Stroom door gloeispiralen

Beste forum gebruikers,
op een forum zijn we al even aan het bekijken hoe een ampére draw nu net berekend word.
Het gaat over het volgende:Je hebt een DC batterij Lithium-Ion van 3,7V met een capaciteit van 3400mah een ontladings discharge van 10C. We zijn aan het uitzoeken nu of het paralell schakelen van 4 identieke weerstanden (gloeispiralen) van 0.30 Ohm dezelfde ampére ontlading van de batterij gaat vergen als van 1 weerstand (gloeispiraal)van 1,20 Ohm, dacht dat door de warmte ontwikkeling van 4 paralell geschakelde weerstanden er een andere formule moet toegepast worden om dit te weten te komen? Kan iemand dit toelichten?
Bedankt op voorhand.
rataplan

Begin eens met het lezen over de verschillen tussen serie en parallel.
Verder is het bij gloeispiralen interessant om te weten wat de opwarmkurve is, want de koudweerstand van een gloeispiraal zal anders zijn dan in bedrijf.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

4 x 0.3 Ohm parallel is 0.075 Ohm en trekt 50A uit je accu
1,2 Ohm trekt 3A uit je accu.

Weerstand in serie Rtotaal = R1 + R2
Weerstanden parallel = 1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2

ontladings discharge is een dubbelzegging. Discharge is ontlading.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Mooi met kreten gooien die nergens over gaan. Wat is een ampére ontlading?? Of een 'ontladings discharge'??

4x 0.3Ω parallel levert 75mΩ op. Dat is wat anders dan 1.2Ω.

@ericP als iemand denkt dat serie parallel is, mag hij ook creatief zijn met taalgebruik ;)

Wel handig overgens dat jullie het compleet voorrekenen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Thanks, en hartelijk dank voor de snelle antwoorden, met de berekening er bij is het duidelijk geworden nu.Sorry voor het verkeerde taalgebruik.

fred101

Golden Member

Waarom niet even voorrekenen, ik denk dat de TS een RC liefhebber is en nu tegen een voor ons simpel probleem aanloopt bij zijn hobby. Ik vlieg wat met een helicoptertje en ik heb daar op een RC forum een , waarschijnlijk voor hun, domme vraag gesteld en ik kreeg ook netjes antwoord.

Even voor de zekerheid:
Een keer gloei is 1,2 Ohm. Als je die 4 stuks parallel zet wordt de totale (vervangings)weerstand 0,3.

Elke weerstand trekt per stuk nog steeds even veel stroom dus 4 stuks trekken 4 x zoveel stroom. Als je nu de spanning deelt door 4 x die stroom krijg je een totaal weerstand die 4 x zo laag is. 4 x 1,2 Ohm parallel is 1,2 Ohm / 4 = 0,3 Ohm

Ik vind het namelijk iets te toevallig dat je het over 1,2 Ohm en 0,3 Ohm hebt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank je fred 101, je zit in de richting maar het zijn geen RC helikopters waar we ons mee bezig houden maar met het bouwen van krachtige coils(weerstanden) in mod projecten op een e-sigaretten mod.Deze wikkelen we zelf. Over een tijd bestonden er nog alleen maar single coils, dan dual coils, en ondertussen zijn de eerste quad coils in gebruik, dit loopt echter niet zoals gewenst, de ''C'' ratings van kleine 18350 lithium-ion high drain batterijen zijn daar (nog)niet klaar voor, met lipo batterijen lukt dit wel, daardoor deze vraag, de totale som van de weerstand van de 4 identieke coils was 1.2 Ohm in paralell geschakeld, doch de batterij leverde niet de gewenste ampérage blijkbaar.
Hartelijk dank.

rataplan, je moet eens beter opletten over de termen serie en parallel. Dat je het in het begin niet weet is geen probleem, maar probeer te leren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/