schakeling patientenkamer

De volgende schakeling moet ik bouwen.

Ik heb 3 patienten kamers met een drukknop (vergrendelend dus geen puls drukker).

Als er op kamer a het knopje is ingedrukt zal er een lampje moeten gaan branden en een zoemertje afgaan. D.m.v. een (andere) knop wil ik de zoemer kunnen afstellen het lampje moet blijven branden.

Als er op kamer b het knopje (vergrendelend) zal worden ingedrukt nadat in kamer a het knopje is ingedrukt zal het lampje van deze kamer moeten gaan branden maar tevens moet het zoemertje weer geactiveerd worden en d.m.v. dezelfde (zoemerafstelknop van kamer a)knop weer worden afgesteld.

Hierna kan kamer c nog volgen met een "oproep"

Wie kan mij helpen ?

Dus je hebt 3 schakelaars met 3 lampjes, rechttoe rechtaan. En daarbij wil je bij elke 'aan' aktie een zoemer.

Ik zou het zo eens proberen:

1 relais die zichzelf vasthoudt (dus een knop naar de spoel en een maakcontact naar de spoel), met een verbreekknop zodat hij weer afvalt (simpel relais van 2 euro)

Het aanzetten van dit relais doe je dan met 3 pulsvormers parallel aan elk lampje. (conrad universeel tijdrelais/30 euro)

Veel simpeler kan volgens mij niet, je kan niet me 1 slim relais zien dat er een tweede of derde lampje wordt aangezet.

Zou je iets met logische ic'tjes of pic overwegen, dan kan je echt geavanceerde zaken doen als hoe langer iets aanstaat hoe sneller het gaat knipperen of na 5 minuten de zoemer weer laten gaan.

Sonytech

Overleden

Niet gezien dat het in "Schoolvragen" stond...

Of hoort 'ie daar eigenlijk niet? De TS is van 1953 volgens z'n profiel...

Is wel degelijk een schoolvraag van de zoon van de TS, leerde een email.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op woensdag 30 oktober 2013 16:56:31 (25%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Voor mijn voorstel zie schema ophttps://picasaweb.google.com/108180960712593749138/20131030#
Nog niet helemaal doordacht, maar het gaat om de eerste aanzet.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Sonytech

Overleden

@ehl: Inderdaad, want er zitten nog een aantal haken en ogen aan.

Zo moet je bij jouw ontwerp het verbreekknopje blijven indrukken om de zoemer "af te stellen" en gedurende de tijd dat je het knopje ingedrukt hebt kan een oproep uit een andere kamer de zoemer niet hertriggeren. Da's dus niet wat de vraagsteller graag wil.

@GTIBert: Hee ver ben je zelf gekomen om dit voor elkaar te krijgen? Op welk punt liep je vast. Geef eens aan wat je zelf al bedacht had.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op woensdag 30 oktober 2013 16:58:26 (20%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."