Aansturing Coilgun

Dit topic is gesloten

hallo,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Kevin, 17 jaar, 6 VWO en op dit moment bezig met een profielwerkstuk over een coilgun.
Wij zijn op het punt gekomen dat wij een model willen gaan bouwen om hier het een en ander mee te onderzoeken, na de herfstvakantie zouden we hier graag mee beginnen dus we zijn nu druk met schakelschemas en dergelijke.
Nu willen we graag controleren of we een goede schakeling op papier hebben gezet, vandaar deze post.

-Als stroombron gebruiken we elco's: 5 maal een 4700 micro farad 63 volt condensator, komt neer op een beschaafde 25 J bij 50 V

-Om de condensatoren op te laden willen wij een voeding van school + een stroombegrenzende weerstand gebruiken

-Als schakelaar willen wij een triac gebruiken, icm een stroombegrenzende weerstand voor het inschakelen
Wij hadden bedacht deze te gebruiken:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/151767/Standaard-triac-BTB24-600B-6…

-Om de condensatoren te beschermen tegen ompoling moet er een diode anti-parrallel op de spoel, wij dachten twee van deze te gebruiken:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/160718/Diode-IXYS-DSEP15-06B-Soort-…

-De spoel zal waarschijnlijk een weerstand hebben van ongeveer 0.4 ohm, hierdoor gaat er 150 ampere lopen (60/0.4)

Onze snelle schets van het schakelschema ziet er dan zo uit:

Hierin zie je dat eerst de condensatoren opgeladen worden, volgens mij moet je dit via een weerstand doen om de voeding te sparen ???
hierna zetten we schakelaar 1 om zodat de rest van het circuit verbonden word en de voeding ontkoppeld wordt.
Als we nu schakelaar 3 indrukken komt er spanning op de gate van de triac te staan, waardoor deze gaat geleiden en er ook stroom op de spoel komt. Dit gaat door totdat de condensatoren leeg zijn.
Zodra de Condensatoren leeg zijn gaat de spoel nog spanning opwekken omdat de spoel verandering tegenwerkt (is ons verteld) deze vangen we op met Diode 1

In onze gedachte werkt dit als een trein, maar wij hebben natuurlijk niet heel veel kennis van elektronica, vandaar dat wij nog even om een controle vragen voor we onderdelen gaan bestellen.

- Is de triac een goed schakelaar ?
- Gaat de aansturing van de triac zo goed, of heeft deze een aparte sroombron nodig?
- Hebben twee diodes genoeg capaciteit om de spanning van de spoel op te vangen?
-zien wij nog dingen over het hoofd ?

alvast bedankt voor eventuele verbeteringen/suggesties!
Mvg Kevin

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 oktober 2013 12:41:55 (2%)

Hugo Welther

Moderator

Coilguns vallen in Nederland onder de wapenwet.
Als je de FAQ had gelezen was duidelijk geworden dat coliguns niet zijn toegestaan op CO. Slotje dus.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten