Transformator in driehoek en ster geschakeld

Een driefase transformator heeft en secundaire spanning lijnspanning van 3X400 V. De windingverhouding is 30. Het schijnbare vermogen is 250kVA. Bepaal de primaire en secundaire fasespanning, de primaire lijnspanning en de primaire en secundaire lijn- en fasestroom bij vollast indien de transformator als volgt geschakeld is: Dd, Dy, Yd, Yy.

Zou iemand me hier mee kunnen helpen starten? Weet niet hoe te beginnen heb al geprobeerd maar het klopt totaal niet.

Alvast bedank

Henry S.

Moderator

Wat heb je zelf dan bedacht? De vorige keer ben je ook wat te veel geholpen, nu mag je zelf aan de slag!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ten eerste eve theorie de lijn- en fasestroom in een sterschakeling zijn gelijk maar de lijnspanning = vierkantswortel 3 * de fasespanning. Bij de driehoekschakeling zijn fase- en lijnspanning gelijk maar is de lijnstroom gelijk aan vierkantswortel 3 * de fasestroom. Klopt dit? nu de eerste is in Dd geschakeld dus heb je een lijn- fasespanning van 400V? dus de primair is dit 250 kVA = 400 * fasestroom?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Er is niets te zien, het is geen afbeelding, en je linkt naar iets waarvoor je moet inloggen. Post het ergens waar iedereen het kan zien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Dat is onhandig getekend, waarom gebruik je geen ster- en driehoek symbolen? En teken daar meteen de spanningen en stromen in. Dan wordt het voor je zelf ook veel overzichtelijker.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/877092#877092

Op 17 oktober 2013 19:45:46 schreef Reviers:
de lijn- en fasestroom in een sterschakeling zijn gelijk maar de lijnspanning = vierkantswortel 3 * de fasespanning.

Dat klopt.

Bij de driehoekschakeling zijn fase- en lijnspanning gelijk maar is de lijnstroom gelijk aan vierkantswortel 3 * de fasestroom. Klopt dit?

Dat klopt.

nu de eerste is in Dd geschakeld dus heb je een lijn- fasespanning van 400V?

Dat zeg je zelf ja.

dus de primair is dit 250 kVA = 400 * fasestroom?

Nee, dit slaat nergens op. Je hebt te maken met 3 fasen. Lees je theorie nog eens goed door.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar ik heb geen verdere theorie gekregen hierover. Heeft het iets te maken met het klokgetal?

Henry S.

Moderator

Natuurlijk heb je hier veel meer theorie over gekregen, anders kan je dit nooit oplossen. En dit heeft niets met het klokgetal te maken, waarom denk je dat?

En die laatste vraag verbaast me, de basiskennis is er niet maar je begint wel over klokgetallen... Wat voor waardeloze opleiding is dat, of heb je eerst een poos liggen slapen?

Verder heb ik je verteld alles te gaan tekenen, je hebt opzich bijna alle gegevens (de rest is basistheorie), en als je alles uittekent dan zie je ook meteen waarom.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vond het zelf altijd handig om bij een sterschakeling aan te nemen dat de nul is aangesloten, maar dat daar netto geen stroom loopt. Je kunt dan de spanningen (ten opzichte van de nul) en stromen per fase uitrekenen, alsof het een enkelfase systeem is, waarbij het vermogen 1/3de deel is van het gevraagde vermogen met 3 fasen. Aangezien er geen stroom door de nul geleider loopt, kun je die vervolgens weghalen zonder dat er iets veranderd.

Ik zeg niet dat dit de "juiste" methode is (ik heb het nooit gedaan op school), maar ik vind het op die manier inzichtelijker dan het uitrekenen van de fasestromen waarbij de stroom door een fase terug moet lopen via een van de andere fasen, dat past gewoon niet goed in mijn hoofd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik weet echt geen raad, kan niemand me helpen?

Henry S.

Moderator

Opzoeken wat 3-fasen vermogen betekent.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Je gaat niet "magisch" weten wat je moet doen bij een dergelijke opgave, je moet eerst de theorie lezen... Als je opleiding die niet geeft (Komt voor, dan wordt je geacht de colleges te volgen en te onthouden, maar ik heb ook liever een goed naslagwerk) ben je een beetje de pineut...

Een goed boek waar dit (o.a.) in staat is van Theodore Wildi, electrical machines, drives en powersystems. Duur, dik en goed, en uiteraard uitermate illegaal als je het download... (Ik heb de papieren versie). (Goed, misschien zijn er betere boeken, maar ik ken alleen deze en een nederlandstalig boek dat me minder beviel)

Energietechniek is ook niet echt mijn ding, maar deze opgave valt wel op te lossen. Mag je aannemen dat het een ideale transformator is? (Ik denk het wel, want er zijn geen verliezen gegeven).

secundaire lijnspanning is gegeven. Dan kun je fasespanning uitrekenen. Wikkelverhouding is gegeven, dan kun je primaire spanning (fase en lijn) uitrekenen. Vermogen is gegeven dus je kunt de stromen uitrekenen (op voorwaarde dat de trafo onder vollast gebruikt wordt, of er moet aan een van beide kanten ook een stroom gegeven zijn). En dan ben je er al.

Je kan ook even zoeken of er ergens een gratis ebook te vinden is over dit onderwerp, sommige schrijvers stellen dingen vrij ter beschikking. Wikipedia desnoods, al smijt dat soms wat snel dingen neer, het is geen leerboek.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Reviers
Gebruik jij überhaupt je boek wel? In het boven genoemde boek van Wildi staan zulke opdrachten nauwkeurig in verwerkt. Ik heb dit 2 jaar geleden ook gehad en met behulp van het boek kom je een heel eind. Daarnaast is hulp vragen aan je docent geen schaamte...

Mijn docent gaf toentertijd nog wat sheets mee om het wat duidelijker te maken.