vraagje over component op een printplaat

hallo allemaal,

Ik zat met een vraagje, vandaar dat ik hier een account heb aangemaakt.

Heb hier namelijk een printplaat liggen die de aansturing regeld van een automatisch tuinhek. hieraan kan ik zien dat er een component met de naam: Z271 verbrand is.

mijn vraag is wat is dit voor ding? kan het namelijk niet vinden op google. het smd component bevindt zich voor twee condensatoren.

misschien dat hier iemand weet wat voor smd component dit is?

Met vriendelijke groet,

Mathijs

Misschien kun je een foto plaatsen van het component dat zegt ons vaak al iets meer; het nummer zegt niet zoveel.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Als er niets op het onderdeel staat, dan in het schema van het apparaat kijken wat Z271 is.
Als je geen schema hebt, kun je een fotootje plaatsen (liefst duidelijk en zinvol) en misschien dat iemand nog wat kan herkennen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoi,

thanks voor jullie snelle reactie's!

een foto van het component gaat niet meer lukken. had hem er al tussen uit gesoldeerd en daarbij is die uitelkaar gevallen. het was een klein zwart blokje met vier pootjes. hieronder een foto met de plek waar die zat.

http://i42.tinypic.com/4rcbr6.jpg

en

http://i40.tinypic.com/30vkhmf.jpg

groetjes,

Mathijs

mod-edit: Afbeeldingen van 'Tinypic' zijn te groot

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 oktober 2013 21:15:32 (11%)

Die stekker die in het witte blokje gaat, waar is die van? Hoe zit dat onderdeel verbonden met het 'zwarte blokje'?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

De reden zal een kortsluiting ergens anders zijn. Een van die twee blauwe elco's lijkt erg dood. Zijn afblaasveiligheid lijkt open te staan

Zou het geen gelijkrichter zijn, een kleine voor de electronica zelf ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 28 oktober 2013 19:49:51 (21%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Olap,

die komt van de trafo af. me maatje heeft deze tijdens het aansluiten er vekeerd om opgedrukt (aardig lomp gegaan) hierdoor kwam er dus kortsluiting en is die kapot gegaan.

Op 28 oktober 2013 19:48:52 schreef fred101:
De reden zal een kortsluiting ergens anders zijn. Een van die twee blauwe elco's lijkt erg dood. Zijn afblaasveiligheid lijkt open te staan

Zou het geen gelijkrichter zijn, een kleine voor de electronica zelf ?

klopt de ene staat open en is dood. maar herstellen heeft pas zin als ik weet hoe ik dat ander op kan lossen.

heb nog een goed op het verbrandde ding gekeken. hierop zie ik een plus en een min staan aan de ene kant. andere kant valt niet meer te lezen. dus het is ogelijk dat het een gelijkrichter is. wat voor een moet ik dan hebben?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 oktober 2013 21:16:17 (64%)

Sonytech

Overleden

Ik denk dat het een bruggelijkrichter moet zijn.

Kan je nog eens een foto maken van de achterkant van de print? Het gaat om het deel waar de twee elco's zitten tot en met waar de connector voor de trafo zit.

Da's inmiddels dus al zeker.

http://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/A400/DP005.png

Je kan bv. deze gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 oktober 2013 21:16:59 (1%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 28 oktober 2013 19:50:37 schreef mathijshaan:
Olap,

die komt van de trafo af. me maatje heeft deze tijdens het aansluiten er vekeerd om opgedrukt (aardig lomp gegaan) hierdoor kwam er dus kortsluiting en is die kapot gegaan.

Hier geef je zelf al het antwoord: het zal vermoedelijk een gelijkrichter zijn.

Sonytech was me net voor..

Nu zal je uit moeten zoeken hoe die was aangesloten mogelijk zullen er wat printspoortjes zijn doorgebrand door de kortsluiting.
Maar zoals Fred al aangaf is dat niet de reden waardoor het ding de geest gaf.
De kleinere elco welke open lijkt te staan zal er mogelijk verkeerd om in zitten of de reden te zijn dat er kortsluiting is.
Ik zie ook nog een zekeringhouder op de printplaat zitten, maar dat moet je zelf maar even bekijken of die goed is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

ik heb die sporen overbrugt om te kijken of het dus zonder "gelijkrichter" wou. dat ging niet haha. vandaar dat de elco's kapot zijn.
maar moet ik bij het bestellen nog ergens opletten

zou dit bijvoorbeeld voldoen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/501344/

[Bericht gewijzigd door mathijshaan op maandag 28 oktober 2013 20:12:25 (17%)

Tja, dan zal er wel meer naar de vaantjes zijn nu.
Had eerder het forum geraadpleegd

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Sporen overbruggen is echt nooit een goed idee. Er zijn maar heel weinig componenten waarbij je dat kan doen en enkel als je het schema kent en precies weet wat je doet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Ik ben ook bang dat je met die actie de nekslag hebt gegeven. Het zal best nog te repareren zijn door iemand met genoeg kennis en ervaring. Maar jou zal dat niet lukken en laten doen wordt kostbaar.

Ik denk dat die connector 230V of een of andere hogere spanning op de rechter pootjes heeft en mogelijk een lagere spanning op de linker. Dat zou betekenen dat er nu een te hoge spanning op dat gelijkrichtertje heeft gestaan. Die is verbrandt. Dat kan een short of open geven. Daarna heb jij een wisselspanning op de electronica gezet. Dat vinden veel onderdelen niet leuk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 oktober 2013 20:09:01 schreef mathijshaan:
ik heb die sporen overbrugt om te kijken of het dus zonder "gelijkrichter" wou.

Dan is het nu einde oefening.

D'r kwam een kerel vragen of we z'n laptopje konden repareren. Wij aansluiten, voorzichtig etc etc.... Even later kijken we op de voeding: 34V En op het apparaat: 12V. Dat is dan onmiddelijk "einde oefening". Een 12V apparat gaat gewoon door-en-door kapot van 34V. Geen twijfel over mogelijk. Gewoon tientallen onderdelen kapot.

Hetzelfde geldt voor jou "even kijken of het zonder gelijkrichter kan". Er gaan in 1x tientallen onderdelen kapot. Losse onderdelen kopen is vele malen duurder dan een nieuw apparaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb die sporen overbrugt om te kijken of het dus zonder "gelijkrichter" wou. dat ging niet haha. vandaar dat de elco's kapot zijn.
maar moet ik bij het bestellen nog ergens opletten

Zoals gezegd is er nu wel plekje bij de oude electrische apparaten inzameling gereserveerd. Elke minuut tijd die je hier nog instopt is wasted. En bij het bestellen moet je opletten dat je niets besteld. Dit is echt zin en kansloos geworden.

Ik vraag me af waarom je dit in vredesnaam doet?

Sonytech

Overleden

Ik vind de laatste reacties van @rew en @Ex-fietser erg kort door de bocht.

Het is natuurlijk oerstom wat er gedaan is en er is een grote kans dat er daardoor zoveel stuk is dat reparatie niet lonend meer is, maar het HOEFT absoluut niet.

Daarom ga ik eerder mee met de verwachting van @fred101 dat iemand met ervaring het ding wellicht nog aan de praat zal kunnen krijgen.

Je weet natuurlijk nooit tot hoever een verkeerde spanning heeft weten door te dringen in de schakeling, maar ik zou in dit geval ervoor zorgen dat ik weer plus en min zoveel Volt na de regulators had en dan kijken of de boel weer werkt. Pas als dat niet zo is, dan zou bij mij het punt "reparatie niet mogelijk cq. lonend" bereikt zijn.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech

Misschien wel, maar als ik kijk wat de de TS doet en waarom hij dat doet dan maak ik op dat de TS niet veel van electronica weet. Een reparatie door de TS acht ik daarom redelijk kansloos. De TS moet dus iemand inschakelen die wel ervaring heeft. Ik denk dat, dat zomaar duurder gaat uitpakken dan een nieuw apparaat gaat kosten.

Reparatie van die print acht ik heel goed mogelijk. Ik zie zo snel geen moeilijke componenten op de print zitten. Alleen de TH1056 kan ik niet zo snel thuis brengen en er is geen foto van de achterzijde. Mischien dat daar ook nog wat zit.

In principe is alles te repararen. Dat is ook wel naar eigenlijk. Ik zelf koop bijna nooit wat nieuws. Het is altijd wel weer te fixen. Ik ga nu een nieuwe wasmachine kopen omdat ik bij mijn 30 oude bosh geen zin heb om een lager te vervangen.

Alleen nogmaals: Dit gaat geld kosten om te repareren Het is nog SMD ook. Dat maakt het ook lastiger. En de TS zie ik dat niet zo snel zelf doen.