Geschikte DC vermogensversterker

Hallo,

Ik heb er net mee gemeten, ookal houd ik het motortje tegen en doe ik de voeding aan, meet ik vooralsnog 2,1Ampere Piekstroom.

Dat met die afremmen van de kinetische energie afremmen wordt opgelost door vrijloopdiodes.

Maar die OPA548, die kan niet veel spanning op de ingang hebben,

ik lees net in de datasheet dat ie max -3Volt kan hebben. Wat kan hij nou maximaal op de ingang van de opamp hebben ?

rbeckers

Overleden

Hoe en met wat heb je gemeten?
Hoe lang duurde de piek?

Piek ontstond net iets voor de RC-tijd. Heb met de Osc. gemeten.

Heb het aan de leraar gevraagd, die zegt dat dat wel kan die 2,1 Ampere. Vooral omdat de RC-tijd zolang (1seconde) is en die piektijd ook zo traag opkomt.

Maar ik ben nu bezig met de versterker te bouwen en stuit nu op het volgende probleem:

Kan ik voor de TDA2050 als dc-motor-vermogen-versterker ook de schakeling gebruiken die ze in de datasheet van de OPA548 hebben gebruikt, maar dan enkel het ic-tje vervangen ?
http://www.ti.com/lit/ds/sbos070b/sbos070b.pdf
blz 13 rechterplaatje.

Ik moet dan toch 20Watts weerstanden gebruiken aangezien de motor max +/-10V en 2,1 Ampere stroom trekt ?

rbeckers

Overleden

Bedoel je R1 (=5k ohm) en R2 (=20k ohm) in fig. 14?
Hoeveel stroom loopt er door die weerstanden?

Goed, je hebt met een oscilloscoop gemeten.
Met een verzwakker probe?
En hoe stond de scoop ingesteld?
Een piektijd die traag opkomt???

Voor dat je begint met bouwen eerst nadenken en rekenen.

M.b.t. de TDA2050. Ik zal de datasheet bekijken.

Hallo,

Ben inmiddels thuis. Maar ik heb met de scoop op t=1ms/dv en spanning op ch1 en stroom op ch2. Maar de overdracht van dat motortje is ook niet zo afwijkend ofzo. Keurige eerste orde.

Trouwens misschien een domme stomme vraag, maar bestaan er ook kant en klare versterkers die hetgeen kunnen wat mijn versterker ook moet kunnen ?

Ik mag van de leraar ook eentje kopen namelijk...

Natuurlijk zijn die er, maar niet zoals jij het bedacht hebt, omdat je, niet gehinderd door kennis, iets bedacht hebt wat heel onpractisch en ongebruikelijk is, en vervolgens weigert dat los te laten. Als je een gangbare schakelende regelaar neemt, zoals een MD03 of zo, kun je die met een 0-10V signaal of zo prima aansturen.

Hiermee bedoel ik overigens niet dat het niet kan werken, maar het is inefficiënt, en vooral slecht schaalbaar, waardoor je niet zomaar een grotere motor kunt gaan gebruiken.

Ik bedoel het ook niet rot hoor (nu ik het even teruglees besef ik dat het zo over zou kunnen komen); daar ben je immers nog student voor, maar als de hele wereld een andere oplossing gebruikt dan jij, loont het vaak wel om te bekijken waarom dat zo is.

Wat betreft die energie: de diodes hebben daar wel mee te maken, maar die kunnen de stroom geleiden, niet daadwerkelijk de energie afvoeren. Het zal niet direct op vuurwerk uitlopen, maar er zou wel eens iets kunnen sneuvelen. Dat is op zich niet erg, zelfs didactisch bijzonder verantwoord, maar zorg wel dat je reserve onderdelen hebt en ze gemakkelijk kunt vervangen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 30 september 2013 21:42:47 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo allemaal,

Het is inmiddels een aantal dagen geleden dat ik hier op het forum was geweest, maar ik had het druk !

O.a. met het bouwen van de versterker. Ik heb de versterker namelijk gebouwd zoals op de schema......

http://s12.postimg.org/cihdws9wp/voorversterkerforum.jpg

maar het vreemde is dat hij het niet doet ! Ik meet op de output noch stroom noch spanning hoe kan dit ? ik heb al twee versterkers vervangen, maar bij beiden doet hij het zelfde.
Het is nu 19:00 nu in de trein, en al vanaf 12:00 smiddags ben ik ermee bezig op school ( kan net zo goed op school slapen).

Zie ik iets over het hoofd ? Want ik kom er toch echt niet uit he !GRRRR rot gevoel is dat als het resultaat niet is wat je verwachting is. Ik wordt er helemaal gek van.

"De versterker doet het niet" is een vage foutomschrijving.
Wat voor signalen voer je toe aan de versterker?
Wat doet de versterker?
Wat had je verwacht dat de versterker zou doen?
Voor ons:
Post de spanningen die je meet op de punten 1, 2, 3, 4 en 5.
Onderdelen vervangen zonder metingen is een riskante bezigheid.
Zeker als het halfgeleiders zijn.
Het zou zo maar eens kunnen dat al je versterkers stuk zijn omdat de eerste versterker gesneuveld is door foute spanningen of bedrading.
Na vervanging sneuvelt dan de volgende versterker omdat de fout er nog steeds in zit. Enzovoort enzovoort.

rbeckers

Overleden

@TS

Geef een zo duidelijk antwoord op alle vragen.
Wat en hoe heb je gemeten?
Heb je de datasheet begrepen?
Wat heb je uitgerekend?

Beste,

Op de uitgang meet ik 0 Ampere bij 0Volt
Wel is het zo dat als ik meet op de uitgang, dan is er 0Volt, maar...Als ik de voeding aanzet, dan lijkt het wel alsof er iets op de uitgang gebeurd, de 0 lijn ziet er dikker uit.

Dat de opamp als een stroomversterker fungeert is eigenlijk mijn verwachting.

Dit is het enige wat ik merk.
De andere meetwaarden geef ik zo ook, die moet ik even opzoeken.

[Bericht gewijzigd door Noknok op donderdag 3 oktober 2013 20:52:16 (12%)

rbeckers

Overleden

Dat lijkt op een HF oscillatie.
Hoe meet je de stroom?

Ik meet de uitgang in serie met de amperemeter.

Ook is het zo dat ik de uitgangsspanning meet over een belasting.

rbeckers

Overleden

Wat voor bereik?
AC of DC?
Type stroommeter?

Heb je de voeding ontkoppelt m.b.v. condensatoren?

Amperemeter is van Unigor8N bereik 0-3 Ampere
Oscilloscoop is van Tektronix stand DC

Ik meet wel een spanning op de ingangsspanning.
Het is er om van gek te worden.

Hoe bedoel je met voeding ontkoppelt mbv condensatoren ? De voedingsspanning is een DC, dus ...ik vat hem even niet?

rbeckers

Overleden

Zie datasheet, supply voltage bypass.

Waarom denk je dat ik gevraagd heb of je de datasheet begrepen hebt? ;)

L165 gebruiken, figuur 9 op pagina 5 van het datasheet doet precies wat jij wilt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 3 oktober 2013 21:48:01 schreef rbeckers:
Zie datasheet, supply voltage bypass.

Waarom denk je dat ik gevraagd heb of je de datasheet begrepen hebt? ;)

Wat betekent dit >?

@Roland: Die L165 verschilt, geloof ik, niet heel veel van de TDA2050 die de TS nu heeft, en die zijn werk eigenlijk ook gewoon zou moeten doen.

@TS: ik neem aan dat je wel bedacht hebt dat je een signaal moet aanbieden bij "LSP2"? Als je daar DC spanning op zet, wat meet je dan op de ingangen en uitgang van de opamp (en wat is daarbij de ingangsspanning)?

Hoeveel stroom trekt het ding uit de voeding? De stroom van de +15V en -15V voedingen even apart meten, dat kan ook zinvolle informatie opleveren.

Wat is de belasting eigenlijk? Ik zou er voorlopig even een weerstandje van ergens tussen de 10 en 100 ohm of zo aan hangen, dus van de uitgang van de opamp naar de ground.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste SparkyGSX,

Ik ga het straks op school direct meten. Want wel raar, inderdaad die TDA2050 zou toch hetzelfde moeten kunnen als de L165 ( die ik overigens ook tot mijn beschikking heb).

rbeckers

Overleden

Voedingslijnen dienen van ontkoppelcondensatoren te worden voorzien.
Die moeten tussen de voeding en GND zitten. Meestal 100nF parallel aan 10uF. De afstand tussen deze condensatoren en de TDA2050 moet klein zijn.

Zo mensen,

Ik heb inderdaad op de Vs+ en Vs- van de opamp geen koppelcondensator gebruikt.

Deze heeft toch de essentie dat de referentie van de opamp niet verstoord wordt ?

Op blz 1 vd datasheet lees ik namelijk dat er twee condensatoren respectievelijk 220uF en 100nF tussen de ground en V+ (en ook bij V-) parallel aanwezig zijn.

Kan dit bij mij voor het probleem gezorgd hebben ?

rbeckers

Overleden

Ja.

Ik weet dat datasheets niet gemakkelijk zijn.
Maar ze zijn wel belangrijk.

In de echte wereld is niets ideaal. Opamps hebben ofsetts, componenten hebben een temperatuur coëfficiënt, kabels zijn niet 0 ohm en versterkers oscilleren soms.

Nee, op de eerste pagina van de datasheet staat dat ze aanwezig zouden moeten zijn; dat wil zeggen, dat JIJ ze daar moet plaatsen!

Hoe had je bedacht dat die condensators (voor de 220uF exemplaren) IN de versterker zouden passen?

Ik verwacht echter niet dat dit direct het probleem veroorzaakt.

Je zou nog wat metingen doen, waaronder de spanning op de inverterende ingang, en de spanning op LSP2. Wat waren daar de resultaten van?

Aangezien dit ding bedoeld is als audio versterker, zit ik me af te vragen of hij eigenlijk wel geschikt is voor DC toepassingen. Ik kan in het schema van de interne constructie niet direct iets vinden dat het in de weg zou staan, maar ik heb niet echt verstand van dit soort schakelingen, dus misschien zie ik iets over het hoofd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 4 oktober 2013 13:14:58 schreef rbeckers:
versterkers oscilleren soms.

opamps/versterkers oscilleren altijd wanneer je het niet wilt en verrekken te oscilleren als je wel wilt ;-)
Soms is een 10 Ohm weerstandje in serie met de uitgang al genoeg om het oscilleren te stoppen.

Bouw je op een breadboard ?

Het helpt als je betere info geeft. Ze vragen niet voor niets wat en hoe.

Het maakt bv vaak uit of je met een 10X, 1X, diff probe, fetprobe etc meet. Er zijn mensen die met een analoge meter met 1 KHz bandbreedte proberen een 100 kHz signaal te meten en dan zeggen dat een versterker niks doet. Multimeter snoeren voegen zelfinductie toe, scoopprobes hebben capaciteit etc.

Een voorbeeldje van wat er fout kan gaan. Elke een scoop heeft een max Tr. Als jou puls in 1 ns tot 10A zou schieten maar je scoop een Tr heeft van 3 ns dan is de piek voorbij voordat je scoop de topwaarde heeft kunnen meten en geeft hij een fractie van de echte magnitude weer. Dan denk je dat iets bv maar 3A trekt terwijl het in werkelijkheid veel meer is. Heel veel problemen zijn puur te wijten aan fouten in de meetopstelling. Hou bij multimeters rekening met dingen als bandbreedte en crest factor, bij scopen met capacitieve belasting, bij counters met harmonische en zo is er nog veel meer dingen van triboelectrische effecten in kabels tot seebeck effect (waar je hier niet mee te maken zult hebben maar mogelijk ooit wel. Dus vertrouw nooit een meting als je iets totaal anders meet dan je verwacht. Je moet eerst uitsluiten dat je meting niet klopt voor je in het wilde weg onderdelen vervangt.

Versterkers zitten niet defect in de verpakking, 1x zou kunnen maar als nummer twee ook niet werkt is er iets anders aan de hand. Bij breadboard bv een rotte verbinding of paracitaire effecten..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aangezien dit ding bedoeld is als audio versterker, zit ik me af te vragen of hij eigenlijk wel geschikt is voor DC toepassingen.

Precies mijn punt ook, en daarom gaf ik ook de L165 aan waar een dergelijke toepassing expliciet in het datasheet staat.

Volgens mij heeft elektuur trouwens weleens een schakeling met dergelijke audio poweropamps gepuliceerd waarin een stappenmotor werdt aangestuurd.

<edit>

Gevonden: http://www.eeweb.com/blog/extreme_circuits/stepper-motor-controller

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.