

Op 11 september 2013 22:52:10 schreef trucker0werner:
als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat.

Een FET kan sneller kapot dan een zekering. Een 16A zekering, een 100A FET en een paar ms 200A en de FET is kaduuk en de zekering nog heel. Maar na een paar minuten 25A gaat de zekering er aan terwijl de FET heel blijft..... Kortom, het hangt er van af wie er als eerste gaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2013 22:52:10 schreef trucker0werner:
is er eigenlijk een goeie manier om de maximale stroom te achterhalen van de motor. want als je deze blokkeert neem ik aan dat de stroom omhoog gaat, maar motor kun je toch alleen meten als deze belast is. of was dat de weerstand van de spoel meten van een luidspreker (de impedance)

Motor blokkeren en de stroom meten, dat is de hoogste stroom die er kan gaan lopen. Maar ik weet niet of dat een erg goede methode is.

Staan er geen gegevens op de motor zelf, als je die waarde maal 6 doet zit je aardig in de richting.

als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat............

Neem maar van mij aan dat je fet het eerste gaat, die is sneller stuk dan je zekering, zeker bij sluiting.
Eigenlijk moet je de stroom meten als je dat goed wil beveiligen, maar dan komen er nog wat componenten bij. Nu hangt de source van de fet aan de gnd, daar moet je dan een shunt tussen zetten. Op het knooppunt van de source en de weerstand krijg je dan een spanningsval over de weerstand als er stroom loopt. Die spanning kan je meten en vergelijken met bijv een opamp, als de spanning boven de door jou ingestelde waarde komt laat je de opamp actie ondernemen. Maar dan zal je dat er bij moeten maken / ontwerpen.

Zelf gebruik ik deze vaak als diode.
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0080/090076...080aac.pdf

Misschien kan je hier iets mee.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-...toren.html
EDIT:
Die had ik al geplaatst zie ik nu. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ohja, De "blackdog" truuk: De fet fors overbemeten en de gate van de fet omlaagtrekken met een tor als de stroom te groot wordt (in zijn geval iets van 400A!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit welke wagen komt deze stuurbekrachtiging? Heb vorig jaar voor iemand een elektrische servo pomp gehaald vanuit een Opel Vectra en daar zitten 2 dikke draden aan die zo goed als rechtstreeks naar de batterij gaan. Die pomp heeft elektronica aan boord om alles te regelen en zit er ook een dun stuur draadje aan. Na wat opzoekings werkt kom ik te weten dat dat type pomp onder werk omstandigheden dot +100A kan trekken.

Mijn raad probeer eens een test opstelling te maken en meet hoeveel stroom er gaat vloeien.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Lambiek

Special Member

Op 12 september 2013 12:08:09 schreef rew:
Ohja, De "blackdog" truuk: De fet fors overbemeten en de gate van de fet omlaagtrekken met een tor als de stroom te groot wordt (in zijn geval iets van 400A!).

In het geval van de TS kan hij iets doen met de reset_pin, pin_4 van de NE555. Die moet laag gemaakt worden bij overstroom.

EDIT:
Heb het schema aan gepast, zo zou je het kunnen doen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motorregelaar%20-%20met%20-%20stroombegrenzing.jpg
Heb het niet getest, dat moet je zelf maar doen.
De besturing kan je opzetten op een bread board, de hoofdstroom kan je uitbedraden. Let wel op de shunt, die moet het vermogen aan kunnen.
Met P2 kan je het schakelpunt van de opamp instellen, de stroom dus waarbij de fet's uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 12 september 2013 14:40:28 (43%)]

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Opamps zijn nogal traag. Ik zou gewoon de linkerkant van R8 aan de bovenkant van de shunt hangen. Je moet dan om de stroom in te stellen de shunt tactisch kiezen zodat er 0.6V over staat bij de gewenste maximale stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Traag, zal wel mee vallen zeker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.