Maximale tijd CV-ketel aan?

Hoe lang mag een CV-ketel maximaal aaneengesloten branden?

Mijn kamerthermostaat zet nooit de CV-ketel langer dan een minuut of 5 aan. Dan wacht-ie een tijdje, als het dan nog te koud is, doet-ie weer ongeveer 5 minuten, enzovoort. Ik weet niet of die 5 minuten langer worden als het heel koud is (of als ik 'm op 40 graden zet), dus bij een heel groot verschil tussen gewenste en werkelijke temperatuur.

Waarom: Ik ben bezig met een domotica-projectje, waarbij ik met een SMS'je kan opgeven hoe warm het moet worden. Een Raspberry Pi ontvangt het SMS'je en meet de kamertemperatuur met een DS1621 van Maxim via I2C. Die chip heeft een thermostaat-uitgang die hoog kan worden zolang een opgegeven temperatuur niet gemeten wordt, met hysterese en alles. Prima.

Ik vraag me alleen af of het wel veilig is om de ketel lang achter elkaar te laten branden, want dit gebruik je natuurlijk alleen als je niet thuis bent, maar van ver moet komen in de winter, als het hele huis steenkoud is.

Anoniem

Een goede aan/uit thermostaat laat een cv-ketel 6 x per uur schakelen. Dit betekend dat je per uur 6 blokken hebt van 10 minuten. Afhankelijk van de warmtebehoefte van de woning zal de tijd dat de ketel brandt langer of korter zijn. De basis instelling is 3 minuten aan en 7 minuten uit. Naar mate het buiten kouder wordt zal de aan-tijd langer worden, en de uit-tijd korter. De reden dat er zo geregeld wordt is dat er restwarmte in de ketel en radiatoren zit die je wilt benutten. Als je de ketel constant laat branden tot de temperatuur in de ruimte gehaald is krijg je een enorme temperatuursovershoot. Dit is niet echt comfortabel, en het kost nog een hoop gas ook.

De cv-ketel heeft twee drie thermostaten, die allen in serie staan.
N°1 is de zg kamerregelthermostaat, N°2 is de ketelregelthermostaat
en N°3 is de ketelmaximumthermostaat, die niet verstelbaar is.
Dus het maakt dus niet uit als de ketel langer aangestuurd zal blijven,
want dan gaat die ten alle tijden op de N°2 uit.
Maar kan wel oneconomisch zijn.
Het zou beter zijn om een weersafhankelijke regeling te nemen, die naarmate het buiten kouder word,
de keteltemperatuur hoger word.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Hensz

Golden Member

Met 6 blokken van 10 minuten schakel je 12 keer per uur.

Iets wat mijn, best goede, thermostaat echt niet doet. Als het te koud is schakelt hij de ketel aan en wacht met uitschakelen tot de ingestelde temperatuur bereikt is. Als het nog niet zo koud is buiten heb ik daardoor een overshoot van maximaal een graad.

Als ik zo'n blokkenthermostaat zou hebben zou ik hier 's winters helemaal vernikkelen van de kou. Mijn huissie zou al gauw een dag nodig hebben om op temperatuur te komen. Brrrrr, dat gaan we niet doen!

Don't Panic!

Ik heb wel eens meegemaakt bij strenge vorst dat de ketel de hele dag onafgebroken aan heeft gestaan. Het was buiten zo koud dat de gewenste 20 graden in de woonkamer niet gehaald kon worden. Moet een CV ketel gewoon kunnen.

Anoniem

Hensz, met 6 schakelingen wordt bedoeld dat de ketel 6 x per uur aan geschakeld wordt. Uit wordt niet meegeteld. Blijft dus 6 blokken per uur, of je moet 120 minuten in een uur hebben. :-)

Waarschijnlijk heb jij een modulerende thermostaat. dan kan de ketel de hele dag branden. Toch is dat niet heilig, als er comfort problemen zijn met een modulerende thermostaat wordt hij negen van de tien keer door de installateur vervangen voor een aan/uit thermostaat.

KlaasZ, dan heb je waarschijnlijk een modulerende thermostaat. TS omschrijft een aan/uit thermostaat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 2 oktober 2013 00:37:59 (32%)

Hensz

Golden Member

Mensen moeten zeggen wat ze bedoelen, schakelen is schakelen, uit of aan is absoluut even belangrijk!

Ik heb geen modulerende thermostaat, gewoon een huis-tuin-en-keuken-2-programma's Siemens (Landis & Staefa).
De ketel moduleert wel, ik neem aan dat ie dat doet aan de hand van de watertemperatuur. De lol van een modulerende thermostaat heb ik nooit begrepen.

Don't Panic!
Anoniem

In de verwarmingstechniek is één schakeling 1 x aan en 1 x uit.
Siemens (huis tuin en keuken-) thermostaten schakelen standaard ook 6 x per uur. Dit kan door de installateur (gebruiker) gewijzigd worden. Het aantal benodigde schakelingen hangt af van de installatie en de constructie van de woning. :-)

evdweele

Overleden

Ik heb een keer of drie meegemaakt dat, toen ik 's middags na het werk thuiskwam, de temperatuur in de kamer boven de 30° was. Dan was er klep blijven hangen en had de ketel uren achtereen gebrand. En het was een ouderwetse aan/uit ketel, geen modulerende.
De ketel heeft dit zonder schade doorstaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt allemaal voor de tips! Ik weet weer ff genoeg.

Op 2 oktober 2013 00:17:05 schreef HenkR:
KlaasZ, dan heb je waarschijnlijk een modulerende thermostaat. TS omschrijft een aan/uit thermostaat.

Nee, dat was mijn vorige installatie en die had nog een aan/uit thermostaat. De installatie had ik zelf zo berekend dat bij een buitentemperatuur van -10 nog 20 graden gehaald kon worden in de woonkamer. Op de betreffende dag was het buiten -12, de thermostaat vroeg +20, maar de temperatuur bleef steken op +18. Hetgeen voor mij een bewijs was dat mijn berekening klopte. En ik weet zeker dat hij onafgebroken heeft gebrand omdat er op die dag een registrerende meter aan hing die aangaf dat de gasklep niet uit was geweest.

Anoniem

@ evdweele, dan is de driewegklep blijven hangen. De ketel blijft dan continu doorbranden. Maar dit is een incident, daar kan een ketel best wel tegen.

Hetzelfde geldt voor Klaasz, bij -12 is er een enorme warmtevraag van de woning, dan kan de aan-tijd van de thermostaat 10 minuten zijn. Gevolg: de ketel brand de hele dag. Maar als de temperatuur buiten boven 0 is zal de ketel echt met korte onderbrekingen branden om de woning op temperatuur te houden.

Het opwarmen van de woning na de nachtverlaging is een ander verhaal. Ook dan kan de ketel eerst een langere tijd branden tot de woning bijna op temperatuur is. De laatste graad zal de ketel ook met pauzes doen om een zo klein mogelijke overshoot te krijgen.

Dit schakelgedrag kom je ook alleen bij kamerthermostaten tegen (zelfs de oude ronde van Honeywell :-) ). De mechanische thermostaten in boilers en ketels doen dit uiteraard niet.

normaal worden huizen ook op -12 berekend. komt de soort beglazing nog bij en de wind op die dag. -12 is prima te doen voor de cv als het niet waait, maar met een oostenwind of noordenwind erbij is het niet makkelijk.. ik ken het van vroeger nog dat er een dag was dat de ketel het niet trok in huis, buiten -18 met wind en enkele beglazing. de oude open ketel trok het niet hoger als 18 graden toendertijd. nu was het huis ook verbouwd en de radiatorcapaciteit minder geworden in de huiskamer. dat merk je op zo'n dagen wel..

als je een modulerende thermostaat hebt is het stoken elke zoveel minuten normaal. veel modellen zonder batterijen moeten ook wel, als het contact dicht is laad de condensator niet meer bij waar de thermostaat elektronica op draait. hier zat ook zo'n prul waardoor het stoken van 18 graden naar 20,5 een dik uur duurde, omgeruild voor een aan/uit thermostaat en de ketel in het servicemenu aangepast zodat de modulerende functie eruit was. cv water temperatuur op 60 graden gezet zodat het niet nog 22 graden wordt als de thermostaat al afgeslagen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Een goede tip voor TS: er zijn kamerthermostaten in de handel die geschikt zijn voor afstandbediening d.m.v. een contactje. Je hebt dan een volledig functionele klokthermostaat die je met het domotica-systeem op afstand kunt bedienen. Het zelf bouwen van een goed werkende kamerthermostaat heeft meer voeten in aarde dan de meeste mensen denken.

Hensz

Golden Member

Op 2 oktober 2013 01:24:50 schreef HenkR:
Siemens (huis tuin en keuken-) thermostaten schakelen standaard ook 6 x per uur.

Die van mij niet. Ik heb hem zelf gekocht en opgehangen en er verder niets aan gewijzigd, anders dan dat ik een programma heb ingesteld. Er is verder, volgens mij ook niets aan te wijzigen.
Het relais maakt ruim voldoende herrie dat ik kan horen wanneer hij schakelt.

Op 2 oktober 2013 10:17:21 schreef HenkR:
Het opwarmen van de woning na de nachtverlaging is een ander verhaal. Ook dan kan de ketel eerst een langere tijd branden...

Eerder zei je nog dat zo'n thermostaat 6 keer per uur schakelde. Wat is het nou en hoe weet die thermostaat hoe koud het buiten(!) is?

Don't Panic!

dat weet alleen een weersafhankelijk systeem. die heb ik zat ingesteld gehad voorheen. dan heb je een buitenvoeler en cv aanvoervoeler minimaal nodig. luxer is buiten, aanvoer, binnen, retour en een regeling die zelflerend is.

hier heb ik een gewone chronotherm III waar je het zelflerende uit kunt zetten ( schroefje achterop ) en de schakelcycli per uur aan kunt passen. dit kunnen ze niet allemaal, de eerste modellen uit 1990 hebben geen opties achterop tov de laatste modellen uit 2000 hebben er nog meer, oa de hysterisis.

het ding is wel voorzien van een stel ledjes zodat ik kan zien of de ketel stookt en of de thermostaat op klokprogramma draait. in serie met het chronotherm contact heb ik een schakelaartje gezet zodat ik de cv simpel uit kan zetten als het niet nodig is voor die dag (zon bijv) . tevens een extra klok zodat de ketel na 23.30 uur niet meer stookt tot 8.00 uur. dit was wel handig als iemand de thermostaat handmatig omhoog had gezet en vergeten werd, dat slaapt erg slecht. vandaar dat de klok ook de bel afschakelt want de lokale kroegen willen weleens late beltrekkers opleveren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hensz:

Toch heeft HenkR gelijk hoor. Vroeger met de oude ronde Honeywell kamerthermostaten werd de "overshoot" voorkomen door de anticipatieweerstand in de thermostaat. Deze zorgde ervoor dat het warmtevraag contact iets eerder verbrak dan dat de temperatuur bereikt was.

Met de moderne aan/uit (en dus niet de modulerende) thermostaten wordt dat opgelost door de 6 blokken in een uur de ketel aan of uit te schakelen. Hij kan ook gewoon 2 of 3 blokken of nog meer aangeschakeld blijven afhankelijk van hoe snel de kamertemperatuur oploopt. Bij sommige thermostaten kan je het aantal schakelingen per uur instellen en bij sommige is het zelflerend.

Hensz:
Een modulerende thermostaat heeft als voordeel dat de ketel "op een laag pitje" kan branden met een hoger rendement als gevolg. Als het bv 18 graden is en je wilt naar 20 wordt de ketel maar op laag vermogen ingeschakeld. Is het maar 15 graden en je draait hem naar 22 wordt er veel meer vermogen gevraagd.
Wat jij omschrijft bij een modulerende ketel heeft als gevolg dat de ketel vol vermogen naar de gewenste aanvoertemperatuur gaat en pas dan op die temperatuur gaat moduleren.

Evarist

Golden Member

Zijn er ketels die moduleren met een gewone aan/uit thermostaat?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

als het intellect over de bekabeling ( via een bussysteem bijv) aan de ketel wordt doorgegeven zou dat wel kunnen ja. dwz het verzetten van de temperatuur van 15 naar 21 graden bijv. dat weet de ketel anders niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2013 13:47:32 schreef Evarist:
Zijn er ketels die moduleren met een gewone aan/uit thermostaat?

Ik heb eens een Remeha geinstalleerd die tijdelijk was voorzien van een aan/uit thermostaat. Die ging moduleren op zijn watertemperatuur.

Sine

Moderator

Inderdaad, een hele stapel ketels doet dat ... zo niet alle VR/HR ketels.

Maar een thermostaat fabrieken op een DS1621 en hopen dat je daarmee een goede temperatuur regeling hebt is natuurlijk op z'n zachts gezegt niet het geval.
Daarmee hou je geen enkele rekening met de overshoot van de ketel, daarnaast heeft modulerend regelen stooktechnisch de voorkeur.

Dit is ook niet de eerste keer dat zo'n vraag voorbij komt, en ik blijf bij er bij dat je dit soort dingen ( tenzei je HEEEL goed weet weer je mee bezig bent ) aan een echte thermostaat moet overlaten.

Er zijn oplossingen te bedenken waarbij je een bestaande modulerende thermostaat extern aanstuurt.

Anoniem

Hensz, een simpele aan/uit thermostaat bepaald de buitentemperatuur aan de hand van de snelheid waarmee de woning opwarmt. Is het buiten 15 graden dan duurt het opwarmen van de woning een bepaalde tijd. Als het buiten -15 graden is dan duurt dit veel langer. De thermostaat weet niet op de graad nauwkeurig wat de buitentemperatuur is,maar heeft wel een indicatie.

Shiptronic

Overleden

Als de pomp niet voldoende werkt, kan hij op de ketel max thermostaat eruit gaan, of er staan teveel kranen dicht.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Hensz, een simpele aan/uit thermostaat bepaald de buitentemperatuur aan de hand van de snelheid waarmee de woning opwarmt

Dat idee had ik ook al een tijd. Meet de thermostaat ook de tijd dat het afkoelen duurt in de hysteresis lus? Om zo te bepalen hoe lang het moet stoken ook de temperatuur naar de bovenkant van de hysteresis te krijgen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Evarist

Golden Member

Het probleem is dat ik in mijn huis 2 zones heb. Beide hebben een aan-uit thermostaat en elektrische kranen. Ik zie niet in hoe ik met 2 modulerende thermostaten kan werken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.