MSP430 en LCD display probleempje

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

fred101

Golden Member

Ik heb een paar TI lounchpads gekocht (met MSP430 2553 processor)en met de cadeaubon een mooi temperatuur meet boosterboard (met heel gaaf displaytje)
Edit, het gaat niet om het boosterboard, dat werkt gewoon goed.

De reden dat ik van Arduino naar TI over ga is dat de Energia IDE als twee druppels water op Arduino lijkt zodat ik niet weer alles (tenminste dat beetje wat ik nu kan) op nieuw hoef te leren. Ook geen gedoe met bootloaders en voor mij het belangrijkste, de pin aansluiting op het board zijn 1:1 die van de processor, dus veel makkelijker om daarna in een project te gebruiken zonder met de pootjes in de war te komen zoals mij bij Atmel gebeurd (ik weet het, klinkt dom, maar ik raak vreselijk in de war van al die verschillende pin benamingen en plaatsen, bij het laatste project ben ik avonden aan het pcb bezig geweest en toen had ik nog pinnen omgewisseld waardoor er nog diverse patch draadjes zitten en de display toch nog via draadjes moest).

Ik ben nu voor testwerk mijn breadboard aan het verbouwen met voeding, connectors, schakelaars, potmeters etc etc en ook een vast gemonteerd display aan een vast gemonteerde lounchpad.

Ik heb een aantal Ampire 2x16 lcd displays met led array type AC162-B gekocht. Nu zijn die 5V en blijkt de TI op maar 3V3 te werken en geen 5V te hebben. De arduino werkt wel op 5V (hoop/dacht ik want in mijn meetzender krijgt hij 5V ;-) en ik heb eigenlijk niet in de datasheet gekeken omdat de arduino op 5V werkt)
)

Ik heb een display van potmeter en headers voorzien en op mijn Arduino geprobeerd. Dat werkte prima.

Nu sloot ik hem op de TI aan waarbij ik de massa van TI, display en externe 5V voeding bij elkaar heb genomen. De 6 pinnen van de display (4 data en die twee andere) op de TI header gezet en de 5V aansluiting van backlight en pin 2 van de display aan de 5V voeding.

Toen een sketch uit de examples geladen, (pinnen aangesloten zoals sketch meldt) en geprobeerd. De backlight gaat aan maar er gebeurd verder niks.

De datasheet zegt dat VIH 0.7 VDD moet zijn. Als dat 0.7 x VDD is dan snap ik het wel en heb ik nu een probleem.

Kan ik de uitgang van die pinnen eerst via een buffer (of transistor array ofzo) naar 5V omzetten of is er een andere truuk/manier.
De display werkt volgens datasheet vanaf 4.2V en dan zou 3.3V data wel genoeg kunnen zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Het probleem is niet de voeding maar de communicatie tussen TI en display. De LCD zit vast gemonteerd op mijn breadboard, daar zijn genoeg voedingsaansluitingen en 5V is toch nodig voor de Arduino

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

REW, ik heb er 12, mogelijk werkt er eentje net wel maar ik ga liever voor zeker.

Ik heb net een uur zitten priegelen op een pcbtje wat ik met twee lintkabels en connectors op de TI kan prikken en waar een ULN2003 op zit met 6 draadjes met connectorje welke ik op het display boardje kan prikken. De ULN wordt in dat TI document gebruikt.

Ik dacht dat het net als de ULN2803 een transistor array is en elke uitgang een collector weerstand nodig heeft naar de +5V. De datasheet tekende dat er invertertjes in zitten dus ik dacht, ingang laag zet spanning op de eindtor, die geleidt en de uitgang is ook weer laag, maar helaas, het hele geval inverteert. Met weerstand geeft een hoge ingang een lage uitgang :-(
Dus ik dacht, dan maar zonder, dat doen ze in die pdf ook in het voorbeeld maar dan lijkt er niks te gebeuren (heb het nog niet op de display geprobeerd). Nu moet ik de weerstanden weer ansluiten en zet ik er nog een 74LS04 ofzo achter. Maar voor projecten bestel ik dus beter wat 3V displays (deze zijn mooi met dat led array maar die backlight leds zuipen wel 150 mA)

Als het nu alleen voor die TI was bestelde ik wel een 3V3 display maar ik wil het breadboard ook voor de arduino gebruiken. De display is al gemonteerd op een pcbtje op de achterwand van het breadboard (waar bnc.s banaanbussen, en andere connectors zitten, wat potmeters, een analoge meter (zat er al voor experimentjes met buizen), schakelaars en meer spul wat me handig leek. Dat geheel zit op een stevige plank met antislip eronder want al die stukken coax, voedingskabels etc trekken steevast het breadboard van de tafel, potmeters schieten los en meerdere boards naast elkaar is een nog grotere ramp)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs