Controle / revisie vintage receivers

Een poos geleden zag ik in het containerpark 2 prachtige vintage receivers, een Rotel en een Pioneer. Na een praatje met de opzichter mocht ik ze meenemen naar huis.
Op het net aangesloten lijken ze te werken, ik heb nog geen speakers aangesloten.
Uiterlijk zien ze er niet zo fris uit maar een goede poetsbeurt moet al veel verhelpen.
Nu, voor ik ze beluister zou ik ze elektronisch even willen testen.

Zijn er een aantal stappen die ik kan volgen ? Ik dacht zo even aan dc op de uitgang, wat nog ?

DE OLDE

Overleden

Als je ze al aangesloten hebt op het net , is de eventuele "bom "al gebarsten. Zet een weerstandje van zo'n 20-30 ohm op de uitgang, kun je meten of er geen spanning op staat en dan maar een paar oude boxen aansluiten.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

De eerste stap was ze voorzichtig opstarten met een serieweerstandom in geval van ouderdomsproblemen erger te voorkomen, maar je hebt ze al aangesloten.

Lang laten spelen op heel laag volume om te zien of er geen slechte contacten zijn in het uitgangscicruit (relais bvb)

dan test op volvermogen (met weerstanden ipv luidsprekers) om te zien of ze dit nog stabiel doen.

verder gevoeligheid tuner checken, afc en afstemming,

alegeemn zijn er dan meestal ook nog een paar "slechte contacten" in schakelaars en potmeters.

Ook een blik binnenin werpen. Soms zijn er elco's overleden (bol dak of lekken) maar dat hoeft niet.

groeten

Kris

Ik heb ook zo'n versterker......Memorex STAV-3000

Ik zou preventief ook een controle meting willen uitvoeren met betrekking tot een mogelijke aanwezigheid van DC spanning op de luidspreker uitgangen van de versterker.... (wat rampzalig kan zijn voor de luidsprekers....)
.Ik heb het volgende gelezen.....na het opstarten van de versterker dient men de volume knop op nul te plaatsen....(er is aldus geen muziekversterking.....
dus ook geen wisselstroom (muziek frequenties) aanwezig op de luidspreker uitgangen....
Dan met een universeelmeter op DC stand en op millivolt de aanwezigheidheid meten van een gelijkspanning op de luidspreker uitgangen.... een goed idee????? vanaf welke gemeten DC millivolt dient men zich zorgen te maken ???? of is er een andere meetmethode????

groeten

RAAF12

Golden Member

10mV DC op de luidspreker uitgangen is OK. Alles boven de zeg 300mV betekent dat de eindtrap kapot is. De meeste amps hebben een DC beveiliging als ze direct op de luidsprekers zijn aangesloten, dan zit er een relais wat de luidsprekers aangeschakeld als er geen DC aanwezig is Uitgezonderd buizenversterkers en transistorversterkers met een elco in serie met de luidspreker.

Ik doe bij torren-apparatuur nooit veel speciaals.

Enige wat ik doe is zien of er gelijkstroom op de uitgang staat, en dat is het wel. Eventuele andere fouten openbaren zich vaak op niet-destructieve wijze.

Wat veel voorkomt zijn versleten potmeters en vuile schakelcontacten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dag Raaf12 en ledlover
Dus....ik kan een preventieve test uitvoeren zoals omschreven op de luidspreker uitgang van de versterker?

Dat zal ik morgen, zondag, de test eens uitvoeren....... ik zal het forum op de hoogte houden.

groeten, SteFFe1

Ik zou altijd een gloeilamp in serie zetten met de versterker op de netstroom.

Ik zet spul waar ik aan werk pas zonder lamp aan de stroom als alles normaal functioneert/reageert. Daarna weer de rustroom meten ed.