Geschakelde voeding

Beste CO,

Ik heb een printje gemaakt met een 555 timer en 4017 counter het is het zelfde principe als de schakeling van circuits online. Alleen deze print wordt met 24VDC gevoed met een geschakelde voeding wordt deze naar 5VDC gemaakt.

Met de jumpers kun je instellen hoeveel leds je gebruikt, er is een minimum van 3 en maximum van 9

De vraag is of op mijn board de geschakelde voeding ongeveer goed is getekend, Ik denk dat het zo wel goed genoeg is voor deze 2 simpele IC's ( de printjes zijn niet bedoelt voor 24/7 te branden maar enkele minuten )

Ik laat er 50 stuks maken

PDF schema: Looplicht
PDF board: Looplicht

mvg Sjoerd

benleentje

Golden Member

IK krijg op beide linken een blanco pagina waarop verder niets meer gebeurd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik hoop dat je schema beter werkt dan je links ;)

Je krijgt als het goed is links onder een download ( Ik gebruik chrome ) Laat even weten als het echt niet werkt dan post ik nieuwe

40% van de wereld gebruikt chrome

jij post gewoon een pagina zelfs zonder broncode, dat gaat nooit werken
en waarom upload je niet gewoon, ik ben het op een gegeven moment ook beu om elke week mijn harde schijf op te ruimen van al die downloadlinks

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 23 oktober 2013 19:16:22 (40%)

PDF schema: Looplicht
PDF board: Looplicht

Omdat ze anders een beetje te groot worden voor de pagina en met deze PDF's kun je goed inzoomen

rbeckers

Overleden

Pen 5 van de 555 zweeft.
Geen beveiligingsdiodes.

verder heb je van die schakelde voeding gewoon heel de typical application gejat behalve Cout, die heb je verdubbeld, waarom?

en die 4017 is ook zo standaard als het komt, vind het altijd jammer om de weerstanden op de print te houden, ik vind het fijner om die gewoon uit te rekenen afhankelijk van wat je eraan gaat hangen, dat hoeft niet perse die maat te zijn

en de term 'looplight' verdient ook wel een applausje

en veel ervaring met routing heb ik niet, maar kan het niet simpeler? lijkt alsof er nogal wat via's inzitten die er vast uitkunnen?
maar daarvoor zijn hier veel geschiktere mensen op het forum

en vooral als je er meteen 50 wil bestellen?
is het niet slimmer om de onderdelen te bestellen, vast 1 / 2 printjes zelf etsen voordat de hele partij niet werkt vanwege een ontwerpfout

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 23 oktober 2013 19:56:06 (13%)

Ik denk dat het wel gaat werken. Maar er zitten wel een paar dingen in die ik minder fraai vind:

- je 4017 heeft geen onkoppeling. Geef die arme chip effe 100nF tussen zijn voedingspinnen

- je geeft op je schema niet aan welke spoel en elco je wil gebruiken. schakelvoedingen zijn wat dat betreft nogal kieskeurig, dus de vraag is heb je de goede?

- TI geeft als snelle selectie voor jouw configuratie een 330uH spoel op (en andere capaciteiten). Waarom die niet gebruikt?

- Op je schema staat een IN5819, een through hole. Op je layout een SMD. Dat past niet.

- Waarom zijn de verbindingen tussen switcher, spoel, diode en outputcap geen vlakken?

- het spoortje naar de feedback-pin loopt paralel aan het switcher-spoel pad, iets waar TI expliciet voor waarschuwt.

Of je 555 circuitje klopt weet ik niet, dat ding ken ik niet :-)

Nogmaals, het zal denk ik wel werken. Maar als ik jou was zou ik die gruwelijk lange datasheet van TI voor de LM2594 toch maar doorwerken en alle details uitzoeken. Of een switcher bouwen met de webbench-tool van TI.

Of mijn gezeur negeren en lekker doorhobbyen, dat mag natuurlijk ook :-)

De routing is wel erg matig, ik ken dit IC niet, maar het zou zomaar kunnen dat het niet meer werkt.

Is het echt ondenkbaar die 20 mA lineair te doen ? Je dissipieerd vanaf 24 V bij 20 mA een half W, een dikke 0.5 A switcher, elco's en spoel is dan wel een hele luxe weg. Er brand maar één led tegelijk..

Een zener en dikke R doen het hetzelfde voor een paar cent.
Of zoek anders een gepast schattig klein snel en zuinig switchertje in SOT oid.

Ik heb de print nu helemaal aangepast ( vooral de geschakelde voeding ) Ik zal zo meteen nog eens laten zien als ik klaar ben.

Voorbeeldje: C2 naast de LM2594, inductor 180 graden draaien en de draden worden al veel korter.

De power-draden van-en-naar het schakelchipje zien er wat ielig uit. Maak ze dikker als daar ruimte voor is!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/