Uitval aggregaat tegengaan

Hallo

Ik heb van mijn school de opdracht gekregen om onderzoek te doen om uitval van aggregaten te voorkomen

Het probleem is als volgt:
Wanneer er wordt gewerkt aan het elektriciteitnet worden er aggregaten ingezet om de huizen te voorzien van elektriciteit.
Dit werkt allemaal prima. Maar omdat steeds meer huizen zelf elektriciteit opwekken door bijvoorbeeld zonnepanelen, leveren deze ook vaak terug aan het net. Wanneer dit gebeurt vallen de aggregaten uit deze kunnen hier niet mee omgaan.

Nu is het aan mij en mijn projectgroep hier een oplossing voor te bedenken.

Kan iemand mij hiermee opgang helpen

alle iedeeen zijn welkom natuurlijk.

Gr, Wesley

zoals ik het begrepen heb is het
Omdat de elektriciteit vanuit de huizen door de zonnepanelen ook op aan het net geleverd wordt. En de aggregaat levert ook,hier kan de aggregaat niet mee omgaan en valt dus uit

maartenbakker

Golden Member

Dat is een beschrijving van wat er gebeurt. Om een oplossing te vinden zal je eerst het werkingsmechanisme (het waarom) achter de storing moeten uitzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja daar hebben jullie gelijk in,

Zal ik dat eerst gaan onderzoeken en dan als nodig weer om hulp vragen,

bedankt voor de reactie.

De generator zal trippen op reverse power als er door de verbruikers meer vermogen opgewekt wordt dan dat er afgenomen wordt.
Normaal kan dit terug het net in naar de rest van de wereld, bij een generator is dit niet mogelijk.

Misschien is een oplossing denkbaar met grote weerstandsbanken? Als er vermogen dreigt terug te lopen in de generator schakel je belastingsweerstanden bij tot de generator nullast loopt. Ik weet niet of dit werkt maar misschien kun je de netfrequentie een beetje moduleren, misschien denken de inverters dan dat het eilandbedrijf is...

Hoe wordt die eigenlijk grootschalig opgelost? Met alle subsidies voor groene energie komt er vermoedelijk ooit een dag waar het uitzonderlijk zonnig en windig is waardoor er meer groene stroom wordt geproduceerd dan het totale verbruik.

[Bericht gewijzigd door Uranium op maandag 14 oktober 2013 08:22:22 (26%)

@ hierboven , dat is in DE al zo. daar staat al een dikke 35.000 MW aan zonnepanelen waar het hele land mee gestookt kan worden. ze hebben echter een ander probleem, op dagen met wind en zon raakt het net overbelast. zonder verbruikers gaat het snel fout in de koppeltrafo's die niet tegen teveel opgewekte energie kunnen.

hier in nl valt het nog mee met de zonnepanelen, maar een 350MW aan panelen staat hier. dat is niet eens 1/3 van het vermogen wat de amer centrale kan leveren. om het hele land te stoken heb je een 25.000 MW nodig..

als de generator meer spanning levert verandert er ook wel iets overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn ook generatoren die uitschakelen als de belasting gedurende een bepaalde tijd "weg" is. Je kunt dan instellen wat de minimale load is en de tijd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@testman: Als je voor .nl 25GW nodig hebt, gaat het de duitsers niet lukken het hele land met 35GW zonne-energie te stoken. Ze hebben ook nog wel wat conventionele bronnen die niet zo gemakkelijk uit gaan.

Maar een probleem(pje) is het wel, van de zomer hadden we het leuke verschijnsel dat de actuele prijs op de amsterdamse stroombeurs negatief was. Dus je kreeg geld om stroom te verbruiken.

In de toekomst gaan producenten wel wat beter op de buien- en wolkenrader letten, zodat ze weten hoeveel zonnestroom er komende uren aankomt.

Op 14 oktober 2013 20:44:46 schreef testman:
ten gevolge van de enorme opkomst van zonnepanelen in DE kost het de beheerders geld om de kolen en kerncentrales aan te houden. de kwh prijzen zijn er enorm gedaald vanwege de groene energie.

En dat is natuurlijk een falen van de markt. Als er behoefte is aan de betrouwbare kolenstroom, dan zouden die kolencentrales op het moment dat het donker is meer moeten vragen voor hun stroom om de verliezen op zonnige dagen te compenseren.

[Bericht gewijzigd door blurp op maandag 14 oktober 2013 20:55:00 (33%)

ten gevolge van de enorme opkomst van zonnepanelen in DE kost het de beheerders geld om de kolen en kerncentrales aan te houden. de kwh prijzen zijn er enorm gedaald vanwege de groene energie. de subsidie voor parken van meer als 10MW is wel opgeheven dus daar komen er geen meer van bij nu..

DE heeft nu 32.000MW aan panelen staan en 2400MW aan windenergie. alleen in juli dit jaar is er al 313MW aan panelen bijgekomen, oftewel het totale vermogen in nl aan panelen komt er daar in een maand bij :P ..

voor nl was ruim gerekend, het piekverbruik is rond de 22.000MW. voor DE zat ik er wel ruim langs ( what's new :P ) daar ligt het landelijk piekverbruik rond 81.000MW dus nog lang niet het vermogen aan panelen en windmolens tesamen..

dit hele verhaal met goedkope stroom is de reden van de komst van de slimme KWh meters, dan kunnen de netbeheerders de stroom op het juiste moment inkopen, althans dat zeggen ze..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: waarom is dat een probleem voor de koppeltransformators dan? In principe kan een bepaalde groep gebruikers nooit meer terugleveren dan dezelfde groep gezamenlijk zou kunnen afnemen, lijkt me, aangezien alle zekeringen / automaten e.d. in beide richtingen werken.

Dat suggereert dus dat die transformators toch al te klein gedimensioneerd zijn voor de stroom die er zou kunnen lopen, maar waarschijnlijk heeft de netbeheerder aangenomen dat niet alle gebruikers hun aansluiting tegelijkertijd maximaal zullen belasten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

dat zou je denken maar op het HV net is teveel aanbod een groot probleem. vandaar dat windenergie die vanuit DE vaak komt door nl gaat en zo verder tot griekenland tot deze wordt verbruikt. vandaag kwam er een nos artikel uit dat NL ook maatregelen moet gaan nemen om overbelasting van het HV net te voorkomen door teruglevering van zonnepanelen en windenergie. dit is geen overbelasting als in een 450MVa trafo die 500MVa staat te draaien maar eerder een te hoge spanning op het HV net omdat er geen afname is. kolen, gas en kerncentrales kunnen ze makkelijk terugregelen maar dat is anders bij groene energie in kleine productie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Antwoord is simpel: de omvormers zijn er op voorbereid, er word een trucje uitgehaald met de generatoren.

Uranium zit op de goede weg.
Zoek het in elektrische grootheden.

Is een schoolvraag, dus vandaar niet meteen het antwoord.
Maar ga eens zoeken in de tech gegevens van omvormers bijvoorbeeld van SMA (ik heb het daar gehad specifiek dit bij hun op een cursus).

misschien vind je hier iets.

http://www.sma-benelux.com/nl_BE/producten.html
En bij hun kun je ook eventueel vragen stellen, ook in het Nederlands.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 14 oktober 2013 23:06:53 schreef testman:
dat zou je denken maar op het HV net is teveel aanbod een groot probleem. vandaar dat windenergie die vanuit DE vaak komt door nl gaat en zo verder tot griekenland tot deze wordt verbruikt. vandaag kwam er een nos artikel uit dat NL ook maatregelen moet gaan nemen om overbelasting van het HV net te voorkomen door teruglevering van zonnepanelen en windenergie. dit is geen overbelasting als in een 450MVa trafo die 500MVa staat te draaien maar eerder een te hoge spanning op het HV net omdat er geen afname is. kolen, gas en kerncentrales kunnen ze makkelijk terugregelen maar dat is anders bij groene energie in kleine productie..

Alleen een gascentrale valt makkelijk en snel te regelen, kerncentrale's en kolen duren lang om ze terug te regelen.
We zouden gewoon de overige energie van wind en on om kunnen gaan zetten naar waterstof gas en dat toevoegen aan ons aardgas net, is bewezen dat dat goed kan, dan kan dat gas lekker in de grond blijven zitten.

Er zijn al accu stations in duitsland die veel vermogen kunnen opslaan o.a. uit PV, en er komen er steeds meer bij.
Alle accu's o.a. van de Opel Ampera, gaan er na 4 jaar uit, en gaan dan naar een accu station.

zit sinds 2009 in de PV.

Voor dat probleem hebben ze in (dacht ik) Oostenrijk een kunstmatig stuwmeer aangelegd.

stroom vraag op het net > pompen werken als generatoren.
stroom teveel op het net> pompen pompen water omhoog het meer in.

-----------------------------
In een losse generator wordt dit een beetje lastig.
Je zou de energie kunnen dumpen in een chopper weerstand, vandaar mijn vorige opmerking. Geen idee of ze dit ook in het echt toepassen... toch wel :)

Of generator als motorbedrijf... om de dieselmotor rond te draaien welke de generator afremt door middel van zijn compressie.
Maar dit remt nauwelijks genoeg af, bovendien moet je dan het hele motor management overkop gooien.