Modbus RTU Siemens - Delphin

Voor een project probeer ik een connectie via modbus RTU tot stand te brengen. Hierbij moet een Simeas P50 (universele meetwaardenomvormer) uitgelezen worden door een Delphin ProfiMessage (soort industriële pc/plc) Omdat de Profimessage rs232 is en de simeas rs485 zit er ook een converter tussen, namelijk de Adam 4522

Wat ik tot nu toe heb, en wat dus niet functioneert is het volgende:

ProfiMessage ingesteld op:
Modbus RTU Master
UART
device address: 1
baud rate: 9600bps
data bits: 8
handshake: geen
parity: odd
stop bit: 1
poll cycle: 1s
timeout: 0.2s
pause: 0.01s
En voor het inlezen van de waardes: Float, 32bit, big endian

De Adam 4522 rs232-rs485 converter:
baud rate: 9600bps
data format: 11bits

De Simeas P50:
Protocol: MOD RTU
device address: 1
parity: odd
baud rate: 9600bps

De data+ van de converter heb ik op de B van de simeas aangesloten.
De data- van de converter heb ik op de A van de simeas aangesloten.

Dit is de opstelling die ik tot nu toe heb. De ProfiMessage zegt dat er een wirebreak is. Zijn er punten die ik verkeerd doe, of waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt.

Hoelang is de RS-485 kabel ?

Kun je eens proberen om de Data + aan A (en - aan B) te verbinden ?

Kees

De kabels zijn allemaal vrij kort (circa 1m), het is nog een testopstelling.

Het omdraaien van de aansluiting geeft geen resultaat.

Ik zie nu dat beide op device address 1 staan.
Zet de ModBus master eens op 0.

Ja, dat is het device address van het apparaat waar mee verbonden wordt. Ik weet eigenlijk niet wat het address van de master is. Ik zou delphin dat eens kunnen vragen.

Ikvroeg dit omdat jij dit adres in het lijstje hebt staan. Als je niet hebt opgegeven zal dit wel OK zijn.

De wire break melding kan ook worden veroorzaakt omdat je misschien geen terminator weerstanden gebruikt. Bv. 120 ohm aan beide uiteinden van de kabel.

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik heb geen weerstanden geplaatst.

Nu zijn er volgens mij al wel weerstand geplaatst in de converter volgens de datasheet.

Dit is wat er in de datasheet van de simeas staat:
The housing of the RS 485 interface (refer to "J" in 1.5.1 or 1.5.2) is connected to
the protective ground.
We recommend to use standard connecting cables.
The bus termination is accomplished via the connecting cable.
The isolated supply voltage of the interface is available at the D-SUB female
connector, thus allowing the data signal terminating resistors to be connected to
the connecting cable

Moet ik die dan nog plaatsen?

De weerstanden in de converter zijn geen terminators.

Wat ik tot zover kan zien moet je zelf aan beide zijden van de kabel een 120 Ohm weerstand plaatsen.

Als er in een device een terminator aanwezig moet je deze uit kunnen schakelen. Anders wordt het lastig om meerdere devices (>2) aan elkaar te koppelen.

Via een pc met rs232 heb ik de Adam converter en de Simeas werkend gekregen, zowel via de software van Simeas, als via modbus.

Wat nog niet werkt is de Delphin unit i.c.m. de converter en de simeas. Ik heb Delphin gevraagd voor extra informatie omtrent hun implementatie van het modbus protocol.

Het is de bedoeling dat de Simeas uiteindelijk circa 25m verder komt te staan dus dan zullen de termination resistors ook belangrijk worden. Die tip kan ik dan meenemen. Ik heb het nu nog even zonder getest.

Ik ging er eigenlijk bvanuit dat de ProfiMessage de RS-485 interface heeft. Blijkbaar is het dus andersom. (staat duidelijk in je eerste post maar daar heb ik oberheen gelezen)

Als de ProfiMessage met een RS-232 interface werkt en een foutmelding geeft als wire-breakben ik benieuwd wat dat betekend.

Heb je op de RS-232 aansluiting de handshake signalen doorverbonden. Ook al defineer je geen handshake (SW) kan het toch zijn dat de HW handshake signalen wel gezond moeten zijn.
Op een 9 polige plug waarschijnlijk 1-4-6 doorverbinden en 7-8 met elkaar doorverbinden.

Het is geen feest met die ProfiMessage. Er zitten wel rs485 poorten op, maar die kunnen alleen als profibus slave worden gebruikt, dan zit er ook modbus op, maar die poorten zijn rs232 :(

De ProfiMessage rs232 en de converter rs232 zijn verbonden via een standaard kabel waarbij alle polen zijn doorverbonden. Dit heb ik ook gecontroleerd met een ohm-meter.

Ik zie op het scherm van de Simeas dat hij wel verbinding heeft. Maar die wirebreak blijft. Maar afwachten wat Delphin te melden heeft.

Als daar niets uit komt ga ik nog proberen een pc met rs232 als slave te gebruiken, om te controleren wat de ProfiMessage stuurt. Misschien dat ik daar iets uit kan opmaken.

Het bleek een probleem te zijn met de Delphin ProfiMessage firmware. Met nieuwe firmware was het probleem opgelost. Bedankt in ieder geval.