Digitale Amperemeter aansluiten labvoeding

Beste,

De labvoeding van CO die ik heb gebouwd kreeg wat commentaar op de blauwe displays en dacht laat ik hem eens een ''beurt geven''

Ik heb nieuwe volt en ampere meters besteld en deze zijn vandaag binnen gekomen. Echter kom ik er niet uit hoe die ampere meter aan te sluiten. Ik heb hem in serie aangesloten en dan komt er 99,9 op het display te staan.

Het gaat om deze meter http://www.ebay.nl/itm/181128852301?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p…

In de advertentie melden ze dat het een om een 20A versie gaat. Echter in de specificaties staat ''Operating Current: Measure current: <20mA '' Wat mij doet vermoeden dat hij nu op max 20mA staat ingesteld. Het lijkt er dus op dat er al een shunt in gebouwd zit. Zo als ik bij andere meters heb gehad zit er vaak een weerstandje of iets wat je er in moet solderen maar bij deze staat dit nergens vermeld.

Is er iemand die mij kan helpen met dit dillema?

klein is fijn

Moderator

Die meters meten vaak alleen maar spanning. 20A door die draadjes en connectors zou ook geen succes zijn.

Wat er bij Operating current / measure current staat is volgens mij de stroom die het ding trekt op de voeding voor de meter. Dat heeft weinig te maken met de meetingang. Het lijstje is wat raar opgebouwd en ingevuld. Vertaalt vanuit het Chinees vermoedelijk.

Dit soort meters hebben meestal een input van 0-200mV. Geen shunt inbegrepen.
Kwestie van een 1k weerstand in serie met de meter zetten, het geheel aan een labvoeding hangen, de spanning op iets van 10mV zetten en kijken wat de meter aangeeft. Daarna de spanning langzaam opvoeren.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 19 september 2013 01:24:27 (19%)

Bedankt voor de snelle beantwoording.

Als ik het goed begrijp moet er dan alsnog een shunt geplaatst worden.
Deze heb ik hier niet zo liggen hooguit nog een stuk weerstandsdraad. Maar wat ik zover heb gelezen ligt dit in het bereik van 0,5Ohm etc. Dit kan ik niet meten mijn multimeter.

Het gaat om max 1,5A Hoe kan ik berekenen welke waarde ik nodig heb voor mijn toepassing?

Edit: Met 3x1 Ohm weerstanden parallel 0,33 Ohm krijg ik een vrij goed bereik tot 1A Helaas zie ik nergens een mogelijkheid om de punt in het display te veranderen maar met een bereik tot 1A ben ik tevreden.

[Bericht gewijzigd door MonsterVisje op donderdag 19 september 2013 02:35:37 (22%)

fred101

Golden Member

In de advertentie staat de meter op zijn kop afgebeeld. Dan wordt 999 dus 666. Wat een duivels metertje >:-)

Maak hem eens open. Mogelijk zit er een bekend IC in. Ik heb er 4 waar een ICL7106 inzit. Dan moet je met de datasheet wel vinden hoe je de punt in steld. Meestal moet je een pin aan Vcc of gnd leggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

In die meter zit waarschijnlijk een uC van ST.

Bij de connector van de ingang zal je wat weerstanden moeten aanpassen.

Schema:
http://img1.buyincoins.com/gallery/0v-to-99-9v-volt-meter_02.jpg

Het is zeker een duivels metertje. Ondanks dat ik tot nu toe heel blij ben met hoe het er uit komt te zien in zijn ''nieuwe jasje'' baal ik wel een beetje van die A-meter. Hopen dat me 10 slagen pots wel goed zijn.

Ik heb totaal 10 meters 5xV 5xA en op alle chips lijkt het wel alsof ze de benaming weg hebben gevijld. Ik kan hier helaas niets op lezen.

De metertjes zitten er nu meer in voor de sier dan dat ze echt functioneel zijn. Zou het misschien helpen als ik een goede scherpe foto plaats? wellicht dat jullie er dan iets mee kunnen.

@ flash2b Het ic hier in heeft maar 14 pootjes

Tidak Ada

Golden Member

Die metertjes zijn gemaakt op een shunt voor 75 mV
Ik heb er zelf, die een 200A shunt er bij hebben.
Let op De meeste shunts, die je op bijv. Rosmalen vind zijn 60mV shunts.

Voorbeeld (50A):
http://i.ebayimg.com/00/s/ODQ1WDE1OTE=/z/ErUAAMXQlbVSHM6H/$T2eC16JHJHUFFflF6edSBSHM6F5s)Q~~60_57.JPG

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Op 19 september 2013 08:18:09 schreef fred101:
In de advertentie staat de meter op zijn kop afgebeeld. Dan wordt 999 dus 666. Wat een duivels metertje >:-)

Als de verkoper dat dan ook maar niet met de positieve feedback's heeft gedaan :-)