555 timer - Monostable Mode

Ik ben mij aan het verdiepen in de 555 timer. Ik heb een circuit op internet gevonden en deze nagemaakt, alles gaat in principe zoals ik verwacht. Voor R1 gebruik ik een 100K weerstand en voor C1 een 100uF condensator. Zodra ik de switch indruk gaat mijn LED (die ik op pin 3 heb aangesloten) voor 11 seconde aan. Het enige onverwachte wat er gebeurd is dat de LED aangaat zodra ik de stroomvoorziening aansluit op mijn breadboard, na 11 seconde gaat de LED wel uit zoals dat hoort. Kan iemand mij uitleggen waarom de LED meteen aangaat? Pin 2 ontvangt volgens mij meteen een voltage die hoger ligt dan 1/3e van de stroomvoorzienings voltage, of zie ik hier iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

http://media.wiley.com/Lux/55/309355.image0.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/NE555_Monotable_Waveforms_%28English%29.png

de output wordt hoog als pin 2 laag (<0,33*Vcc) is, aangezien dat dat meteen is zodra je je schakeling start zal dat dus meteen gebeuren.
zelfs als dit maar 0,0001sec is dan blijkbaar als het zo aangesloten is als jij zegt

is je switch niet toevallig een normally closed pushbutton? dan zou pin 2 laag blijven tot je erop drukt

De pushbutton is sowieso normally open, als ik de pushbutton helemaal uit mijn breadboard haal gebeurd namelijk nog steeds hetzelfde.

Ik kom er net ook achter dat als ik de stroomvoorziening aansluit, deze even laat zitten (5 seconde), loskoppel en meteen (binnen een seconde) weer aansluit, het circuit wel goed werkt. De LED gaat dan dus niet meteen aan.

Voor mij (als electro noob) lijkt het er op dat de condensator eenvoudiger te bereiken is voor de stroom als pin 2. Maar ik begrijp niet waarom omdat de weerstand veel kleiner is bij pin 2 dan voor de condensator.

dit heeft niks met de condensator te maken
de condensator bepaald bij deze alleen hoelang de led aan is,
pin 2 bepaald wanneer de led aangaat

de 555 triggert als pin 2 <0,33*Vcc is, net zo lang tot de condensator boven 0,66*Vcc is.

miscchien pin 2 onder spanning zetten voordat je spanning op het IC zelf zet?

voedingspanning van een IC halen en er weer op zetten vraagt in mijn oren een beetje om onvoorspelbaar gedrag, daar zijn de andere pinnen voor

[Bericht gewijzigd door DK op vrijdag 11 oktober 2013 20:03:59 (27%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Rely

Golden Member

Het is weer een tijd geleden dat ik met de 555 speelde, maar ik kan mij herinneren dat dit probleem te verhelpen is met pin 4, de reset.
Deze niet rechtsreeks aansluiten op de voeding, maar via een weerstand, bv 47K, en een elko van 22uF aansluiten van pin 4 naar massa. De reset is dan aktief voordat de triggerpuls (ontstaat door de C van pin2 naar massa) de monostabiele kan starten.
Probeer dit maar eerst, ik hoop dat het werkt.
Groet, Gerard.

Bedankt voor de reacties, ik ben er uit!

Voor mij hielp het al om de voeding anders aan te sluiten. In mijn vorige opstelling was het pad vanaf de voeding naar pin 2 redelijk lang (meerdere jumper wires), nu heb ik mijn voeding vlak voor de weerstand naar pin 2 aangesloten en dan is het probleem verholpen.

Als ik de oplossing van Rely gebruik werkt mijn vorige opstelling ook! Deze oplossing is iets eenvoudiger dan wat er wordt omschreven in het artikel van pros.

Nogmaals bedankt!