Compressor,stekker en pressostaat,oude 380 V

Ik moet dat duizend keer gaan vragen,220 V gaat maar van 380 V ken ik niets van.
Er stond een zwarte stekker op met veel pennen maar die is verdwenen.De draad heeft maar 3 aansluitingen en ik heb een rode 380 V stekker.Hoe aansluiten?
De pressostaat heeft geen rode knop voor aan en uit. Die vind ik nog wel in de kelder maar welke van die 3 stroomdraden moet onderbroken worden.Dank bij voorbaat.
Motor :Elprom-Bulgarie Type AO3 -0 12/4

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat gaat niet lukken.
Je compressormotor heeft 3 draden, en is dus voor een "gewoon" stopkontakt, 230Volt fase, nul en aarde.
Die rode steker, die kan dan weer het magazijn in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je hebt toch van die brede zwarte 380v stekkers?

Ik vind het verhaal een beetje onduidelijk.
maar als ik het goed begrijp wil je een compressor met een 380v motor
aansluiten op 230v netspanning?

Dit kan bij bepaalde motoren wel dan staat het ook op het type plaatje.
Maar bij een compressor word het lastig.
Als je het aansluit kastje op de motor los haalt zie je 3 koperen plaatjes. Die moet je op een andere manier verbinden (weet zo ff niet hoe precies) maar op die manier kan je bepaalde motoren op 230v laten draaien.
Maar de motor verliest veel aanloop kracht en dat is voor een compressor wel nodig.
Hij zal dus niet aan kunnen slaan want de druk is te hoog om fatsoenlijk rond te draaien.

Ik wou dit eerder ook namelijk, maar een plaatselijke compressor boer
legde mij dit uit.

Of een andere motor installeren of een krachtstroom aansluiting aanleggen was zijn advies!

PS
Als je een 230v op een 380v stekker wilt aansluiten dat kan makkelijk.
Dan sluit je de bruine op L1 L2 of L3 aan (dat zijn de 3 fases voor krachtstroom) en de blauwe op de N en de groengele op de aarde pen.
de tekens staan in de stekker bij de pennen.

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op zondag 27 oktober 2013 10:45:35 (13%)

High met Henk

Special Member

oude 380 V stekkers hadden maar 3 pennen en vaak geen aarde

die krengen zijn gelukkig al lang verbannen.

mijn tip: anders snoer met aarde monteren en gewoon L1, L2 en L3 aansluiten..

Ik neem tenminste aan dat je gewoon 380 V op je huidige inmiddels 400 V aan wilt sluiten.

SUCCES.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

op boerderijen ben ik ze nog wel eens tegengekomen

Ja ik ook.

Ik had toen een lasdoos waar een extra kabel bij moest
maar fijn alle draden zwart zonder getal of streepje.
dus ff zoeken haha..

Er hangt geen condensator op en op de aansluitdoos staat 380 V.
De massa wil ik ook wel maar er zitten maar 3 draden aan .
Is dat die dikke pen,neutre genaamd die aan het metaal moet komen te liggen?
Of staat er dan spanning op het metaal.Waarom geeft men dat niet de naam 'massa'(aarding)).Ik voel me veiliger dan.
Ik heb 380 in huis.Alles is gemaakt met de grote stekkers.Je ligt dan niet te prullen met de kleinere soort.
DUS L1 L2 en L3,vervolgens ?

L1 is fase (bruin)

L2 is fase (zwart) (of zwart met een streepje)

L3 is fase (grijs) (of rood)

N is Nul (blauw)

Dit is aarde http://www.heinpragt.com/symbols/electro/ground.gif

Deze is verbonden met het ijzer.

Kan je anders ook eens een foto plaatsen van de situatie zoals het nu is.
Met de draden en de condensator

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op zondag 27 oktober 2013 22:42:24 (19%)

Plan is blur,met bril kan ik het wel lezen.De gsm kan dat niet.
http://img809.imageshack.us/img809/4528/rzkh.jpg

Uploaded with ImageShack.us
http://img407.imageshack.us/img407/3293/5a96.jpg

Uploaded with ImageShack.us
http://img9.imageshack.us/img9/6973/qaxb.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Als ik die kabel zie
werkt deze motor op 230v
maar als ik de ster driehoek tekening zie lijkt het me een 3 fase motor.

als je ergens kan lezen of hij voor 230v of 380v bedoeld is weten we meer.

maar ik denk dat hij op 3 fasen loopt
in dat geval zou je in je rode stekker alleen L1, L2 en L3 moeten aansluiten maar dat is niet zonder risico omdat je geen aarde hebt
Dan zou ik er een nieuwe kabel aan zetten met 4 aders.
L1 op schroef 1
L2 op schroef 2
L3 op schroef 3
en een aarde ergens op het metaal van de motor

als hij op 230v werkt
en er even van uitgaande dat de draden goed zitten (lijkt me raar want de aarde draad zit op de middelste schroef)

dan zou je L1 N en aarde gebruiken.
maar ik ga uit van de eerste optie.

Kijk maar eens goed op het type plaatje.

PS zoals ik eerder zei.....
Als die motor wel op 230v KAN dan zou hij aanloopkracht verlies hebben
en denk ik niet dat hij gaat draaien omdat een compressor wel een flinke weerstand bied

Anoniem

De motor staat zo te zien in ster geschakeld. De drie draden zijn L1, L2 en L3. Er is geen aardedraad aangesloten. Ik zou in ieder geval een nieuwe 4-aderige kabel aan de compressor zetten.Linker schroef L1, midden L2 en rechter L3. Aarde ook aansluiten en een Nul is niet nodig, wil je dat toch dan sluit je die aan op de koperen strippen. Haal de V-snaar van de poelie af en laat de motor dan even draaien. Op de compressor zelf zal de goede draairichting met een pijl aangegeven staan. Als de motor de verkeerde kant op draait wissel je L2 en L3 om en hij gaat de goede kant op. Snaar er weer op en je kunt hem gebruiken.

GJ_

Moderator

Eerst die kabel ver weg gooien. De aarde is als fase gebruikt, dat is erg onverstandig. Zorg voor een vieraderige kabel

Ik heb de L1.L2.L3 aangesloten in de rode stekker met de desbetreffende pennen L1 enz.Hij draait,motor wordt niet warm en draait denkelijk in de goede richting.
Compressorpoelie blaast wind naar de cilinders.De pressostaat bevat geen schakelaar.Draait traag maar maakt vlug zijn druk van 8 bar en hij is redelijk stil.
Ik heb een oude 3 polige schakelaar gevonden.Omdat ik denk dat je die 3 polen moet af en aanzetten.Bij 220 V zou 1 daad onderbreken genoeg zijn.Of moet het volledig spanningsloos zijn.1 pool met aarding zou nog 110 V zijn,'k weet niet.
De schakelaar zal ik maar voor de pressostaat zetten.Die lompe rode stekkers is een heel gedoe.
Kabel met 4 draden komt er zeker op(aarding)

Alle fasen afschakelen.
Anders hobbelt hij verder op 2 fasen, word erg warm en er de brui aan geven.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Kun je hem niet via de pressostaat laten schakelen? Vaak zit daar een knop boven op. Je moet hem zowiezo 3-polig schakelen i.v.m. veiligheid.

je pressostaat heeft een schakelaar om automatisch uit te slaan maar geen hand bediening?
Dan moet je indd een goede 3 fase schakelaar plaatsen.
Zoiets als deze:http://www.besturingen.com/contents/media/l_ca20b%205cf470%20kraus%20%…

Is ook wel zo handig stel dat er een hele kleine lucht lek is dan slaat je compressor s, nachts aan.

mooi dat hij werkt trouwens, top!!

PS vergeet niet zoals hierboven ook al genoemd was die kabel een heel eind weg te gooien en een mooie 4 aderige kabel met randaarde te plaatsen. :-)

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op dinsdag 29 oktober 2013 05:20:50 (16%)

Ik snap niet waarom niemand zegt dat neutre niet hetzelfde is als teir.Ik ben daarstraks kabel gaan kopen.
De dikste pen is aarding(teir).Wat in de grond zit,groen gele draad.
Wat een neuter is weet ik niet.Men zei me dat je die samen gebruikt met een andere draad het 220 v wordt.
Waar zou ik de neuter moeten aansluiten?

Niet.
Je moet de 3 fasen en de AARDING aansluiten in je stekker.
Nul en aarding zijn in pricipe niet hetzelfde he.
Het heeft oook te maken met welk stelsel ze werken in de omgeving.
Normaal gezien mag je Nul en AARDE niet samen aansluiten in een gewoon huis.
In de industrie is wat anders. Daar leg je Nul en Aarde in sommige gevallen aan elkaar in het hoofdbord, maar daarna moeten ze gescheiden blijven.
Men verkrijgt 230VAC door de Nul met 1 van de 3 fases te gebruiken.
Zo kan je van 3x 400VAC + N + PE en 25A , 3 monogroepen maken van 25A per groep.
Dus in jouw situatie mag je de nul vergeten. Enkel kijken ofdat je bruggetjes goed liggen.

ASPA-tech.be

De neuter is dus de NUL (blauwe draad) en die word bij een 3 fase motor niet gebruikt.
die stekker die je hebt word voor van alles en nog wat gebruikt.
Bijvoorbeeld als je een schakelkast hebt waar je machines mee aanstuurt
die hebben die null wel nodig.
tussen die nul en de fase draden meet je 230v en die word gebruikt (meestal met een 24v trafo) om die schakelkast te voeden en daarmee schakel je via relais motoren enzo aan en uit.

Dus in jouw geval lekker zoals hierboven vermeld werd die nul mooi laten voor wat het is.

Anoniem

Een nul voor een trafo is helemaal niet nodig, je hebt ook 24 V. trafo's met een primaire 400 V. wikkeling

Zo een zwarte stekker als op het plaatje in de volgende link?

marktplaats

dat zijn oudere stekkers met alleen 3 F en PE, ofwel 3 fasen en aarde
ZONDER N of nul, 380 (nu 400) Volt.

In dat geval de motor gewoon 3 fasig aansluiten, met aarde uiteraard.
:)

EDIT:
de holle pen was aarde...

te laat ;-(

Die stekkers zijn het en die zijn er ook gewoon met nul aansluiting 5 polig dus.
Alleen kwam je die nooit niet zoveel tegen.

Op 30 oktober 2013 02:49:48 schreef bordje:
Niet.
Je moet de 3 fasen en de AARDING aansluiten in je stekker.
Nul en aarding zijn in pricipe niet hetzelfde he.
Het heeft oook te maken met welk stelsel ze werken in de omgeving.
Normaal gezien mag je Nul en AARDE niet samen aansluiten in een gewoon huis.
In de industrie is wat anders. Daar leg je Nul en Aarde in sommige gevallen aan elkaar in het hoofdbord, maar daarna moeten ze gescheiden blijven.
Men verkrijgt 230VAC door de Nul met 1 van de 3 fases te gebruiken.
Zo kan je van 3x 400VAC + N + PE en 25A , 3 monogroepen maken van 25A per groep.
Dus in jouw situatie mag je de nul vergeten. Enkel kijken ofdat je bruggetjes goed liggen.

In woningen wordt de aarde ook regelmatig van de nul afgehaald.
Je hebt zelf dan geen aardelektrode nodig.
Maar aangezien er in een huis en bedrijf een aardlekschakelaar zit en de nul hier wel doorheen gaat en de nul niet is dat dus nooit hetzelfde.

Je mag de nul wel op het sterpunt van je motor aansluiten.
Zodra de motor overbelast raakt kunnen de spoelen nooit meer spanning krijgen als 230v

GJ_

Moderator

Op 31 oktober 2013 21:31:59 schreef Paloma:
Je mag de nul wel op het sterpunt van je motor aansluiten.

Dat heb ik nog nooit iemand zien doen en het lijkt met tamelijk zinloos. Hoogstens een rem op een fase en het sterpunt.