Werking transistortimer

Beste allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met het (opnieuw) oppakken van elektrotechniek. Ik heb heel wat theorie gelezen over de basis componenten en ben nu ook begonnen met het bouwen van simpele circuits. Via de website startingelectronics.com heb ik onderstaand circuit gevonden en nagebouwd op een breadboard. Alles werkt perfect, ik begrijp alleen nog niet helemaal waarom het werkt.

Op het moment dat ik 'start timer' nog niet verbonden heb brand de LED. Dit komt volgens mij omdat er via de 22k resistor een klein beetje elektriciteit doorkomt die de transistor activeert. Hierdoor kan elektriciteit van R3 door de transistor ( en LED) lopen

Wat ik echter niet begrijp is dat zodra ik de 'start timer' verbind de LED uitgaat. Volgens mij is het namelijk nog steeds mogelijk dat elektriciteit de basis van de transistor bereikt? Daarnaast is dit volgens mij ook het punt waarop de condensator wordt opgeladen, waarom gebeurd dit nu pas? En niet al voordat de 'start timer' is verbonden?

Ik zit nu met een aantal circuits met soortgelijke indeling, en ik loop steeds tegen deze punten aan. Ik hoop dat iemand mij het 'aha' moment kan bezorgen. Alvast bedankt!
http://startingelectronics.com/beginners/start-electronics-now/tut2-transistor-timer/transistor-timer.png

Wat is de spanning op de linkerkant van de condensator (als de schakelaar open is en de led dus brand?) Wat is de spanning op de rechterkant van de condensator? Wat is de spanningsval over de condensator?
Wat is de spanningsval over de condensator het MOMENT nadat je de schakelaar gesloten hebt? Wat is de spanning op dat moment links van de condensator?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is een schoolvraag, maar sommige elementaire dingen moet je gewoon uitleggen, denk ik.

Ga om te beginnen eens uitzoeken wat de begrippen "spanning" en "stroom" precies betekenen; met de term "elektriciteit" kunnen we niet zoveel. De wet van Ohm is zeer elementair en belangrijk; die bepaald namelijk het verband tussen de spanning en stroom bij een gegeven weerstand.

Een condensator "ziet" alleen de spanning op zijn 2 pinnen, hij heeft geen andere referentie van de buitenwereld. Als beide pinnen aan dezelfde spanning zitten, hier de 9V lijn, via de weerstanden R1 en R2, zal de spanning OVER de condensator (dus van de ene pin van de condensator naar de andere pin) 0V zijn (of worden, als je even wacht).

De spanning over een condensator kan alleen veranderen als er een stroom door de condensator loopt; op het eerste moment dat je de schakelaar sluit, zal er dus nog even 0V over de condensator staan, waarna die spanning langzaam zal oplopen. Hoe snel dat gebeurd, is afhankelijk van de grootte van de condensator en de stroom die er loopt; die stroom wordt weer bepaald door de voedingsspanning en de weerstand R2 (en daar heb je de wet van Ohm).

Er kan geen (noemenswaardige) stroom lopen door de basis van de weerstand zolang de spanning daar minder dan 0.65V is ten opzichte van de emitter. Dat is een fundamentele eigenschap van een "gewone" silicium transistor. Via de schakelaar zitten de condensator en de emitter van die transistor aan elkaar. Zolang er dus minder dan 0.65V over de condensator staat, zal de transistor dus geen stroom door zijn basis krijgen, en daarom ook geen stroom doorlaten van de collector naar de emitter.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 1 oktober 2013 14:36:44 (96%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Voor de levensduur van de elko is het wellicht handig die om te polen... :o
Ik heb inmiddels die broodnodige bak koffie gehad ;)

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 1 oktober 2013 15:12:22 (31%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond mijn multimeter nog eens aansluiten op het circuit om alles na te lopen. Ik denk dat ik er met jullie informatie dan wel uit moet komen!

Op 1 oktober 2013 14:41:07 schreef KlaasZ:
Zelfde vraag op wetenschapsforum.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/186130-transistor-timer…

Altijd handig om mensen dubbel werk te laten doen, maar ach, het zijn toch maar een paar kansloze nerds op een forum, dus wat maakt het ook uit...

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 1 oktober 2013 16:03:50 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Schema is fout, en dan heb ik het niet over de elco. -8.3V op de basis van Q1 bij het sluiten van S1 ... Foei!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het is voor mij wel een reden om op dit onderwerp niet meer inhoudelijk te reageren. Ik hou niet van dat dubbelpost gedrag.

Het is een mooi schema.
Inderdaad is de voedingsspanning van 9V te hoog. Deze mag niet meer zijn dan 5 á 6V. Dit geldt eigenlijk ook voor de multivibrator op deze site http://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele-…
Over het schema van Michel Uphoff zullen we maar helemaal niet hebben. Die is echt fout.
De electrolytische condensator is onhandig gekozen. Bij eeuwig gesloten schakelaar staat over de condensator 0,6V met verkeerde polariteit. Hoe los je dat nou weer op?

Henry S.

Moderator

Op 1 oktober 2013 14:35:16 schreef SparkyGSX:
Het is een schoolvraag, maar sommige elementaire dingen moet je gewoon uitleggen, denk ik.

Is het een echte schoolvraag of zelfstudie?

Op 1 oktober 2013 16:02:40 schreef SparkyGSX:
Altijd handig om mensen dubbel werk te laten doen, maar ach, het zijn toch maar een paar kansloze nerds op een forum, dus wat maakt het ook uit...

Het gebruik van meerdere fora is opzich niet verkeerd, maar dan is het wel handig dit op beide fora in de startpost te vermelden.

Op 1 oktober 2013 18:34:56 schreef ohm pi:
De electrolytische condensator is onhandig gekozen. Bij eeuwig gesloten schakelaar staat over de condensator 0,6V met verkeerde polariteit. Hoe los je dat nou weer op?

Hoe schadelijk zou dat eigenlijk zijn?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nauwelijks denk ik. Ik denk dat dit meer een theoretische dan een praktische schakeling is.

@Henry S.: het topic staat in de schoolvragen sectie, maar ik kreeg inderdaad ook meer de indruk dat het zelfstudie was. Eigenlijk zou dat niet echt veel uit moeten maken, in beide gevallen zijn didactisch verantwoorde reacties handig, lijkt me.

@Pros: je hebt helemaal gelijk, die had ik zelfs nog gemist!

Wat dat betreft klopt mijn uitleg dus ook niet; ik was even vergeten dat de transistor met de schakelaar open in rust in geleiding is, en de rechterkant van de condensator dus op 0.7V staat, in plaats van via R2 aan de voeding.

Dit is natuurlijk de helft van de klassieke astabiele multivibrator, die exact hetzelfde probleem heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

De "zener" spanning van een elco is hoger dan 0,7V. Ik vergeet altijd getallen maar het is ergens rond de 1,5 tot 2V dacht ik. Heb dat wel eens gemeten maar weet dus de waarde niet meer precies. Het staat wel in literatuur over condensators. Ik weet niet wat het effect op lange duur is, het lijkt me niet goed voor de oxide laag.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 2 oktober 2013 00:00:21 schreef SparkyGSX:
@Henry S.: het topic staat in de schoolvragen sectie, maar ik kreeg inderdaad ook meer de indruk dat het zelfstudie was. Eigenlijk zou dat niet echt veel uit moeten maken, in beide gevallen zijn didactisch verantwoorde reacties handig, lijkt me.

Zeker weten! De vraag is ook meer aan de TS zelf gericht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 oktober 2013 20:48:16 schreef Henry S.:
[....Elco achterstevoren op 0.6V....]
Hoe schadelijk zou dat eigenlijk zijn?

Schijnen ze tegen te kunnen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dacht ik dat ze daar tegen kunnen tot zoals fred101 al zegt een ca 1,5 - 2V,

Ik heb een condensator meter van elektuur en in dat artikel werd uitgelegd dat hoewel er een wisselspanning op de elco gezet word dit niet schadelijk is omdat de spanning laag genoeg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.