Bluetooth spullenvinder

Op 25 september 2013 15:14:57 schreef markce:
Kijk in de Volkskrant van dinsdag 24/09 onder "Gadgetvrouw". Er is al een NL startup die dit op de markt heeft (ook studenten).

WTF...kan me niet meer herinneren dat ik gisteren getrouwd ben :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit gaat vast werken,
Alleen klinkt het in mijn oren wel ontzettend overkill dat je 3x je budget voorbij schiet

uhm dat ding wordt met die arduino zo groot als een brooddoos? Of ga je later de smd print zelf doen? Volgens mij zijn er al miniscuul kleine (arduino)bordjes. Je moet inderdaad wel een microcontroller hebben naast de bluetooth module. Een piezospeakertje kan je waarschijnlijk wel direct aansturen.

Begin eerst eens met specificaties. Je hebt al verteld dat de verkoopprijs 20 euro mag zijn (inclusief BTW?).

Hoe groot mag het zijn, over welke afstand moet het kunnen werken, en hoe lang moet een eventuele batterij mee gaan?

En dan niet komen met "zo klein mogelijk", "zo ver mogelijk", en "zo lang mogelijk".

Ik denk dat je veel te snel hebt vastgelegd dat je Bluetooth wilt gebruiken; er zijn talloze andere oplossingen mogelijk, al zijn de opties wat beperkter als het met een gangbare smartphone moet werken.

Nog iets om over na te denken: hoe lang mag het duren voordat het ding reageert? Als een korte wachttijd acceptabel is, kun je misschien veel zuiniger van de batterij omgaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

@EricP @big_fat_mama, als je je niet over de taalfouten van een forumlid heen kunt zetten, negeer dan het topic, a.u.b. en ga de discussie niet zitten verpesten met iets dat gewoon off-topic is.

Op 25 september 2013 16:48:01 schreef K7Jz:
Heren, dames, om taalfouten zeuren kan echt niet meer!

Huh? Wat bedoelt hij dan met 'er vraag na is'. Na wat?? Ben ik te oud om dit nog te begrijpen?
Verder is taal het meest belangrijke als het om communicatie gaat en mensen zijn vaak nog een stuk toleranter dan de gemiddelde compiler. Als Nederlands al niet eens lukt, hoe moet een stuk C of assembly dan ooit gaan werken?

Al met al blijft het hangen op batterij en omvang. Een Arduino met ontvanger zal toch zomaar 1mA gebruiken (ik roep maar eens wat). Een 9V blokje 'doet' 0.5Ah (als je tot 5.4V mag ontladen, willekeurige datasheet). Dan zou je een 500 uur hebben. Theoretisch. Maximaal. Bij 100% rendement van een soort van regelaar naar 3V3. Da's een week of 3. Wellicht kun je terug naar 0.5mA. Dan zit je op een kleine 6 weken. Ofwel: te weinig.

Een arduino met dat bluetooth 2.0 dongeltje vreet energie, met batterij erbij voor een jaar gebruik wordt net zo groot als een koelkast.
Een app maken die via bluetooth 2 werkt op een iphone kun je wel vergeten, moet je ook een iAP chip bij Apple kopen.
Als je een mini onderneming wilt beginnen moet je je zelf eerst wat beter oriënteren wat er al is, philips heeft het al, kickstarter heb ik het ook al voorbij zien komen.
Wil je toch het wiel nog ene keer uitvinden, Ti heeft een leuk ontwikkel kitje wat precies kan wat je wilt.
http://www.ti.com/tool/cc2541dk-mini
Firmware zit erbij, sdk voor iphone en Android, schema, blue tooth 4 low energy, etc.
Het enige wat je hoeft de doen is dingen weghalen in het ontwerp en de software, zoals bijvoorbeeld de accelerometer.
Nadeel is alleen dat IAR de enige compiler nog is die de bt4 library van ti ondersteund. Kost je zo'n 2500 euro extra op je begroting, maar dat is ondernemers geest...

High met Henk

Special Member

ze hadden ook even naar de lovensdijkstraat kunnen lopen, zit OF bij hun aan het gebouw vast, of aan de overkant. hadden ze dit zo kunnen proggen/bouwen.

zit de afdeling ICT en elektrotechniek...

Snap niet dat je dat niet eerst doet om een kostenraming te maken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

WTF...kan me niet meer herinneren dat ik gisteren getrouwd ben

Ionica Smeets, www.ionica.nl als je haar kwijt bent...

High met Henk

Special Member

kun je haar via je BT appje op je smartphone terugvinden??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nog wel geinig speelgoed ook :P
Wat er op dat linkje te zien is.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op woensdag 25 september 2013 23:51:02 (35%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Gadgetvrouw? Laatste keer dat ik checkte was ze Wiskundemeisje :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Op 25 september 2013 22:30:20 schreef Henry S.:
Voor EricP en big_fat_mama: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

Ik zal wel te oud zijn. Maar weet nog steeds niet wat er bedoeld wordt met 'er vraag na is'. Na WAT dan? Nadat het zoek geraakt is?

Afijn, project gaat vooralsnog nergens heen. Zonde van de tijd.

De TS bedoeld duidelijk "er vraag naar is", waarmee hij een marktvraag bedoeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sorry voor de late reactie, ben momenteel bezig of het inderdaad mogelijk is om onze app in de appstore te krijgen zonder extra kosten, als dat niet mogelijk is hebben we een groot probleem.

@ DK De bluetooth ontvanger en de microcontroller kost ongeveer 9 euro bij elkaar. Als je dan een batterij van 15 cent bij hebt, zit je nog onder de 10 euro. Ik weet niet precies wat een speaker momenteel kost.

@ K7Js: Ik kon nergens de grootte vinden van de chip.

@sparkyGSX: Bij de beoordelingsformulier staat niet vermeld dat het inclusief / exclusief btw is, er staat "compleet, verkoopprijsindicatie <20 euro, tastbaar product, geen voedsel.&#

De afstand: Als we voor bluetooth 4.0 kiezen is de afstand ongeveer 40 meter. Dat is meer als genoeg omdat je anders het geluid niet meer hoort.

Als we bij de concurrenten gaan kijken gaat meestal de batterij 1 jaar mee, hiermee zijn wij tevreden mee, maar als het inderdaad langer kan ( of eventueel opladen / vervangen) zou dit natuurlijk beter zijn.

Welk alternatief voor bluetooth raad jij aan voor ons?

Een eventuele korte wachttijd vind ik persoonlijk nog geen groot probleem, wij een startend bedrijf zijn met weinig ervaring.

@EricP: Wat ik bedoel met "er vraag na is" uit onze enquête kwam dat mensen ons product zouden kopen als het op de markt is.

Welke chip raad jij aan?

@ 2N3055 Fijn dat je begint over de app.. Onze app-maker en de mensen die ik gesproken heb via forums weten niets over extra kosten van bluetooth. Momenteel wacht ik nog op reacties op dit topic.

@High met henk: We hebben ook de UNI van Delft gemaild en de wetenschapswinkel UNI Eindhoven al bereikt. Jammer genoeg konden zij niks voor ons doen.

Beste

Hebben jullie nooit een rfid overwogen?

Voordelen zijN geen batterij, heel goedkoop (tag)/ gratis daar veel producten reeds een tag in de verpakking hebben

nadelen : dure detector

Meer info
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio-frequency_identification

mvg
eddy

Beste Eddy,

Ik ga er naar kijken. Bedankt voor de tip!

Beste

Blijkbaar bestaat er ook een DIY arduino reader

http://playground.arduino.cc/Main/DIYRFIDReader

mvg
eddy
ps ik heb hier wel totaal geen ervaring mee, geen garantie

EricP

mét CE

@EricP: Wat ik bedoel met "er vraag na is" uit onze enquête kwam dat mensen ons product zouden kopen als het op de markt is.

Zoals hier reeds door Sparky vermeldt, bedoel je dat er vraag naar is. Ik neem aan dat je het verschil in betekenis tussen 'na' en 'naar' kent?!

Welke chip raad jij aan?

Ik *denk* dat je conceptueel een probleem met blauwtand hebt. Als je naar de hapklare modules kijkt, dan zit je met allemaal op een stroomverbruik van minstens 0.3-1mA. Wellicht als je je echt in het chippie zelf gaat verdiepen, dat het met minder kan. Probleem is dat die ontvanger altijd 'wakker' moet zijn.

Gezien jullie kostprijs en kennis (inschatting gebaseerd op wat je tot op heden gepost hebt), moet je dus iemand vinden die erg goed de weg kent in blauwtand land om te beoordelen of het 'beter' kan. Misschien komt er hier zomaar iemand voorbij, anders zit je aan inhuren vast. Een hapklare module gaat 'm denk ik zo niet worden - door het stroomverbruik.

Voor de Arduino zou ik dan een kleine AVR nemen. Kleiner, waarschijnlijk minder stroomverbruik en veel meer dan een poortje in de gaten houden hoeft het ding niet te doen. Gevolg is wel meer engineering (en nogmaals, zoals ik jullie inschat moet je dat laten doen, kost geld) en dan moet je er 'veel' verkopen om met je kostprijs weg te komen.

Ik zou eerst eens naar blauwtand kijken of dat stroomverbruik naar beneden kan. Kijk eens wat je fysiek als batterij kunt gebruiken, hoeveel stroom je daaruit kunt trekken als de levensduur een jaar moet zijn en kijk dan eens of je qua blauwtand iets kunt vinden wat in de buurt komt. Dat lijkt me de juiste weg.

Shiptronic

Overleden

Op 27 september 2013 16:48:24 schreef eddy2:
Beste

Hebben jullie nooit een rfid overwogen?

mvg
eddy

daar lijkt me de afstand een beperkende factor

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het nadeel van RFID is natuurlijk dat de afstand waarop je het kunt lezen, zeker bij passieve tags, waarschijnlijk te klein is. Als ik het goed begrijp kan een smartphone met NFC capaciteiten ook passieve 13.56MHz RFID tags lezen, maar alleen over een afstand van een paar centimeter. Er zijn natuurlijk wel actieve RFID tags verkrijgbaar, waar een batterij in zit die wel jaren meegaat.

Zelfs als je een dergelijke tag met een mobiele telefoon op voldoende afstand zou kunnen lezen, weet je eigenlijk nog niets, behalve dat je binnen een paar meter bent van de tag die je zoekt, maar waarschijnlijk wist je dat al. Je zou dan ook nog de mogelijkheid moeten hebben om de signaalsterkte te meten, en zo de tag te vinden.

Het is leuk dat je het idee hebt dat zo'n batterij een jaar mee zou gaan, maar met een kleine knoopcel, een standaard bluetooth module, en microcontroller zonder slimme trucjes kom je op een standby tijd van een paar dagen, niet een paar maanden.

Met die wachttijd zou je de batterij kunnen sparen; door de bluetooth module steeds maar kort aan te zetten, en daarna lange tijd te laten slapen, kun je het gemiddelde stroomverbruik verminderen. De vraag is hoe lang die bluetooth module nodig heeft om vast te stellen of er naar hem gezocht wordt, en hoe lang je tussen de pogingen wilt wachten. Als het ding een keer per kwartier wakker wordt, moet je dus een kwartier wachten binnen elke zone waar het ding zou kunnen liggen (bluetooth gaat slecht door muren, betonnen vloeren, etc.), en dat lijkt me onacceptabel.

Aan de andere kant, als het ding 30 seconden nodig heeft om te zoeken, en je hem elke minuut aan zet, heb je maar een factor 2 gewonnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 september 2013 13:59:24 schreef MarcoRinck:@ DK De bluetooth ontvanger en de microcontroller kost ongeveer 9 euro bij elkaar. Als je dan een batterij van 15 cent bij hebt, zit je nog onder de 10 euro. Ik weet niet precies wat een speaker momenteel kost.

en dan nog verzending, btw, een leuke behuizing, ontwikkelkosten voor de software uren, en wat winst
dan zie ik dit ding niet voor onder de 30 euro(meest positieve geval) in de winkel liggen

vind ik tamelijk duur en lompgroot voor een hebbedingetje.
om dit ook maar een beetje reëel te maken moet je terug naar een ic of 2/3 a een aantal cent, om qua kosten en formaat een beetje uit te komen, die complete modules kunnen echt niet

Waarom moet bij dergelijke opleidingen toch altijd ALLES met een smartphone werken?!?

Die combinatie van eisen, dus de kostprijs, moet werken met een smartphone, een realistisch formaat, levensduur van de accu, etc. maakt het naar mijn idee gewoon onhaalbaar.

Als je die smartphone overboord gooit, is er opeens veel meer mogelijk, zoals simpelweg een afgestemde LC oscillator met een vrij simpele detector. Dan heb je natuurlijk wel een probleem als je net die detector kwijt bent, maar vooruit.

Overigens is er nog een enigszins voor de hand liggende oplossing, die al wel genoemd is, maar een beetje ondergesneeuwd: geluid! Je kunt met de smartphone (of andere audio apparaat) een serie hoogfrequentie toontjes maken, en die door een microcontroller laten detecteren. Dat kan vele malen goedkoper en zuiniger dan een bluetooth verbinding.

Lang geleden hadden wij een antwoordapparaat dat je op die manier op afstand kon beluisteren; je belde je eigen nummer, wachtte tot het ding opnam, en speelde dan met een soort afstandsbediening een geluidje in de hoorn van de telefoon. Het antwoordapparaat herkende de series piepjes, en speelde het bandje met de berichten af.

Zo'n systeem hoeft in dit geval niet eens veilig te zijn, maar het is wel handig als het ding niet steeds per ongeluk afgaat natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb verschillende forums benaderd en deze schiet er dik boven uit!

Omdat bluetooth te veel problemen met zich mee brengt, ga ik eens kijken of het met geluid wel haalbaar is. Bedankt Sparky en K7Jz voor het idee!

Ik heb een spullenvinder gevonden die reageert op geluid ( hoge tonen/fluiten)

http://www.megagadgets.nl/key-finder.html

hij kost maar €3,94! ( exclusief verzendkosten)

Hij ziet er van de binnenkant zo uit,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Keyfinder-inside.jp…

Zoals jullie weten zijn wij totaal niet technisch. Wij zijn van plan om er 1 te bestellen en dan uit elkaar te halen om te kijken wat er in zit. Kan iemand mij vertellen (zie link hierboven)wat er precies in zit om het te maken? ( welke chip, batterij,lampje, speaker enz) Dan kan ik alvast kijken bij welke leverancier het goedkoopst is. Is het mogelijk om de chip aan de computer te hangen ( van de bestaande spullenvinder), de script er vanaf te halen en aan te passen? Wij willen namelijk er voor zorgen dat hij reageert op een ander geluid, een geluid die de app maakt die niet vaak voorkomt. Of is het mogelijk dat de app zo een hoge toon maakt dat de spullenvinder wel reageert maar de mens het niet hoort?

De eisen van het product:

- Goed reageren op het signaal van de app

- Liefst minimaal 10 meter( als verder mogelijk is natuurlijk beter )

- Omdat die andere spullenvinder €3,94 kost willen wij eigenlijk niet boven de 5 euro

- Batterij minimaal 1 jaar

- Geluid moet goed hoorbaar zijn, dat je je sleutels terug kunt vinden

- Grootte ongeveer van een sleutelhanger ( hoe kleiner hoe beter)

- Moet niet te zwaar zijn en liefst waterdicht

- Led lampje

Als er mensen zijn met tips, die zijn zeer welkom!

Er staat geen "script" in zo'n chip; als het al een microcontroller is, zit er gecompileerde code in, die je er niet zomaar uit kunt halen. Zelfs als dat wel kon, is het veel moeilijker om dat te reverse-engineeren en aan te passen, dan dat het is om het gewoon opnieuw te maken.

10 meter ga je waarschijnlijk niet halen, omdat het niet echt eenvoudig is om de schakeling zo gevoelig te maken. Daarbij zou een dergelijk hoge gevoeligheid juist weer meer kans geven op onterechte detecties, waardoor het geheel weer een stuk ingewikkelder wordt.

Zelfs als je dit product direct zou kopiëren, zal het niet meevallen om op een verkoopprijs van 5 euro uit te komen, omdat het maken ervan alleen zo goedkoop kan in enorme aantallen, terwijl de opzetkosten (o.a. de matrijzen voor het spuitgieten e.d.) relatief hoog zijn.

Maar de grote vraag lijkt me: wat is dan jullie toegevoegde waarde? In welk opzicht is jullie product anders en vooral beter dan de bestaande producten? Wat is er vernieuwend aan, behalve dat je een mobiele telefoon met een app nodig hebt, terwijl je bij de goedkopere producten van de concurrent gewoon kunt fluiten?

Het kopiëren van een bestaand product en daarbij toevoegen van een verder volstrekt overbodige app lijkt me nou niet direct een recept voor een innovatief of kansrijk product.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken