Show your projects! Part 28

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Deel 28 alweer in deze reeks.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je Hier.

Nog ouder ? Hier :

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25
26

Have fun en laat de projecten maar komen ( op naar de 100! )

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mijn project was een alternatieve manier vinden om printjes te maken. Nu heb ik een alternatieve manier gevonden om met zeer goedkope middelen toch uw eigen printjes te kunnen maken.
wat je nodig hebt
1 Dia projector ( kun je voor 5 eu op een rommelmarkt krijgen of 2dehands.be)
1 in de hoogte verstelbare standaard
1 pcb die je kan kopen in een elektronica winkel best zonder foto laag ze zijn dan nog goedkoper ook ;)
1 flesje nagellak
1 flesje dissolvent
1 zakje etszuur (uit elektro winkel)
en een zeer fijn schilder borsteltje
Als alles gemonteerd is schijnt de dia projector op mijn tafel.
Ik maak mijn pcb ontwerp met designspark.
Dan maak ik de afbeelding dia formaat,print ik gewoon op wit a4 blad,knip ik de afbeelding uit en stop ik het ik het dia kadertje
En dan staat de magische afbeelding op mijn tafel geprojecteerd heb mijn pcb ontwerp ook nog eens op ware grootte afgedrukt zo kan ik nu de standaard in hoogte verplaatsen om de juiste afmeting te krijgen dan wat met de lens van de projector draaien tot alles zuiver is dan leg ik mijn pcb onder en de schakeling staat er op geprojecteerd .
Dan schilder ik alle baantjes met nagellak er op (nagellak kan tegen etszuur)
dan alles laten drogen en in het zuur er mee, en binnen 12 uur heb ik mijn printje
Dan uit het zuur halen met wasknijper afgieten met water en resterende nagellak verwijderen met dissolvent.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

@Lambiek: Niet nodig. Alles zit in de gun en er komen 3 sensoren met klittenband met telefoon (krul) snoer naar de gun. Heb momenteel een waterpistool open liggen waar alles in past. Geluid moet nog worden aangepast. Vindt het nu nogal kinderachtig. ISD1750PY zijn besteld en onderweg. Dus toch nog even goochelen met SPI en hopen dat we dat ook aan de praat krijgen. Ben momenteel nog bezig om ook een vooraf instelbare speltijd in het programma op te nemen. Dus ook nog even stoeien met de timer functie in PicBasic. Ja, ik ben der nog niet maar vindt het tot dusver niet slecht en ben ik niet ontevreden.

Het wordt weer tijd om binnen te werken. De vliegende insecten zijn bijna volledig verdwenen. Mijn nieuw project wordt een klein ontwerpje om nog beter snel vliegende insecten kleiner dan 1mm ook in volle zon te kunnen detecteren en om een signaal voor de camera te bekomen.

Hierbij de SMD pcb. Er staan ook nog 2 extra kleine printjes op voor een andere toepassing en 3 extra connectors. Zo kan ik steeds de volledige oppervlakte van een Europa kaart 100x160 gebruiken.

http://farm8.staticflickr.com/7387/10343997383_d399f37256_c.jpg
PCB IR detectors. by fotoopa, on Flickr

Printje is klickbaar waar je dan naar een hogere resolutie foto kunt verder gaan.

Printjes zijn eerst gerout met 10 mils en daar waar mogelijk aangepast naar bredere sporen. Ik heb graag solide soldeerpuntje. Ontwikkelen op 27 graden, 20 sec en etsen op 60 graden 6 min. Ik maak hiervoor 0.25L vloeistof aan. Vloeistoffen worden nooit bewaard. 1 Printje is wel wat weinig maar voorlopig zijn er geen andere nodig.

De ontwikkeling en de etsing kontroleer ik visueel op de fijne snijlijnen die op de rand nog net zichbaar zijn. Die zijn 2 mils. Ik had de ontwikkelings temperatuur iets aan de hoge kant, beter is 20 tot 22 graden waardoor je wat langer kunt ontwikkelen. Dan zouden 1 mil lijntjes volledig correct erop staan.

Schema, bestukking en film staan ook op mijn Flickr site:
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651695/
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651615/
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651645/

Merkop dit is enkel een prototype testprint. Er staan optionele componenten op die het testen moeten vereenvoudigen. Deze IR detector wordt later in een eigen "Wolensaks 135mm F4.5" lens systeem ingebouwd. De detector kijkt dus enkel naar het kleine vliegende beestje vanop een afstand rond de 0.5m. Een 980nm IR laserstraal geprojecteerd op het object en die weerkaatst naar de meetlens maken deze detector compleet.

Die connectors zijn niet voor dit projectje. Ik gebruik dergelijke aansluitingen voor heel veel andere testschakelingen. Daar komen schroefconnectors op waar draden of solide kabels aan kunnen bevestigd worden. Vanaf de connector printjes wordt dan een soepel kabeltje met female pinheaders aan verbonden die vb naar de FPGA of AVR board gaat.

Een vb zie je hierop:
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/8295202986/

Ik heb nu enkel een van die kleine SMD printjes direct nodig.

Update: link vervangen naar gewone 2D foto.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op vrijdag 18 oktober 2013 15:50:40 (12%)

Dit zijn geen rode printen. Op mijn Flickr site staan 3D beelden voor een rood-cyaan bril. Ik gebruik altijd de:
Epoxide printplaat 100x160mm Bungard.

Deze van vandaag waren trouwens al meer dan 1 jaar oud.

Kleur van de huidige opnames kan wat verschoven zijn door de kontrast verhoging.

Update:

Ik heb de witballans van de foto aangepast. Die was niet juist omdat ik een 1KW lamp gebruikt had. die heeft een veel lagere kleurtemperatuur.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op vrijdag 18 oktober 2013 15:17:43 (21%)

De winter is weer in het land!

Ik ben benieuwd hoe alle verbeterde detectiemethoden nu weer tot stand zijn gekomen, fotoopa.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 oktober 2013 21:57:07 schreef Jochem:
Ik ben benieuwd hoe alle verbeterde detectiemethoden nu weer tot stand zijn gekomen, fotoopa.

De detectie problemen zullen nooit volledig ideaal oplosbaar zijn. Wel wordt de meetgevoeiligheid jaar na jaar verhoogt.
De echte problemen zijn:

- Detectie van een uiterst klein (zwart) snel bewegend object kleiner dan 1mm tot op 0.5 meter focus afstand van de camera lens.
- Het moet ook kunnen werken bij sterk zonlicht (beestjes vliegen liever als het mooi weer is).
- De IR laser moet een heel lage duty cycle hebben. vb 2 usec on, 48 usec off. Hierdoor zien de beestjes minder goed die laserstraal.
- De meetcyclus ( laser on + laser off) mag max 50 usec zijn.
- Er is een bandpass filter nodig afgestemd op de laserstraal. Dit om de invloed van het omgevings licht te beperken.

Mijn huidig bestaand systeem met een 128 pixel line-array sensor is het meest precieze tot heden maar is onvoldoende gevoelig bij sterk zonlicht.
Beestjes zien wel IR licht die we zelf niet meer kunnen waarnemen. Die beestjes willen dan niet zo graag door de laserstraal vliegen. Resultaat hiervan is dat je veel minder triggers krijgt als ze in de richting van de camera vliegen. Zijdelinkse opnames of opnames op hun achterste heb je veel meer.

Vandaag hoop ik de detector te bestukken. Het optisch gedeelte en het sturen van de laser straal bestaat al van een vorige versie. Ik zou heel snel meetresultaten moeten hebben.

Ik ben er dan eindelijk in geslaagd om een projectje met Cmos tot een goed einde te brengen.
Ik heb hier navigatie en anti - botsing lichtjes volgens een dichte interpretatie van de reglementering van de FAA (Federal Aviation Administration) voor kleine vliegtuigen.

Links op op de vleugel vast rood met witte strobe, rechts vast groen met witte strobe, de staart vast wit met rode strobe en vooraan onder de neus nog een rode strobe.

voorgeschreven sequentie = 2x kort witte strobes, 1x lang rode strobes

resultaat: http://youtu.be/zZ1aS1YACGw

een 555 genereert het clock signaal voor de 4017 timer. rode rij leds aan de zijde geven de uitgangen van de timer weer.

strobes worden geschakeld met een BC548 transistor.
Nu nog een printje ontwerpen en etsen en dan inbouwen in het rc vliegtuig!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Een mens zou vergeten dat het ook zonder microcontroller kan.
Knap gedaan. Nu nog alles als smd bestukken op een compact printje ?

@fotoopa Wondermooi! Heb je er nooit aan gedacht om een serie foto's in een razend tempo achter elkaar te maken, een soort high speed fotograferen. Zodat je deze in een oneindige lus kunt afspelen, om zo de vliegtechniek van deze beestjes te laten zien ?
Het voordeel zou ook zijn dat je dan de beste uit deze serie foto's kunnen kiezen om als foto te gebruiken. Het is maar een idee.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

@ de_kuhne,

Dit is idd ideaal geschikt voor op een klein smd printje . Ik ben overtuigd dat het allemaal netjes op een enkel layer printje kan. Een beetje schikken en wegen ( doe ik eerst via de autorouter ) om daarna mijn eigen gedacht te doen de de pcb optimaal op te lossen. Die stijl kun je zeker herkennen in al mijn printjes die hier al op het forum staan.

@Erelce,
Dat gaat zomaar niet overdag in volle zon. De problemen zijn vooral om de opname tijdig te kunnen starten. Vandaar dat bij een gewone camera zonder externe shutter meestal er geen beestjes meer opstaan door de shutter-lag van de camera's. De goede DSLR"s liggen in de buurt van 50 msec, mijn externe shutter heeft slechts 3.5 msec nodig of 15x sneller. Maar s'nachts kun je het perfect realiseren door de flits in repeat mode te plaatsen op 100 Hz (je hebt geen probleem met het omgevings licht door je langere camera open tijd). Hierdoor bekom je iedere 10 ms een nieuw beeld in beeld. Bij snelle beestjes liggen die afstanden vrij goed waardoor je 5 tot 7 opnames in beeld bekomt. Je gaat geen goede moeten kiezen want dergelijke opnames zijn altijd scherp door de manueele camera instellingen en de snelle sturing..

Ik dacht met jullie mijn pong computer te delen
Heb er redelijk wat werk aan gehad maar ook veel plezier
Ik heb alles in een dvd case gebouwd
Heb gewerkt met de ne555 en relay voor de on off knop
pic 16f688 als main processor en de pic 16F877 voor het besturen van het 7 segment dislpay die ik laten zitten heb van de dvd speler zelf.
Op het displaytje verschijnt dan pong als ik hem inschakel.
Ik heb ook de originele voeding laten zitten die levert mooi 5v en 12v
De controllers zijn mini speakertjes van een draagbaar radiotje waar ik een potmeter twee push buttons en een lan poort heb ingebouwd Ik verbind de controllers dan via een lan kabel.

Begin
http://www.uploadarchief.net/files/download/begin.jpg
Gevorderd
http://www.uploadarchief.net/files/download/twee2.jpg
De eerste graphics ;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/drie3.jpg
Afgewerkt en klaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/vier4.jpg

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 oktober 2013 11:05:04 schreef Shiptronic:
Jammer dat de E-mail notificatie niet word meegenomen, nu duurt het weer effe voor je door heb dat er een nieuw topic voor is ;)

En die staat dan ook niet meer in je "volglijst"... Waardoor je weer allemaal mooie projecten mist...

Op 20 oktober 2013 01:45:14 schreef de_kuhne:

een 555 genereert het clock signaal voor de 4017 timer. rode rij leds aan de zijde geven de uitgangen van de timer weer.

strobes worden geschakeld met een BC548 transistor.
Nu nog een printje ontwerpen en etsen en dan inbouwen in het rc vliegtuig!

Nice! Tegenwoordig is alles met een arduino gelijk hip, maar het kan ook zonder, en dat is eigenlijk knapper.

(Een kleine AVR is misschien wel lichter)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Een klein groepenkastje voor m'n nieuwe hok (zie voor alle foto's het werkplek-topic, waar je hem ook in bedrijf kunt zien).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag1111.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag1115.jpg

De rail voor de meetapparatuur is naar keuze om te schakelen tussen 'direct van het net' en via een scheidingstrafo. Waarom niet altijd via die trafo? Met name omdat hij nogal zoemt, en de inefficiëntie speelt nog een kleine rol (het is een CVT, die bij lagere loads niet bepaald efficient is).

De logo regelt wat ongein zoals dat omschakelen, maar ook het automatisch uitzetten van m'n soldeerbout na 3 uur (5 minuten eerder het licht op de werkbank als indicatie), en het knipperen van diezelfde verlichting bij het ontdekken van een isolatiefout (aardfout) op de meetapparatuur.

Verder nog een kabel richting een tweede scheidingstrafo/variac die de hobby WCD's voor de werkbank bedient. Die WCD's zitten met hun aarde aan de ingaande virtuele nul van de 'lokale' diff.schakelaar (10mA), zodat er ook nog wat detectie mogelijk is als er daar een aardlek zit. Het is wel beperkt, want de fout ziet hij niet als die alleen aan de nul zit, ténzij er weer genoeg belasting is. Affijn, beter dan niks.

Ik zal wel wat aanmerkingen over de volle kast krijgen, over het zekeringgebruik, etc.. Maar bedenk ook dat dit een kast is met een stekker, dus ik met NEN1010 niks te schaften heb. Ik heb overigens wel gezorgd dat de stekker van deze kast altijd gepolariseerd ingestoken wordt, dus met een bekende fase-ader.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tnx MAH!

Een oude loopkruk is inderdaad een goed idee. Alhoewel het laatste stuk dan van kunststof gemaakt moet worden ivm verstoring dicht bij de spoel.
Spoel aanpassen mag niet niet van Fred, moet me aan de specs houden ;)
Maar zonder gekheid, wat zou ik daar voor kunnen veranderen? Formaat, aantal wikkelingen?

@Jochem Mooi hoor! kom ik aan met m'n ongeaarde zoldertje. Zal wel niet de enige zijn die een tikkeltje jaloers kijkt naar je nieuwe 'hok'

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op dinsdag 22 oktober 2013 11:28:17 (18%)

Action expresses priorities LH

Op 22 oktober 2013 11:23:28 schreef LetterHenk:
@Jochem Mooi hoor! kom ik aan met m'n ongeaarde zoldertje. Zal wel niet de enige zijn die een tikkeltje jaloers kijkt naar je nieuwe 'hok'

Achja, het ongeaarde zoldertje heb ik ook gezeten hoor. En later op een grote zolder, ook fijn. En daarna nog op een slaapkamertje. Zo pas je je aan aan de omstandigheden.

Maar toen ik uiteindelijk een eigen huis ging kopen waren er wel wat eisen natuurlijk.. ;)

Maar bovenstaande hoort eigenlijk in het andere topic.

Wat betreft het groepenkastje: voel je niet geremd! Aarde kun je aanleggen, en mijn groepenkastje is (op het kastje zelf na) allemaal tweedehands materiaal.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 oktober 2013 23:02:43 schreef LetterHenk:
Omdat ik dit een van de leukere topics vind, plaatjes kijken, inspiratie en ideeen opdoen. Post ik bij deze mijn eerste bijdrage. Een verslagje van de afbouwfase van mijn metaaldetetector.
Dadat ik na 20 jaar weer op weg was geholpen http://www.circuitsonline.net/forum/view/115261 door een paar immer klaar staande CO'ers
kon ik dit project eindelijk afronden. Het is soms best moeilijk een bouwsel ook echt af te maken (daar waar de elektronica ophoudt zegmaar)

Proof off concept. Na het pletten van de bugs een werkend geheel.
[afbeelding]

De behuizing. Een, ik denk, standaard 1/2 eurokaart kastje met een 1mm alu frontplaat.
Ik zocht naar een eenvoudige manier om het geheel aan een bezemsteel te monteren en vond een soort luxe versie van een bezemsteel ophang klem.
[afbeelding]

2 frisbees met daarin de zoekspoel. Van 1 frisbee is de rand afgesneden daardoor past het precies inelkaar. De blauwe prut is (met een soldeerbout schaam)gesmolten plastic, van voor dat ik een lijmpistool had.
[afbeelding]

Varicaps van 200nF of meer haalde ik uit oude radio's. Alleen is de aansluiting op een front lastig omdat de as altijd erg kort is. Ik vond hiervoor een oplossing met een 6mm asextender en een stuk afgezaagde potmeter as. Drupje 2comp.lijm, muurvast.
[afbeelding]

Frontje met gaatjes geboord en gezaagd.
[afbeelding]

De twee varicaps hebben montage gaatjes met 2mm draad. Maar dan moeten er in het front
nog 4 exra gaatjes komen. Dat vond ik niet zo mooi. Daarom een 'frame' wat weer aan het frontje gezet wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor het bevestigen van het frame toch ook 2 extra gaatjes, maar die vind ik optisch niet zo storend. Verder een eerste poging tot een frontje. Een soort van 'Pros methode' met papier en plasticfolie.
[afbeelding]

Een laatste blik en dan het deksel dicht.
[afbeelding]

Final product! Hij werkt prima, alhoewel de gevoeligheid voor kleine objecten als muntjes toch niet zo heel groot is. Maar het magische gevoel van een zelfgebouwde metaaldetector is er dan toch na al die jaren.
[afbeelding]

Moeite loont zie je wel ;)
Alhoewel ik dat soms ook heb ik begin vol motivatie aan een project. Maar als alle elektronica experiment over is dan begint de afwerking en dan zit ik net met een ander project in gedachte dan schuif ik de afwerking van de vorige een beetje op de achtergrond.
Als je dan iets afwerkt is de voldoening des te groter.
Maar ik moet zeggen uw detector mag er zijn ziet er knap uit ;)
Doe zo verder en laat de projectjes maar komen.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Aarde valt idd wel door te trekken uit een andere ruimte. Nieuw project.

@pe5ocb
Dat kan ook natuurlijk. Maar ik ga dr geen dagen mee aan de wandel hoor :) Waarschijnlijk gaat het eerder gebruikt worden als ik weer eens een fietsonderdeeltje in het gras van de tuin heb laten vallen haha.

@Seb
Bedankt! en dat het maar een motivatie mag zijn voor anderen (is dit topic voor mij wel iig).

Action expresses priorities LH

Tip: $FA=5; of nog minder. (tenzij je het zo wil hebben natuurlijk)...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is PLA met 0.3 mm laagdikte, geen speciale dingen verder. Printje komt van een vorig soortgelijk project uit 2007.
De printer loopt inmiddels goed & betrouwbaar, recent twee sets onderdelen voor andere RepRapPro's geprint. Het heeft wel wat tijd gekost dat zo te krijgen :) De kegel in het midden is op de foto overigens niet helemaal strak.

@ REW: Zoiets ja, het zijn nu echt facetten en dat is niet zo mooi. Maar echt storend vind ik het ook niet.

Hierbij de daglichtfoto's

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2409.jpg
Gewoon de voorkant. Ik moet inderdaad nog twee afstandshoudertjes op maat maken. ooit. Het valt niet erg op omdat ze onder de plaat verscholen zitten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2411.jpg
Van opzij, ja de buisjes staan redelijk netjes

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2413.jpg
De achterkant is met name bedrading van de controller naar de buizenpcb's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf24121.jpg
Gewoon een foto

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2414.jpg
De verplichte onderkant.

@letterhenk, Nee, een testrun van bijna 40 minuten ;)
@robt: die buisjes zijn fred niet onbekend ;)
@Monstervisje: buisjes zijn hetzelfde maar het licht wil nog wel eens van onder naar boven verspringen en één stond nog een beetje scheef.

Ik denk dat ik hem nog eens moet loshalen om de ingang van de 4017 aan te passen. Als je nu met een hand in de buurt komt slaat hij op hol. De clock-ingang wordt afgetakt tussen 75k en 100k vanaf 9Vac uit de trafo. Ik denk dat hij daarom een beetje stoort. Wqat zijn hiervoor reële waarden?
Owja, en de knopjes moeten nog even mooi afgewerkt.

Edit: de weerstanden in de AC lijn verlaagd naar 6k8, 6k8 en 10k om de verhoudingen van 75k, 75k en 100k een beetje vast te houden. Clock-ingang werkt mooi stabiel nu. Misschien heeft iemand hier nog eens iets aan door de zoekmachine.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik ben ook weer even bezig geweest. Hij is al een aantal keer voorbij gekomen, ik hoop dat hij jullie niet gaat irriteren (mij een ieder geval wel)

Ik heb alle tips etc gebruikt en het één en ander aangepast. Ik had nog een aantal CPU koelers liggen en deze gebruikt. Het past allemaal net. Maar een stuk beter dan die kleine dingetjes die er eerst in zaten.

Verder heb ik behoorlijk gestoeid met het uiterlijk. Alle manieren geprobeerd met het printen op fotopapier dan zo'n plastic laag er overheen. heb nog a4 formaat printbaar stickervel gekocht maar geen van allen sprak mij echt aan. Op een gegeven moment moest ik een printje etsen maar de fotogevoelige printplaat was op dus maar met de strijkijzer aan de gang. En dit bracht mij op het idee. Als dit werkt op koper waarom dan niet op aluminium?

Alles weer uit elkaar gehaald en aan de slag gegaan. Aan de rechterkant zit het niet allemaal even recht moet ik nog veranderen (maar ben wel een beetje klaar met het ding.) Verder ben ik wel heel tevreden hoe het er uit ziet nu. Het ziet er strak uit en is duidelijk hoe en wat welke knop doet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4YS3IDYL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCILOEQF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-L4K8IQRT.jpg

Ik was al een tijdje op zoek naar een weerstanden box maar gezien deze toch vrij prijzig zijn nooit een aangeschaft. Iemand van CO bood een zelfgemaakte weerstandenbox aan en deze heb ik gelukkig over kunnen nemen. Gezien het formaat mij wat te groot was en de bedrading niet aangesloten was besloten hem uit elkaar te halen en er een eigen mini versie van te maken. Dit is het eindresultaat. Heb nog 4 knoppen over hier moet ik nog even een doosje voor vinden. Ze staan in serie geschakeld zo dat elke wensbare weerstand gemaakt kan worden. Ach jullie weten wel hoe het werkt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3ZIRJTHC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MXULGPHN.jpg

Thanx F_S je maakt me dag goed ;) Grr hoe ''dom'' kun je zijn. Ze zouden een spellingscontrole in moeten bouwen in adobe illustrator.

Op zich is het geen ramp met een beetje acetone is het zo weg te halen en opnieuw er op te strijken maar het kost zo veel tijd alles weer los te halen. Hier baal ik echt van maar ik ga hem afmaken ik beloof het maar ik ga jullie er niet meer mee lastig vallen ;)

Er zit geen bescherm laag overheen. Heb nog een spuitbus blake lak staan goed idee. (gelukkig zat het er nog niet overheen)

[Bericht gewijzigd door MonsterVisje op dinsdag 29 oktober 2013 17:45:57 (14%)

Mooie constructie @leime, zo blijkt hout ook hier erg functioneel te zijn.

De onderdelen zou je mogelijk later kunnen vervangen door metalen onderdelen. En dat is iets wat je nu beproefd hebt met deze constructie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Een jaar of 20 geleden heeft mijn vader een printboormachine voor me gemaakt (vandaar dat hij wat roestig is :+ ).
De assen zijn gehard stalen assen , met kogellagers die in de bussen zitten.

http://www.familie-prosman.nl/circuitsonline/printboormachine_small.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten