spoel en condensator in serie

Hallo,

Kan iemand me helpen met het volgende vraagstuk;

Gegeven een L & C in serie :ingangsspanning is Ui, uitgangsspanning Uu , gevraagd word de verhouding Uu/Ui, waarbij Uu de spanning over de Condensator is.

Nu kom ik met de spanningsdeler op :

Uu = Ui (Xc/(Xc+Xl)) vereenvoudigen levert 1/(w^2LC+1) , met w=2pi.freq ...antwoord moet echter zijn
1/((w^2LC)-1) wat doe ik fout?

Als ik vervolgens de uitgangsspanning bereken mbv Ui=24V, 50Hz C=8.10^-6F en L=25H kom ik op 128V ipv 64V

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is geen serieschakeling! Serieschakelingen staan in serie met iets. Jouw schakeling staat niet in serie met de uitgang. Nee, het is ook geen parallelschakeling. Waar lijkt het schema met de L en C tak op? Zo heet het ook.

code:


    ---- L ----+----
               |   
   Ui          C   Uu
               |
    -----------+----

En beide formules zijn fout, hoewel de jouwe in zekere zin 'fouter' is dan de andere.
Kijk nog eens goed naar de eerste uitdrukking. Klopt dat wel?

De twee uitkomsten zijn ook beide fout, hoewel sommige cijfers bekend voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.....ok, Geen serieschakeling?, bijzonder staat wel in het hoofdstuk serieschakeling in mijn boek

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar je kijkt naar de spanning óver de condensator. Dat is geen serie.
Hoe zou jij deze schakeling dan noemen?

code:


   --- L --- C ---

  Ui             Uu
 
   ---------------

Afgezien daarvan, probeer eens mijn vragen te beantwoorden (als je de som tenminste nog wilt oplossen).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Tussen bron en GND staan spoel en condensator in serie. Maar bij een schema als hetgeen FeT toont, tak je geen signaal af bij GND - dat zou weinig zin hebben.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij een serieschakeling moet je natuurlijk wel een verbruiker hebben die stroom wil afnemen, anders merk je geen effect.

Misschien ben ik te precies, maar ze kunnen toch gewoon de juiste naam gebruiken in dat boek.
Ik snap het wel; ze zeggen dan: jaha, dit is een serieschakeling, alleen meten we Uu parallel aan de condensator.
Maar dat is slordige willekeur. Want met exact hetzelfde recht kan ik zeggen: dit is een parallelschakeling, alleen staat Ui in serie met de spoel:

code:


   +-----+---
   |     |
   L     |
   |     C  Uu
  Ui     |
   |     |
   +-----+---

Maar, hoe slordig ook, dat is alleen maar een namenkwestie. Terug naar de beginformule. Klopt die?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah! Ok...ga toch nog even in mn boek lezen voor ik weern uitspraak doe..

Ken je complexe getallen?
Z = 1/jwC ?

Wat een gedoe over de naamgeving. Het gaat om een spoel en een condensator die in serie op een voedingsspanning staan. En dan wordt de deelspanning over de condensator gevraagd.

Zoals ik het zie ben ik op de goede weg met de spanningsdeler voor deze opstelling

Ui----[R1]---[R2]----
als ik voor deze opstelling de spanning over R2 wil weten kom ik op

Ui.{R2/(R1+R2)}....waarom werkt dit niet voor Xc&Xl?

En complex rekenen word in het volgende hoofdstuk pas behandeld dus ik ga ervan uit dat dit hier niet word toegepast

Uu = Ui.{R2/(R1+R2)}. Deze formule is goed.
Voor impedanties geldt:
Uu = Ui.{Zc/(Zl+Zc)}
Nu hoef je alleen maar de correcte waarden voor Zc en Zl in te vullen en het sommetje kan eenvoudig uitgerekend worden.
Ik weet wel hoe het gaat met complexe getallen maar niet met integralen en differentialen.
Wat voor waarde vul je Zc in? En wat voor waarde vul je Zl in?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hoeft hier niet complex te rekenen. Ik herhaal mijn vraag met andere bewoordingen: is de X van een condensator van dezelfde 'soort' als de X van een spoel?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je bedoelt het fase verschil; Xl is tegengesteld aan Xc? Dat verklaart de - in de noemer..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Juist; Xc wordt negatief gerekend. Probeer nu in te vullen. Geen minnen weggooien! Wat zie je gebeuren?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.....de uitkomst word nu negatief, maar het antwoord is nog steeds 1,28V ipv 0,64V

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoezo 'nog steeds' 1,28V? Eerst had je 128V - wat natuurlijk fout was:

Als ik vervolgens de uitgangsspanning bereken mbv Ui=24V, 50Hz C=8.10^-6F en L=25H kom ik op 128V ipv 64V

−1,28V klinkt een stuk beter.
Begrijp je wat het betekent dat de echte uitkomst negatief is?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 september 2013 22:25:37 schreef Vincent12:
.....de uitkomst word nu negatief, maar het antwoord is nog steeds 1,28V ipv 0,64V

Wat is er mis met 1,28?
Anders gezegd, waar komt die 0,64 vandaan?

64V is het antwoord uit het opgaveboek.
Zie eerste starttopic

Het staat er niet met zo veel woorden dat dat het antwoord uit het boek is, maar 64V is in ieder geval fout.

Als hij negatief is heeft hij een faseverschuiving tov I en dat zal 90 graden zijn, en het boek geeft inderdaad 0,64 V ipv 1,28 V excuus typefout, dus hoe komt men nu op 0,64V? Is het antwoord fout?

Volgens mij is het antwoord in het boek fout. Ik kom op 1,28.
Waarschijnlijk heeft de bedenker van de opgave zich ergens een factor 2 vergist, want 0,64 is precies de helft.

Wat die faseverschuiving betreft ben je er bijna. Het heeft niet met I te maken maar met de inkomende spanning.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je een sinus negatief neemt betekent dat 90 graden?!
Allez, zoek dat nog eens op, voordat je aan die andere opgaaf gaat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org