Adapter opgeblazen

Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb even de zoekfunctie gebruikt, maar kom er niet uit.

Ik heb een nieuwe lader voor een lood accu gebruikt maar heb de polen omgedraaid en bij het aansluiten hoorde ik een tik en deed hij niks meer. Ik heb hem open gemaakt maar zie nergens sporen van verbranding oid.

Is er een mogelijkheid om deze weer aan de praat te krijgen?
Is er iemand in de buurt van Eindhoven die mij kan helpen?

Mvg,

Christian

Foto hier plaatsen, anders is het gokken.

Als het een ''echte'' acculader betreft zit er vaak aan de voorkant een zekering. Dit zijn van die zogenaamde ''auto'' zekeringen. Met een beetje geluk is die kapot en werkt hij weer naar het vervangen.

http://www.daciamodellen.nl/cms/wp-content/uploads/2012/07/zekeringen-300x225.gif

Arco

Special Member

Da's vrij dom... ;) (die laders hebben toch meestal een rode en zwarte klem?)
Wat meer info (merk/type...) en/of foto's zou handig zijn, dan hoeven we niet alles bij elkaar te raden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helaas zit er niet zo'n zekering in. Dan was het wel erg makkelijk. Het is een adapter zoals ook je telefoon lader eruit ziet zeg maar.

Dat zou inderdaad erg dom zijn als het rood en zwart zou zijn.
Maar deze heeft een stekker waar je los een klein opzet stukje op moet zetten en afhankelijk van de plus en min moet je deze eerst plaatsen alvorens je hem gebruikt. En aangezien ik het niet kon achterhalen of de plus links of rechts moest zitten en mijn multimeter niet werkt, moest ik de gok wagen. In de gebruiksaanwijzing stond de pijl bij de plus en gokte erop dat dat de meest gebruikte manier was. Helaas.
Ik had er twee gekocht en de andere dus met de pijl op min gezet en deze werkt nu goed.

Ik zie alleen een printplaatje met allerlei kleine blokjes en cilinders erop.

Ik zal er even een foto van maken.

http://farm8.staticflickr.com/7298/10557951145_4cd0c62312.jpg
Untitled by Pipo Chris, on Flickr

http://farm4.staticflickr.com/3780/10557948195_b7ab67aff4.jpg
Untitled by Pipo Chris, on Flickr

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 oktober 2013 19:15:58 (26%)

Arco

Special Member

Ik zou de weerstand aan de bovenzijde links naast dat zwarte blokje even doormeten, zal wel doorgebrand zijn. (daar is 'ie ook voor...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok.

Dat kan ik wel doen. Kun je mij in jip en janneke taal uitleggen welke stand van de multimeter is daarvoor moet gebruiken?
En wat ik dan moet zien?

Voor het geval ik weer iets sloop.

Is het dan een geval van dit weerstandje vervangen en hij werkt weer?
Er van uit gaande dat er verder niks kapot is gegaan.

Arco

Special Member

Wat voor kleuren heeft de weerstand? Is niet te zien op de foto.
Multimeter op laagste Ohmbereik zetten (meestal 200 Ohm). GEEN spanning op de adapter zetten!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik denk eerder de elco (c100) parallel op de aansluiting van de accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je multimeter moet in de Ohm stand staan Waarscheinlijk staat er dit tekentje op Ω

Aan de kleurcode op de weerstand kun je zien wat de werkelijke waarde moet zijn. Echter zijn de kleuren op de foto niet helder genoeg om dat nu te zien. Als je dat weet kijk je of dat de weerstand die de multimeter weergeeft afwijkt van wat het zou moeten zijn.

Sonytech

Overleden

Ben ik niet helemaal met je eens @Arco.

Er zit ook nog een MP-zoveel Wickmann-zekering met die weerstand in serie, dus ik denk dat de ontwerper de bedoeling had dat die er eerst uit zou vliegen.

http://us.100y.com.tw/product_jpg_original/A002833.jpg

Het is dat zwarte rechthoekige blokje naast de transformator met het opschrift T800mA 250V. Oa. hier te bestellen.

@Arco hieronder: Da's één van de voordelen van een forum; samen zie je meer.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op dinsdag 29 oktober 2013 17:42:34 (30%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Arco

Special Member

Die had ik over het hoofd gezien... :o
Daarvoor geldt hetzelfde: ook even doormeten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Weerstanden hebben 'adaptieve kleurcodes'. Als ze helemaal verbranden, worden ze zwart-zwart-zwart. Hun weerstand is dan immers nul... ;):)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat roze weerstandje linksboven heeft de volgende kleur ringen van boven naar onder gezien.
Rood(bruin)
zwart
zwart
goud
zwart

Dat zwarte blokje heeft als tekst:
eska, T800mA 250V

Als ik het blokje meet gebeurt er niks in het display van de meter.
Als ik het weerstandje meet gaat hij naar 1,5.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 oktober 2013 19:17:15 (24%)

Sonytech

Overleden

Dan een nieuw blokje nieuwe zekering erin solderen en er het beste van hopen.

Oa. hier te bestellen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Je bedoelt die roze weerstand dan toch? Die moet ik vervangen dan toch?

Dan klopt jou link niet.

Kleurtje kan anders wezen functie hetzelfde.
Op de print van de lader F3 ( F=Fuse).

ooopps, ik zeg het verkeerd.

Het roze weerstandje R1 reageert niet met de meter en de F3 reageert wel met de meter.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar die heeft een andere kleur code, maakt dat niet uit?
En je moet er meteen 10 kopen, ik wil er maar 1.

Op 29 oktober 2013 17:36:39 schreef Frederick E. Terman:
Weerstanden hebben 'adaptieve kleurcodes'. Als ze helemaal verbranden, worden ze zwart-zwart-zwart. Hun weerstand is dan immers nul... ;):)

Of oneindig hoog maar dan klopt je theorie niet. >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Arco

Special Member

Maar die heeft een andere kleur code, maakt dat niet uit? En je moet er meteen 10 kopen, ik wil er maar 1.

Er staat ook onder de afbeelding: "Afbeelding is alleen voor illustratieve doeleinden.". Dus is zomaar een weerstand.
(Je kunt niet verwachten dat ze van elke waarde een aparte foto maken)
Weerstand kost maar 14 cent, dus 10 stuks valt reuze mee. Je zult niet veel shops vinden die losse weerstanden verkopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 29 oktober 2013 16:46:39 schreef Arco:
Da's vrij dom... ;)

Misschien, maar bij een acculader kun je verwachten dat het vroeg of laat (meestal laat, in een moment van onoplettendheid) een keer mis gaat.
Een goed ontworpen lader kan daar tegen !

Dat dacht ik ook.
Mijn vorige lader kon daar wel tegen, maar daar was de bedrading van versleten en de ombouw is niet zonder schade open te maken.
Dus heb nieuwe besteld, waar dit bovenstaande mee gebeurde.

maartenbakker

Golden Member

Het ding is van Friwo. Dat is doorgaans een uitstekend merk. Erg vreemd dat hij niet beveiligd is. Ik verwacht dat hij oorspronkelijk niet als acculader bedoeld was. Heb je hem gekocht als zijnde Friwo of stond er een heel ander merk bij? In dat geval heeft de merkjesplakker een verwijtbare fout gemaakt.

Hoe dan ook lijkt me dit een probleem dat onder garantie valt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."