opladen via USB, wat doen datalijnen?

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat een usb-lader (usb 2.0) doet met de D+ en D- aansluitingen? Het lijkt me dat een usb-adapter alleen spanning zet op de voedingslijnen en op de D+ en D- geen spanning op zet, maar ik kan het niet nameten, omdat mijn meetpennen te dik zijn.

Is er zoiets als dat er 3.3V op gezet wordt die vervolgens ook gebruikt kan worden om iets op te laden?

Weet iemand dat toevallig?
Ik vind op internet wel terug, wat voor spanning of stroomsterkte er gebruikt worden om een logische 0 of 1 door te sturen, maar niet of een standaard usb-lader deze lijnen ook gebruikt om iets op te kunnen laden.

Als ik het goed heb kan je de datalijnen compleet weglaten, er was pas ook een 'usb-condoom' in het nieuws, een adaptertje die de datalijnen afdekt zodat je apparaat niet kan worden uitgelezen door de systeembeheerder terwijl jij je mobieltje aan de PC oplaadt.

Er is wel truukje met een weerstand naar 1 van de datalijnen om een Apple product op te laden en er is ook iets als een 'handshake' met een usb driver zodat de USB poort meer (500mA dacht ik) gaat leveren dan de standaard 100mA.

Als je een beetje snel wilt laden, heb je meer dan 0.5A -> 2.5W nodig. Sommige apparaten kijken daarom naar de datalijnen om te zien: "Hey, dit is MIJN lader, die kan wel 1.5A leveren, niet slechts de USB-max van 0.5A".

Sommige laders zullen derhalve dergelijke spanningen aanleveren om sommige apparaten in snellaad mode te krijgen. Het probleem is dat een generieke USB-lader eigenlijk weinig kans maakt dat jij precies het juiste apparaat hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

De vraag is inderdaad, wat voor een telefoon heb je ?

Een HTC gaat pas in AC-charge mode als de datalijnen met een laagohmig weerstandje aan elkaar hangen (220R bijvoorbeeld)

(Cr)apple wil dan weer twee spanningsdelers aan de data lijntjes hebben.
En zo zullen er nog wel wat "standaarden" zijn.

bjokal

Golden Member

(Cr)apple heeft ondertussen al minimaal 3 combinaties van spanningsdelers in gebruik.
Eentje voor 0,5A(oude ipod), eentje voor 1A (iphone)en ook een voor 2A laders (ipad's).

Een paar weken geleden heb ik maar een multilader gebouwd met 6 uitgangen.
Dit omdat ik steeds vaker al die losse USB laders niet kon vinden als ik ze nodig had :(

Gelukkig zijn andere merken niet altijd even kieskeurig.
Veel telefoons werken met de methode die Sine al gaf, een laagohmig weerstandje tussen de datalijnen.

Er zijn Ic's op de markt die een aantal "standaarden" kunnen detecteren, bijvoorbeeld de TPS2511 van Texas instruments.
Daar kun je dus een redelijk universele lader mee bouwen.

Op wikipedia staat ook nog een interessant stukje over laden via USB

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Je zou natuurlijk een microcontroller kunnen gebruiken om alle bekende standaarden te proberen, en steeds te meten hoeveel stroom er wordt afgenomen. Wellicht moet je wel na iedere poging de voeding onderbreken, als het apparaat niet steeds opnieuw naar die datalijnen kijkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Tja standaarden ??? Ik dacht ook dat er een afspraak was dat telefoon fabrikanten 1 connector zouden gebruiken zodat idd. de berg afval adapters minder werd. Waarom komt crappel dan nu weer met een lightning connector :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Omdat Apple denkt elitair te zijn, en zich dus niets zal aantrekken van de afspraken van het proletariaat?

Het bizarre is dat ze er nog mee wegkomen ook; in de VS heeft die idioot van een president laatst een veto uitgesproken tegen een import verbod op iCrap, waarmee hij zegt dat het inbreuk maken op patenten strafbaar is, zeker als Samsung dat doet met patenten van Apple, maar Apple is blijkbaar vrijgesteld van die wetgeving, want die mogen wel onbeperkt inbreuk maken op de patenten van Samsung!

Daarbij heeft bijna elk product van Apple weer een andere connector, waardoor een iPhone N niet opgeladen kan worden met de lader van een iPhone N-1. Ze hebben zelfs cryptografische IC's in sommige laders en kabels gemaakt, om namaak ervan te voorkomen. Tja, je moet toch iets doen om je elitaire lader met dito prijsje nog aan de man te kunnen brengen.

Persoonlijk zou ik een universele lader maken die bij het detecteren van een iPhone gewoon de 325VDC op de voedingspinnen van de USB connector zet...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

top jongens,

dit was precies wat ik wilde weten.

Op 21 oktober 2013 16:09:00 schreef Sine:
De vraag is inderdaad, wat voor een telefoon heb je ?

Het ging niet om een telefoon maar om een tondeuze die via usb op te laden is. Een vriend van me stuurde me een foto van de printplaat en ik probeerde te achterhalen wat de functie van de datalijnen nu eigenlijk is, aangezien de tondeuze alleen een usb-aansluiting heeft om de accu op te kunnen laden.

Er zal dus waarschijnlijk toch één of andere handshake gegeven worden door de bijbehorende lader, om hem sneller te laden.

Als het ding geen processor met USB periferal (of software USB implementatie) heeft, mag hij officieel uit een USB poort van een computer niet meer dan 100mA trekken. Het eenvoudigste is waarschijnlijk om bij de bestaande lader (als die er nog is) te meten wat de weerstand tussen de datalijnen en van elke datalijn naar de voeding en ground is (met de lader uit), en eventueel de spanning op elke datalijn te meten (t.o.v. de ground) als hij aan staat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken