Toerenteller: ledbar + display?

hallo,
ik zit in men laatste jaar middelbaar elektriciteit-elektronica.
we moeten dus een eindwerk (GP) maken voor elektronica, daar hebben we vrije keuze in.
aangezien ik zelf een oldtimer brommer (fs1)heb dacht ik aan een toerenteller met een ledbar, na redelijk wat opzoekwerk kwam ik hier op uit: http://www.uploadarchief.net/files/download/Schema%2023.pdf
maar het is redelijk eenvoudig om te maken als eindwerk.
zou het mogelijk zijn om hier een display bij te kunnen steken?
zoals hier gedaan is:
[spoiler]https://www.rbracing-rsr.com/turbo/tach.jpg[/spoiler]
mijn probleem is dus dat ik hier nergens een schema met beiden in kan vinden, ben al 2 weken het internet aan het afzoeken zonder resultaat.
de bedoeling is dus dat we het schema zijn werking ontleden, een print maken en tenslotte het bouwen.

ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen
ps: ik ben ook bereid om te programmeren als ik de code heb om uit te vertrekken.

(verplaats maar als het verkeerd staat)
grt stéphan

Arco

Special Member

Die displays zijn er niet even bij te maken, is een kompleet ander ontwerp. Aan de onderzijde zal wel een microcontroller zitten i.p.v. een LM3915...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het handigste zal zijn om een microcontroller te gebruiken die zowel de led-bar als het display zal aansturen.

Met de microcontroller kan je mooi de pulsen tellen , en de waarde van het toerental uitsturen op je led-bar en display.

Veel succes alvast!

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

velleman heeft kits die rpm weergeven met die 7 segment displaays. als je daar nu in de freq2volt converter inhackt en het manuele deel metcomparator en leds zelf bijmaakt???

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 september 2013 20:57:18 schreef GlennV:
Het handigste zal zijn om een microcontroller te gebruiken die zowel de led-bar als het display zal aansturen.

Met de microcontroller kan je mooi de pulsen tellen , en de waarde van het toerental uitsturen op je led-bar en display.

Veel succes alvast!

opzich heb ik er niets op tegen om een microcontroller te gebruiken.
in tegendeel, programmeren doe ik graag, valt het mee de taal te leren?
ik heb daar ook al circuits voor zitten zoeken met een uC in
maar je vind zo weinig info daarover.

Op 18 september 2013 21:18:17 schreef fcapri:
velleman heeft kits die rpm weergeven met die 7 segment displaays. als je daar nu in de freq2volt converter inhackt en het manuele deel metcomparator en leds zelf bijmaakt???

deze heb ik ook gezien gehad maar Men brommer kan maar 6v leveren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 september 2013 22:51:17 (47%)

Op 18 september 2013 22:35:05 schreef stephanvd:
[...]

opzich heb ik er niets op tegen om een microcontroller te gebruiken.
in tegendeel, programmeren doe ik graag, valt het mee de taal te leren?
ik heb daar ook al circuits voor zitten zoeken met een uC in
maar je vind zo weinig info daarover.[...]
deze heb ik ook gezien gehad maar Men brommer kan maar 6v leveren.

6V AC of DC?
genoeg manier om van 6 naar 12V te gaan hé

je wil iets heel ingewikkeld gaan ombouwen/programmeren, maar dit is dan een stapje teveel?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb ondertussen ook met de leerkrachten gesproken.
het projectje van elektuur is voldoende voor ons GP elektronica.
dus zal het zonder uC en zonder 7segment displays.

ik zal in dit topic Men vooruitgang plaatsen (met vragen)
toch al bedankt voor de snelle antwoorden.

welke lichtsterkte kan ik het beste gebruiken voor men led, ik wil dat ik ze wel kan zien in klaar lichte dag.

grt stephan

Ik verwacht niet dat dat een probleen wordt, goede kleur en voldoende stroom is elk ledje fel te zien

ik zit in men laatste jaar middelbaar elektriciteit-elektronica.

Dat is dus zoiets als een MTS? Lijkt mij dat je dan zelf iets moet kunnen verzinnen.

Het is jammer dat je dat oude electuur schema gaat na bouwen. De schakeling is verder prima maar nogal gedateerd zeg maar. Tegenwoordig doe je dit soort dingen op een heel andere manier.

Je zit laatste klas mts begrijp ik. Ik kan je aanraden om behalve dit als eind test te maken iets verder te gaan kijken en probeer zelf iets te bedenken. Ga niet zoeken op internet. Het staat vast wel ergens en als je zoekt vind je heus wel een ontwerp maar dat is dan nabouwen. Dat kan iedereen. Gebruik de aanwijzingen van de co-ers hier en bedenk zelf iets. Het is niet echt moeilijk en programmeren ook niet.

Laat maar horen als je zelf iets bedacht hebt en niet bang zijn voor commentaar van de mensen hier. Zelf iets bedenken zelfs als het fout is, is 100 x beter dan iets van internet plukken en dom namaken.

Met de moderne componenten is het zelfs veel eenvoudiger. Je koopt een chip en alles zit daar al in. In mijn mts tijd hadden we losse ram chips adres decoders en eproms nodig om iets dergelijks te realiseren. Het resultaat was een eurokaart vol electronica waarin veel fout kon gaan. O.a. timing problemen waren erg lasting. En direct programmeren in assembly. Maar we deden het wel. De cpu systeempjes die ik toen maakte heb ik nog steeds en ze doen het ook nog. Voor een proefwerk ooit zelfs een decoder gemaakt met losse poortjes (o.a. 7400 e.d.) voor een puls kiesschijf. Als je de kiesschijf draaide kwam het nummer op een 7 segments led display. Het was veel werk te doen. Maar ik was er trots op en leerde daar heel veel van. De docent vond het prachtig dat je zulk soort dingen probeerde en uitzocht. Zelf als het niet goed lukte kon je een goed cijfer halen als je kon vertellen wat er mis gegaan was.