Bluetooth spullenvinder

Beste mensen,

Wij zijn 5 studenten van Avans Breda en we studeren SB (small business & retail management)
en we zijn bezig met een mini onderneming. Dit betekent dat we een eigen bedrijf op gaan starten.

We moeten alles doen wat een bedrijf zou moeten doen, van productie tot verkoop.
Na een brainstorm sessie kwamen we uit op het volgende product. Een spullen vinder.

Dit houdt in dat je via bluetooth (waarschijnlijk 4.0) via een app op je iphone een signaal geeft
na een ander apparaat ( bluetooth chip) waardoor hij geluid afspeelt. Dus als je bijvoorbeeld dat apparaatje ( chip) aan
je sleutelbos hangt, en je bent een sleutel kwijt, dan pak je je telefoon, ga naar de app toe, je speelt een
geluidje af waardoor je je sleutel weer terug kan vinden.

We hebben al iemand gevonden die voor ons de app maakt, jammer genoeg hebben we nog tot heden niemand die de
hardware voor ons kan maken. We weten ongeveer wat we nodig hebben. Een bluetooth chip, microprosessor, batterij,
speaker en dan iemand die de software programmeerd. We mogen ons product niet duurder verkopen dan 20 euro.

Met tips zijn wij ook zeer dankbaar!

Marco Rinck

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tip 1: leer deftig Nederlands schrijven.

Na twee stevige fouten was mijn belangstelling weg

(spullen vinder ==> spullenvinder)
(programmeerd ==> programmeert)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Bij een techneut is dat flauw om over te vallen (al zit spullen vinder op het randje, want dat is dubbelzinnig), maar als marketing is waar het om gaat zul je inderdaad je spullen moeten kunnen presenteren. Taal is daar een belangrijk gereedschap voor zolang je niet alleen plaatjes gebruikt.

Wel jammer dat je product al bestond, want het is een leuk idee.

(ik zie het al voor me: eerst met de vaste lijn je telefoon bellen om die te vinden, en vervolgens de telefoon gebruiken om de sleutelbos te vinden ;))

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 september 2013 14:51:31 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat het produkt al bestaat (nogal wiedes, het is een vrij universeel idee), is natuurlijk geen reden om deze studie-opdracht niet te kunnen uitvoeren.

Op Ebay zijn HEEL goedkoop bluetooth serial moduletjes te vinden, met een li-ion accu'tje en een laadcontrollertje er bij ben je dan eigenlijk al voor 90% klaar. Waarschijnlijk kun je de module wel met een aangepaste firmware flashen zodat een speakertje een melodietje gaat piepen als er een bepaalde tekststring ontvangen wordt. Documentatie slingert rond op Sparkfun, Hackaday, en Arduino forums, etc.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Jammer genoeg heb ik dyslexie, sorry daarvoor. Ik heb mijn mail nog laten controleren. Dat er soort gelijke producten bestaan wisten wij al. We hebben onderzoek gedaan (betrouwbaarheid van 95 %)en er kwam uit dat er vraag na is. Daarom willen wij toch graag doorgaan.

Elk advies is zeer welkom. Wij zouden daar heel blij mee zijn.

Alvast bedankt

Kijk in de Volkskrant van dinsdag 24/09 onder "Gadgetvrouw". Er is al een NL startup die dit op de markt heeft (ook studenten).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus jullie zijn een team van vijf, en diegene met dyslexie (waarvoor mijn medeleven!) verzorgt de communicatie?

Dat roept toch vragen op, hoor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

dat er vraag na is

Na wat? Na het aanbod?? Of?

Ik zie zo 2 hobbels: de prijs (die ga je denk ik alleen halen bij grote aantallen uit het oosten; kijk eens wat een bluawtand module kost...) Komt nog een housing, batterij ed. bij. Als het voor €20 in de winkel moet liggen, mag het niet meer dan €10 kosten om te maken.
Verder denk ik niet dat je met een kleine batterij weg komt. Een levensduur van een jaar lijkt me toch wel het minste - liefst langer. Dat ga je op een CR2032 waarschijnlijk niet halen.

@EricP @big_fat_mama, als je je niet over de taalfouten van een forumlid heen kunt zetten, negeer dan het topic, a.u.b. en ga de discussie niet zitten verpesten met iets dat gewoon off-topic is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Heren, dames, om taalfouten zeuren kan echt niet meer!

@MarcoRinck, welkom op het forum.

Probeer eens wat meer 'out-of-the-box' te denken. Zit er geen 'Near field communication' op veel moderne smartphones? Misschien gaat dat langer mee.

Verder is er nog die ouderwetse 'fluitdetector' sleutelhanger, misschien kan je daar iets mee, in plaats van fluiten laat je de app een bepaalde toon afspelen.

Het kleinste en goedkoopste dat ik van bluetooth ken zijn die oortjes, daar zit zelfs al een geluidmodule en accu bij. Misschien kan je die aanschaffen en redelijk eenvoudig ombouwen.

Ik zou wel iets vernieuwends introduceren, zoals zonnecellen om op te laden of kinetisch opladen.

Tidak Ada

Golden Member

Die dingen bestonden al lang voordat er aan WiFi en Blauwtand werd gedacht.
Ten eerste het systeem van de klap/fluit-schakelaar uit Elektuur. die waren er al in de jaren 70 om aan je sleutelbos te hangen.
(Oeps K7jz was me voor).

Daarna een setje van een zendertje en een ontvangertje (Kijkshop!!). Je kon het ontvangeertje in een tas stoppen of aan je sleutel en het zendertje in je zak. Als je te ver van die ontvanger kwam, ging de ontvanger piepen.
Kon ook andersom: Zender aan je kind/hond en ontvanger in je zak. Wist je gelijk dat ze te ver uit de buurt gingen.
Helaas was dat ding nogal gevoelig voor radiocondities en tussendoor lopende personen, met vals alarm tot gevolg.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor jullie reacties

Ik ben uit gekomen op het volgende:

Bluetooth ontvanger:

Arduino Bluetooth module Arduino Clock Shield New and Original In-Circuit Programmers

http://www.alibaba.com/product-gs/1075409848/Arduino_Bluetooth_module_…

microcontroller

Compatible main board uno r3 for Arduino project'

http://www.alibaba.com/product-gs/1291804827/Compatible_main_board_uno…

Zouden deze + een batterij + een speaker genoeg zijn voor ons project? Of is de bluetooth ontvanger al genoeg om speaker ( geluid)
af te laten spelen?

Zouden jullie mij ook advies kunnen geven wat voor batterij + speaker ik hier eventueel voor kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Op 25 september 2013 15:14:57 schreef markce:
Kijk in de Volkskrant van dinsdag 24/09 onder "Gadgetvrouw". Er is al een NL startup die dit op de markt heeft (ook studenten).

WTF...kan me niet meer herinneren dat ik gisteren getrouwd ben :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit gaat vast werken,
Alleen klinkt het in mijn oren wel ontzettend overkill dat je 3x je budget voorbij schiet

uhm dat ding wordt met die arduino zo groot als een brooddoos? Of ga je later de smd print zelf doen? Volgens mij zijn er al miniscuul kleine (arduino)bordjes. Je moet inderdaad wel een microcontroller hebben naast de bluetooth module. Een piezospeakertje kan je waarschijnlijk wel direct aansturen.

Begin eerst eens met specificaties. Je hebt al verteld dat de verkoopprijs 20 euro mag zijn (inclusief BTW?).

Hoe groot mag het zijn, over welke afstand moet het kunnen werken, en hoe lang moet een eventuele batterij mee gaan?

En dan niet komen met "zo klein mogelijk", "zo ver mogelijk", en "zo lang mogelijk".

Ik denk dat je veel te snel hebt vastgelegd dat je Bluetooth wilt gebruiken; er zijn talloze andere oplossingen mogelijk, al zijn de opties wat beperkter als het met een gangbare smartphone moet werken.

Nog iets om over na te denken: hoe lang mag het duren voordat het ding reageert? Als een korte wachttijd acceptabel is, kun je misschien veel zuiniger van de batterij omgaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

@EricP @big_fat_mama, als je je niet over de taalfouten van een forumlid heen kunt zetten, negeer dan het topic, a.u.b. en ga de discussie niet zitten verpesten met iets dat gewoon off-topic is.

Op 25 september 2013 16:48:01 schreef K7Jz:
Heren, dames, om taalfouten zeuren kan echt niet meer!

Huh? Wat bedoelt hij dan met 'er vraag na is'. Na wat?? Ben ik te oud om dit nog te begrijpen?
Verder is taal het meest belangrijke als het om communicatie gaat en mensen zijn vaak nog een stuk toleranter dan de gemiddelde compiler. Als Nederlands al niet eens lukt, hoe moet een stuk C of assembly dan ooit gaan werken?

Al met al blijft het hangen op batterij en omvang. Een Arduino met ontvanger zal toch zomaar 1mA gebruiken (ik roep maar eens wat). Een 9V blokje 'doet' 0.5Ah (als je tot 5.4V mag ontladen, willekeurige datasheet). Dan zou je een 500 uur hebben. Theoretisch. Maximaal. Bij 100% rendement van een soort van regelaar naar 3V3. Da's een week of 3. Wellicht kun je terug naar 0.5mA. Dan zit je op een kleine 6 weken. Ofwel: te weinig.

Een arduino met dat bluetooth 2.0 dongeltje vreet energie, met batterij erbij voor een jaar gebruik wordt net zo groot als een koelkast.
Een app maken die via bluetooth 2 werkt op een iphone kun je wel vergeten, moet je ook een iAP chip bij Apple kopen.
Als je een mini onderneming wilt beginnen moet je je zelf eerst wat beter oriënteren wat er al is, philips heeft het al, kickstarter heb ik het ook al voorbij zien komen.
Wil je toch het wiel nog ene keer uitvinden, Ti heeft een leuk ontwikkel kitje wat precies kan wat je wilt.
http://www.ti.com/tool/cc2541dk-mini
Firmware zit erbij, sdk voor iphone en Android, schema, blue tooth 4 low energy, etc.
Het enige wat je hoeft de doen is dingen weghalen in het ontwerp en de software, zoals bijvoorbeeld de accelerometer.
Nadeel is alleen dat IAR de enige compiler nog is die de bt4 library van ti ondersteund. Kost je zo'n 2500 euro extra op je begroting, maar dat is ondernemers geest...

High met Henk

Special Member

ze hadden ook even naar de lovensdijkstraat kunnen lopen, zit OF bij hun aan het gebouw vast, of aan de overkant. hadden ze dit zo kunnen proggen/bouwen.

zit de afdeling ICT en elektrotechniek...

Snap niet dat je dat niet eerst doet om een kostenraming te maken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

WTF...kan me niet meer herinneren dat ik gisteren getrouwd ben

Ionica Smeets, www.ionica.nl als je haar kwijt bent...

High met Henk

Special Member

kun je haar via je BT appje op je smartphone terugvinden??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nog wel geinig speelgoed ook :P
Wat er op dat linkje te zien is.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op woensdag 25 september 2013 23:51:02 (35%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Gadgetvrouw? Laatste keer dat ik checkte was ze Wiskundemeisje :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."