Compressor,stekker en pressostaat,oude 380 V

Zodra de motor overbelast raakt kunnen de spoelen nooit meer spanning krijgen als 230v

Ik heb een keer om een andere reden zo'n contstructie gezien in een oude hogedruk-stoomcleaner.

En dat was om 230 Volt te generen waar een 230V motor en de temperatuur regeling op werkte.
-----------------------------------------------
Bovendien zal bij overbelasting de netspanning niet zo-ineens ongelijk over de spoelen verdeelt worden.

Wat jij in je hoofd hebt is een scheefgetrokken sterpunt.

Op 31 oktober 2013 17:00:38 schreef HenkR:
Een nul voor een trafo is helemaal niet nodig, je hebt ook 24 V. trafo's met een primaire 400 V. wikkeling

Dat wist ik dan weer niet :-)
Maar het was ook maar een voorbeeld omdat hij zich druk maakte om de niet gebruikte nul

Tnx zo leer ik weer wat

GJ_

Moderator

Op 1 november 2013 05:16:08 schreef Alex :-):
Maar het was ook maar een voorbeeld omdat hij zich druk maakte om de niet gebruikte nul

Dan nog maar een klein off-topicje tussendoor: tegenwoordig zie je voor de stuurstroom meer 24Vdc dan ac, gewoon omdat een schakelende voeding goedkoper is dan een trafo. En die gebruik ik ook met een ingangsspanning van 180..500Vac. Dus met nul of niet, die "vreet" alles.