sperfilter kanaal 36 TV

Mijn analoge TV kanalen hadden 36 vrij voor video recorder o.i.d. Zelf gebruikte ik die om een satelliet signaal bij te zetten. Helaas heeft de provider die voor nieuwe digitale kanalen bestemd. Zelf heb ik daar geen behoefte aan, maar kan nu mijn satelliet signaal niet meer over 4 TV's verdelen. Graag wil ik in het inkomende signaal kanaal 34 tot 38 ( 568 tot 616 MHz) blokkeren zodat 36 voor mij weer vrij is. Graag een idee voor een spoeltje met condensator en 2 tv pluggen om tussen het inkomende TV signaal van de provider te zetten.

Als dat moeilijk is dan een idee om aan een VHF modulator te komen om satelliet video/geluid b.v. via scart op TV kanaal 3 of 4 te zetten.
Dat schijnt nog digitaal maagdelijk te zijn.

blackdog

Golden Member

Hi guusje,

Ik denk dat het te kostbaar wordt om het gewensde kanaal met een sperfilter te blokkeren
zonder de gewensde kanalen er omheen niet aan te tasten.
Dit vraagt om filters met een hoge Q.
Als het signaal niet goed wordt onderdrukt krijg je interferentie in beeld.

De enige optie is wat je zelf al aangeeft, een modulator voor kanaal 3 of 4 als deze vrij is.
Het voordeel hiervan is dat de demping bij die lage frequentie op je kabel veel minder is.
Hierdoor krijg je minder signaal verschillen tussen de vier TV's.

Waar je deze nog kan kopen met een goede kwaliteit....
Misschien weet iemand anders het, ik jammer genoeg niet.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

er kwam pas eenzelfde probleem voorbij, meen dat een ander vrij kanaal de oplossing was. dat kanaal was alleen niet opgegeven dus moest zelf opgezocht worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sonytech

Overleden

Met deze RF-modulator kan je zowel naar VHF- als UHF-kanalen omzetten.

@Henry S. hieronder: Een modulator is inderdaad alleen een oplossing voor "erbij", niet als primair transmissiemedium. Bv. voor naar het kleine TV'tje op de kinder- of logeerkamer, voor áls het eens voorkomt dat er daar naar de satelliet gekeken wordt. Als kwaliteit vereist is, dan inderdaad bij elk toestel lokaal een SAT-ontvanger.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Henry S.

Moderator

Op 20 oktober 2013 10:35:08 schreef testman:
er kwam pas eenzelfde probleem voorbij, meen dat een ander vrij kanaal de oplossing was. dat kanaal was alleen niet opgegeven dus moest zelf opgezocht worden..

Een ander UHF-kanaal is geen optie, alleen uitstel van executie.

Een modulator vind ik ook geen optie. Je gaat goede digitale beelden analoog verder verspreiden. Dat is net zoiets als een HD uitzending opnemen op VHS...

Quad LNB's zijn niet zo duur meer, en satellietontvangers heb je ook in alle maten en prijzen.

En verder... wat is de toegevoegde waarde van de kabel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik begrijp dat een simpel filtertje voor UHF kanaal 36 niet lukt. De Speaka modulator die ook voor de kanalen 2 t/m 4 werkt had ik nog niet gevonden. Dat is een mogelijkheid. Ik ga me nog beraden op 2 satelliet ontvangers erbij. Nu de satelliet ontvanger er even tussen uit is heb ik op 3 tv's wel een beter beeld.Ik heb een vrijstaand huis en voor en achter koka799 achter de regenpijp moet kunnen.

evdweele

Overleden

Als je overweegt om er nog 2 satellietontvangers bij aan te schaffen, moet je ook rekening houden met eventuele PVR's (ingebouwde HDD videorecorders).
Een satellietontvanger met PVR heeft 2 antenneaansluitingen, anders zou je niet naar Nederland 1 kunnen kijken en een programma van RTL kunnen opnemen. Met een quad-lnb kan je dan niet meer dan 2 ontvangers met PVR aansluiten.

Voor 3 ontvangers heb je de keus uit een octo- of een quatro-lnb, of een UniCable-lnb.
Als je meer dan 1 satelliet wil ontvangen komen daar evenzovele lnb's plus de DiSEqC-switches bij.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Beetje late reactie, maar wegens het inpikken van "vrije" kanalen wilde ik geen slapende ,,, of ,,,,,wakker maken.
Al ruim een jaar heb ik dankzij jullie respons over dit item een apparaatje via een Duitse site (het begint met con), Dat zet de uitgang van de satelliet decoder naar een kabelkanaal dat nog vrij is n.l. 2 t/m 4. In mijn geval zet ik 1 satelliet kanaal naast de 30 andere en kijk naar alles op 4 tv's.

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat je Conrad bedoelt. Naam en toenaam wordt hier altijd erg op prijs gesteld, behalve als je sluikreklame maakt (en ik zie je er niet voor aan dat je bij Conrad werkt ;))

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik had hetzelfde probleem, heb mijn modulator van kanaal 36 naar 37 gezet, en probleem ook opgelost...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik bedoel uiteraard Conrad en dan de speaka modulator. Uit de satelliet decoder 3 x cinch erin. Kabel tv erin en er komt de kabel tv met een extra kanaal uit. In mijn geval kanaal 4 omdat ik maar voor 1 satellietkanaal interesse heb.
Uiteraard heb ik op het UPC aanbod ook gezocht naar een vrij UHF kanaal. Allemaal geprobeerd maar niets vrij gevonden anders dan 2,3 en 4.

Op een sat forum mag geen enkele leverancier genoemd worden. Zo is de Lidl "de tweede duitse super". Dat mag nog net. De rest wordt weggemod en een waarschuwing toe. Vandaar mijn terughoudendheid maar ik weet nu voor deze side beter. Bedankt.