norton equivalent

Hallo allemaal ik heb een vraag over een opdracht bij mij op het hbo.
Die opdracht is als volgt:

https://blackboard.hhs.nl/bbcswebdav/pid-1207877-dt-content-rid-200714…

Ik kon helaas de opdracht hier niet plakken, omdat het een PDF bestand is. Het gaat over het eerste schema.

Mijn vraag is als volgt:
Hoe kan ik de kortsluitstroom berekenen, omdat ik als ik hem uitreken en daarna hem in een simulator nateken hij niet dezelfde waardes geeft.

Alvast bedankt,
mvg. Jordy

Ik kon de opdracht helaas niet lezen omdat het een beveiligde pagina is.

Kun je de opdracht geven en aangezien dit een schoolvraag is, aangeven wat je allemaal hebt gedaan? Van schoolvragen wordt namelijk verwacht dat je zelf inzet toont.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb het schema even uitgetekend:
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20norton%20jordy1.jpg
Gegeven is schema 1.
Sluit R6 uit het schema op de punten A en B kort en bereken de kortsluitstroom en de
inwendige weerstand, zodat je het Norton equivalent kan tekenen.
Controleer de berekende waarden door de simulator te gebruiken. Teken in de simulator het
Norton equivalent en sluit R6 aan. Controleer de stroom die door R6 loopt van A naar B.

Het is dan de bedoeling om deze:
Ikortsluit
Ri (totaal)
I door R6
te berekenen.

Ik heb zelf de volgende berekeningen gedaan:
Ikortsluit = Ibron dus 1 A
Ri = R1 + (R6(R2 + R3 + R4))/(R6+R2+R3+R4) + R5 = 13.3333333 Ohm
I door R6 = (R2+R3+R4)/(R6+R2+R3+R4) *I = 0.666666667A

Maar als ik het naga met de simulator klopt het niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Is een stroombron een spannningbron?

e: Oh wacht even, je doet iets nog veel fouters.
e2: Twéé foute dingen. :)

WAT definiëer je als de inwendige weerstand, gegeven de punten A en B?
(verandert de inwendige weerstand van mijn stopcontact, als ik daarop een lamp aansluit?)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 10 oktober 2013 14:26:59 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat komt er uit je simulator?

Want naast de terechte vraag van FET, vermoed ik dat je daar ook iets fout doet

P.S. @FET: Als jij een lamp aanzet wordt de stroom door de distributietrafo groter, en dus de veldsterkte. Omdat de magnetische permeabilliteit (of was het permittiviteit?) veldsterkteafhankelijk is veranderd het gedrag van de trafo. Welke invloed heeft dit op de impedantie van het net die jij ziet?

Frederick E. Terman

Honourable Member

@blurp: hij is leuk. :) (Al neemt in feite het veld in de trafo af, niet toe, bij verhoogde stroomafname).

@TS: Mijn punt is dat de inwendige weerstand van een 'ding' bepaald wordt door wat er in dat ding zit, niet door zijn belasting. Zelfs zonder aangesloten belasting heeft het ding alsnog een inwendige weerstand.

Inderdaad heeft @blurp gelijk zich af te vragen of je met de sim de inwendige weerstand wel goed hebt bepaald.
Er zijn twee manieren om de inwendige weerstand te 'meten' (berekenen):

  1. rechtstreeks 'meten' (berekenen) door via de uitgang naar binnen te kijken wat je daarbinnen ziet. Dat heb jij gedaan, maar daarbij maakte je een fout. Hints staan hierboven.
  2. kijken hoeveel de de uitgangsspanning variëert bij een bepaalde stroomafname. Het uitsterste geval daarvan is: open spanning en kortsluitstroom bekijken.

Strikt genomen heeft een Norton-equivalent trouwens geen inwendige weerstand, maar een inwendige geleiding. Maar ik neem aan dat je die in elkaar kunt omrekenen. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org