Robot voor school

Goeiedag,

Op school heb ik de opdracht gekregen om samen met mijn labpartner een soort robot te bouwen. We zitten in het 1ste jaar hogeronderwijs in de richting Elektro-mechanica ( professionele bachelor)

Nu de robot moet aan enkele eisen voldoen:
- hij moet kleiner zijn dan 50x50x50cm
- een traject afleggen van 10m
- over een hindernis geraken van 60cm diep, 20 hoog. Deze hindernis is driehoekig dus ziet er als volgt uit _/\_. De basis is dus 60 cm lang en de top is 20 cm hoog.
- de robot moet na de 10m een balpen kunnen laten vallen.
- vervolgens moet hij terug keren naar het begin
- dit traject moet worden afgelegd binnen een kleine 10min.
- de besturing moet draadloos gebeuren
- bovenaan moet er een noodstop aanwezig zijn voor als er iets fout loopt.
- de aandrijving moet elektrisch gebeuren.

De termen robot zijn hier wel uiteenlopend, de 'robot' in kwestie mag wielen of rupsen bevatten.

Ikzelf dacht er aan om een auto op afstandbediening te gebruiken voor de aandrijving en het draadloos besturen.

Maar de hoofdreden dat ik dit hier zeg is omdat ik graag ideeën wil opdoen. Misschien zijn er andere die tips en hints hebben. Of mensen met persoonlijke ervaring ? Ik zou graag wat ideeën verzamelen voor ik begin met eraan te werken.

een helling van 33 graden valt vrij gemakkelijk tegenop te rijden
een simpel auto'tje is dus voldoende?

waarom het wiel nogmaals uitvinden, koop gewoon zo'n RC auto'tje en bouw er een pennen valding op.

tot nu toe veel werktuigbouw, weinig elektronica gerelateerd
of wat is je vraag precies? ideeën opdoen kun je zelf

Tuurlijk is een Rc auto kopen een simpele oplossing maar het is de bedoeling dat we van 'nul' beginnen en zelf alle onderdelen maken.
Maar ik zou vooral willen kijken of er andere optie zijn dan een Rc-auto'tje

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een op afstand bediend vliegtuigje kwam ook al bij mij op, maar hoe zou ik het kunnen omvormen zodat ik zelf alles 'gemaakt' heb ?
Bovendien moet ik dat eerst eens vragen want op die manier vermijden we de hindernis.

al mijn ervaring van schoolprojecten is
pak het meest simpele ontwerp, daar heb je meestal al werk genoeg aan om goed af te ronden
zo'n abstract idee loopt meestal uit op lange dagen

Eens met DK, vooral de basis simpel aanpakken. Iets dat op pootjes kan lopen of vliegen (crashes/schade) is een enorme uitdaging op zich en je hebt nog genoeg om innovatie in andere dingen te stoppen.

Google even naar Sebastian Thrun, die heeft een hoop uitleg op Youtube filmpjes gedaan over robot software, zoals plaatsbepaling en kansberekening.

(Al proef ik een beetje dat jullie gewoon een RC _bestuurd_ karretje mogen maken? Dus er is helemaal niks autonoom aan?)