schakelen met transistor

hallo

ik maak een stopwatch met een arduino en heb het volgende probleem,

ik gebruik de volgende schakeling:
http://www.kevindarrah.com/wp-content/uploads/2012/05/ARDUINO-7-SEG-DI…
Mod-edit: Zonder puntje op het eind gaat het beter

ik heb alle componenten hetzelfde behalve het display, die is groter en vraagt dus meer. nu is mijn probleem dus dat het 7-segment display te weinig spanning krijgt en je de cijfers bijna niet ziet. moet ik dan een andere transistor nemen en wat zouden jullie dan aanraden? het gaat dus echt om de voeding van het display.bij 5v krjg ik op het display maar 1.8 v en bij 9v hou ik die spanning. en ik moet minimaal 2.5 volt op het display hebben.

ik weet ook niet wat precies het gedrag is van een transistor wist wel dat de spanning zakt maar zoveel had ik niet verwacht.

oh ja gebruik maar 2 van de 4 displays

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 19 oktober 2013 16:33:58 (4%)

Zit niet in de transistoren, eerst boekje lezen:

http://www.voti.nl/common/dummies-boek.jpg

Bekend probleem met de Arduino knutselaars, bij gebrek aan de basis kennis van electronica loopt men vast zodra er geen kant en klare shields meer gebruikt worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

Krijg een 404 file not found als ik op de link klik.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

5v voeding
-0.5V transistor A
-0.5V transistor B
-1,5V LED (ps dit is dus een gok, deze even nameten met een multimeter op diodestand)
2,5V over de weerstanden R5 - R11 van 1K

2,5V/1000Ω = 2,5mA, lijkt me logisch dus dat ze nauwelijks branden als je dit schema volgt

die 6 weerstanden kunnen makkelijk een factor 5 kleiner, probeer 180 ohm ofzo
owja en logisch gezien moet de voeding wel die 150mA aankunnen, maar dat is niet een probleem lijkt me? of probeer je dit recht vanaf de arduino te voeden, dat lukt niet

wat is dan de kortste klap. weerstand verlagen?

Hugo Welther

Moderator

Ik zou de kolomdrivers sowieso met PNP transistors doen.
http://www.sentex.ca/~mec1995/tutorial/7seg/7segpp.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ow dat had ik nog niet eens gezien
dan gaat dat originele schema dus nooit werken, die bovenste transistors krijgen nu zo'n spanningsval dat dat op 5v niet echt goed gaat komen
PNP transistors gebruiken, berekening blijft hetzelfde, weerstanden blijven te groot op 5v

[Bericht gewijzigd door DK op zaterdag 19 oktober 2013 16:35:39 (24%)

wat is dan de kortste klap. weerstand verlagen?

Ja, dat stond ook op de pagina waar je zelf naar linkt:

The 1k ohm resistors can be played with to adjust brightness. It depends on your display and what the forward current and voltage of the segment's LEDs are.

Ik zou de kolomdrivers sowieso met PNP transistors doen.

Precies, en dat is nu waarom ik iedereen adviseer om eerst wat basis kennis elektronica op te doen, er staat zoveel crap op het internet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Frederick E. Terman

Honourable Member

@DK's berekening klopt gelukkig niet; over een vol geleidende transistor staat niet zomaar 1V.

Over de onderste transistoren zal een een tiende of een paar tienden volt vallen. Die staan daar wel goed.
Maar de bovenste torren zijn niet 'vol geleidend'; ze staan nu als emittervolger (google dat desnoods even), en leveren dus niet 'de voedingsspanning min een paar tiende volt', maar '0,7V minder dan wat er op de basis gezet wordt', en dat is veel minder.

De bovenste moeten dus - zoals hierboven gezegd - PNP worden. Maar die moeten wel 'omgekeerd' worden aangestuurd: Met 0V sturing (via de basisweerstand uiteraard) gaan ze stroom geven, met 5V juist niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nouja berekening was op 2,5V
ik zie dat ik inderdaad de transistors dubbel geteld had, de aftreksom klopte ook niet dus ;) (de berekening verder gelukkig wel) is inmiddels verbeterd

ik tel meestal gewoon 0,5V omdat dat makkelijk is, zie nu in de datasheet dat hij typical 0,2-0,3V is, dan nog zou er maar 3mA lopen, het verhaaltje blijft dus gewoon staan

DK, de bovenste torren staan niet als "schakelaar" in verzadiging (0.2-0.3V) maar in emittervolger. Zonder basis weerstand is dat ongeveer 0.7V.

Omdat er hier omgekeerd ge-multiplexed wordt (per segment, niet per display), loopt er ongeveer max 20mA door iedere tor. Met een HFE van 100, kan je dus op 0.2mA per basisweerstand rekenen, met 1k basis weerstand komt daar dan nog eens 0.2V bij. Niet dramatisch, ik kan me voorstellen dat het bij de poster gewerkt heeft.

Onconvertioneel: ja. Gaat nooit werken: nee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké dan vervang ik de npn door een pnp transistor maar dan moet de arduino via de ic geen spanning geven op de basis. Zou ik dat het beste met het programmeren op kunnen lossen of is daar een betere manier voor

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat kan toch gewoon in het programma? Overal waar je eerst een nul stuurde, moet je nu een een sturen, en andersom.
Als je geen zin hebt alles te veranderen, doe je gewoon iets als nieuwe byte = 255 - oude byte
dan heb je alle nullen en enen omgedraaid.
Het kan vast mooier, maar dat weet je als programmeerder zelf het beste. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org