Inductie in koperdraad

Goedemiddag allemaal,

Allereerst wil ik even melden dat dit een schoolgerelateerde vraag is, maar ik vind mijn vraag beter passen in dit forumdeel.

Ik ben onderzoek aan het doen naar inductiewerking in kabels. De kabels waarvoor ik onderzoek doe bevatten aluminium en koperen geleiders.

Nu is het zo dat als er geen spanning op één of meer koperen geleiders hoort te staan, dat er door inductiewerking tóch spanning op staat. Nu ben ik bijvoorbeeld opzoek naar waarom deze inductiespanning wordt opgewekt, maar ben ook benieuwd of inductiewerking ook optreedt als de koperen geleiders waren uitgevoegd als aluminium geleiders (dus kabel met uitsluitend aluminium aders).

Misschien heeft iemand een referentie waar ik dergelijke informatie uit kan halen?

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken.

Zoek eens uit hoeveel inductie een kabel heeft:
- Als ie van aluminium is ?
- Als ie van koper is ?

Kun je omschrijven wat je bedoeld met "inductiewerking"?

Kun je het probleem duidelijker omschrijven? Ik krijg de indruk dat het gaat over kabels in een installatie waarop je toch een spanning meet terwijl ze spanningsloos zouden zijn, klopt dat?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

De eerste vraag moet denk ik zijn: wat is inductie en hoe ontstaat het?
Als je dat weet zijn de andere vragen niet meer zo moeilijk te beantwoorden.

Edit: Na het lezen van de reactie van @SparkyGSX bedenk ik me dat je je ook moet afvragen of er sprake is van inductie, of is er een ander fenomeen aan het werk?

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 9 september 2013 15:30:47 (36%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Je kunt een kabel ook anders bekijken. Het zijn 2 (of meer) geleiders gescheiden door een niet-geleider. Er bestaan electronische componenten die dat ook hebben....

@blurp, dat stond al op de planning, maar goed dat je het even aanhaalt. Dat ga ik zeker doen!

@SparkyGSX, met inductiewerking bedoel ik dat de stromen in de aluminium geleiders een (inductie)spanning opwekken in de koperen geleiders.
Het gaat overigens niet om kabels in een installatie maar misschien wel vergelijkbaar (maar dat doet er ook niet toe). Er zouden inderdaad enkele spanningsloos moeten zijn terwijl er in de praktijk wel degelijk spanning op staat.

@evdweele, die 2 vragen zijn wel te beantwoorden, maar het gaat me meer om het totaalplaatje behorende bij de startpost. Ik ben ook niet alleen opzoek naar specifiek die 2 punten, maar meer naar aanknopingspunten waar ik gedetailleerd informatie kan zoeken.

Red_Bull,

Je kunt een kabel ook anders bekijken. Het zijn 2 (of meer) geleiders gescheiden door een niet-geleider.

Geheel met bovenstaande qoute eens.

Zoek maar eens naar Laagfrequent telecommunicatie kabels. Deze kabels hebben eigenschappen weerstand, spoel en capaciteit en natuurlijk niet vergeten dat de lengte ook een rol meespeelt.
Hier worden de draden/aderparen speciaal met verschillende spoed gedraaid om zo doende een zo laag mogelijk overspraak te verkrijgen, of wel inductie werking te verkrijgen.
De capaciteit van de kabel kan je beinvloeden door het soort isolatie en dikte er van.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 9 september 2013 18:10:55 (1%)

@TS: als je een vage vraag stelt, zul je vage antwoorden krijgen. Inductie gaat over de wisselwerking tussen magnetische velden en elektrische stromen in geleiders. Een verandering van een magnetisch veld in de buurt van een geleider zal een spanning over de geleider veroorzaken, en als er een gesloten pad bestaat, een stroom door de geleider, die op zijn beurt weer een magnetisch veld tot gevolg heeft.

Wat mij betreft mag je ook even uitleggen wat een "schoolgerelateerde" vraag precies is, en waarom je dan toch vindt dat het niet in de sectie schoolvragen hoort.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Dus gewoon in schoolvragen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Daar gaan we weer! ;)

Wat voor meter is er gebruikt?
Welk bereik?
Wat was de gemeten waarde?
Hoe was de meter aangesloten op de kabel?

fred101

Golden Member

precies, dat was ook mijn eerste reactie, Wat voor meter?
inductieve koppeling lijkt mij niet. Wat voor signaal loopt er. DC of AC. Frequentie ? Zoek eens op transmissie lijn als het AC is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

in plaats van met de spieren te rollen moet je de TS toch ook wel wat vooruit helpen...

Inductie in een geleider komt overeen met zelfinductie in een geleider als hij alleen is. Met weinig moeite ga je de formule van zelfinductie vinden. vraag (en meteen het antwoord op jouw vraag) is of in deze formule het scheikundig symbool van de geleider enige rol speelt, maw komt deze voor in de formule...

groeten

Kris

evdweele

Overleden

Op 9 september 2013 15:42:52 schreef Red_Bull:
die 2 vragen zijn wel te beantwoorden, maar het gaat me meer om het totaalplaatje behorende bij de startpost. Ik ben ook niet alleen opzoek naar specifiek die 2 punten, maar meer naar aanknopingspunten waar ik gedetailleerd informatie kan zoeken.

Je zal eerst voor jezelf duidelijk moeten hebben wat inductie precies inhoudt en of er hier wel sprake is van inductie. Daarvoor zoek je eerst uit in welke gevallen inductie kan optreden en wanneer niet.
Pas als je met zekerheid hebt vastgesteld of het fenomeen dat je hebt geconstateerd wél inductie is, of juist niet, ga je je verdiepen in het verschil in gedrag van koper en aluminium in zo'n geval.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inductie gaat over de wisselwerking tussen magnetische velden en elektrische stromen in geleiders.

Als we kortweg over 'inductie' praten op dit forum, dan bedoelen we meestal het bovenstaande inderdaad.
Maar eigenlijk zouden we dat volledigheidshalve elektromagnetische inductie moeten noemen.

Het andere verschijnsel is elektrostatische inductie: de wisselwerking tussen elektrische velden en elektrische spanningen op geleiders. Op CO praten we dan meestal over (het effect van) de capaciteit tussen de geleiders.

Zo'n symmetrie tussen elektrische en magnetische verschijnselen kun je bijna altijd wel vinden als je er op let. Het is grappig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org