Encoders kleinst mogelijke meetbare beweging mogelijk

De meest bekende uitvoering is om op een vast punt de encoders een een synchronisatiepuls te geven, dus als BV de brug neer is eindschakelaars gemaakt, omvormers melde F=0 het aantal pulsen op 200 zetten. een andere manier, wat minder gebruikt is om een absoluut encoder op de motoras te zetten en deze softwarematig met elkaar te vergelijken en een gemiddelde waarde eruit te trekken.

Een ander idee is denk ik een gyrometer gebruiken.

Ik zou een hoek sensor pakken en ook een versnelling sensor
In de meeste smartphones zit allerlei sensoren. Maar je hebt ook losse bordjes met allerlei beweging en hoeksensoren erop. Met een smartphone moet je zelf software schrijven en met een bordje moet je ook nog een een controller erbij nemen. In ieder geval heb je een zeer nauwkeurige meten op allelei assen

Het vaste punt is hier een oogbout, waar de kabel doorkomt en dan gewoon dubbel geplooid wordt en een klem overgezet wordt

Ik zou dan ook geen oogbout nemen. Een gelagerde scharnierpunt lijkt me veel beter of eventueel een kogel scharnier punt voor meer beweging vrijheid. Een oogbout is wel amateuristisch

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 oktober 2013 17:04:12 schreef benleentje:
[...]
Ik zou een hoek sensor pakken en ook een versnelling sensor
In de meeste smartphones zit allerlei sensoren. Maar je hebt ook losse bordjes met allerlei beweging en hoeksensoren erop. Met een smartphone moet je zelf software schrijven en met een bordje moet je ook nog een een controller erbij nemen. In ieder geval heb je een zeer nauwkeurige meten op allelei assen

[...]Ik zou dan ook geen oogbout nemen. Een gelagerde scharnierpunt lijkt me veel beter of eventueel een kogel scharnier punt voor meer beweging vrijheid. Een oogbout is wel amateuristisch

Ja ik ga nu een gaffel nemen en tussen de kabel twee kleine afstandbusjes of gewoon een paar rondellen steken langs beide kanten zodanig dat ik zeker ben dat deze altijd op 1 plaats blijft.

IMU's zijn een hoeksensor en versnellingssensor ineen, iemand een idee waar ik (volledige) IMU's (niet

enkel de chips) voor een goedkope prijs kan krijgen ?

Hetzelfde voor de draadencoders waar kan ik er vinden met een nauwkeurigheid van ongeveer 0.01 mm

waar jullie over spraken ? Want de enigste die ik vind zijn 0.02 mm nauwkeurig van Celesco.

Draadencoders met een afstand van ongeveer 200 tot 300 mm zou voldoende zijn.