Op 6 november 2013 13:47:36 schreef ruben19911208:
De 2 schakelaar aan elke deur doet dan weer ofwel alle lichten branden ...
Schakelaar 1 doet dan dus niets; alles brandt.
... of doven.
Schakelaar 1 doet dan dus niets; alles is uit.
Schakelaar twee zal dus meer dan twee standen/mogelijkheden moeten hebben.
Ik begrijp niet goed hoe die kelder in elkaar zit, en wat schakelaar 1 moet doen.
Zelf zou ik gewoon in iedere ruimte één schakelaar zetten: voor het licht in die ruimte. 
e: Laat even weten als Trielec eruit is. 
Wat is er mis met elke kamer een normale schakelaar
Of
1 schakelaar heel de kelder
Heel die aparte oplossing is nerges goed voor
Op 6 november 2013 14:45:15 schreef ruben19911208:
....aangezien ik voorlopig nog niet echt hulp heb gekregen :s
Inderdaad, maar dat komt omdat het een schoolvraag is. Daarbij is het de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft, en dat heb ik nog niet gezien.
Ken je de standaard kelderschakeling? Die gaat over 2 kelderruimtes, maar kan je door simpel herhalen van het principe uitbreiden tot veel meer ruimtes.
Even kijken of ik de bedoeling begrepen heb:
- Je komt vanaf buiten in ruimte 1. Daar kan je bij de deur de lamp aan of uit doen met de schakelaar die daar zit (SWa).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (2) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWb) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 1 of licht in ruimte 2 (SWx).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (3) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWc) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 2 of licht in ruimte 3 (SWy).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (4) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWd) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 3 of licht in ruimte 4 (SWz).

Als dat allemaal klopt, dan kan het dus met vijf doodgewone wisselschakelaars en twee dubbele wisselschakelaars.
P.S. Sorry dat de bedrading een beetje moeilijk zichtbaar is op de tekening.
EDIT
@KlaasZ hieronder: Ik geloof dat je gelijk hebt...
Lees dan ook even de tekst die erboven staat; vollediger kan ik het niet omschrijven.
Samen met het plaatje moet jij kunnen zien of dit inderdaad de bedoeling is van dat wat jou gevraagd is te maken.
Deze tekening geeft alleen aan wélke schakelaars wáár zitten. Als bonus zie je er ook nog op wat voor soort schakelaars het zijn.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (25%)]
ja deur 1 moet ook een alles aan of uit schakelaar zitten he,
en de andere schakelaar moet niet alleen het licht onsteken in de volgende ruimte maar ook die doven in de vorige
Ga dan eens op zoek naar de standaard kelderschakeling. En breid die uit naar 4 ruimtes. Het resultaat is nog eenvoudiger dan wat Sonytech laat zien.
maar zit in de standaard kelderschakeling dan al die alles aan alles uit? het gedeelte dat het licht in de vorige ruimte uitgaat en vervolgens het licht in de andere uitgaat snap ik maar zodra ik er die alles aan/uit moet bijvoegen loopt het mis
nu ben je al 7 posts bezig en hoever ben je
je opdracht is voor 90% van de mensen hier maar half duidelijk
je hebt geen overzichtsplaatje
Op 6 november 2013 17:25:45 schreef ruben19911208:
het gedeelte dat het licht in de vorige ruimte uitgaat en vervolgens het licht in de andere uitgaat snap ik maar zodra ik er die alles aan/uit moet bijvoegen loopt het mis
laat dit gedeelte van je schakeling dan zien, misschien is hier op eenvoudige manier de rest in te bouwen
het is een schoolvraag, het moet wel van jou komen, niet je vraag half neergooien en wachten op antwoord
Anoniem
Moet je dan niet een soort uitgebreide hotelschakeling maken?
Elke ruimte heeft 2 deuren toch?
Oftewel bij elke deur van een ruimte een schakelaar plaatsen en die samen laten werken als een hotelschakeling.
En dat dan bij iedere ruimte.
Op 6 november 2013 19:13:44 schreef ruben19911208:
De tekst van de opgave staat in mijn openingsvraag helemaal bovenaan.
Niks d'r van, want bijv.:
Op 6 november 2013 14:11:16 schreef DK: En verder zijn er 25 manieren om 4 hokken met elkaar te verbinden...
Uit je beschrijving valt totaal niet op te maken hoe de boel dan wel in elkaar steekt. Alle goede bedoelingen en aannames hier ten spijt, het kan nog steeds alle kanten op.
Als exact overtypen je teveel is, maak dan maar een scherpe(!) foto van je opgave en post die hier. Instructies hoe dat moet heb je al.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
vraagt op een ander forum hetzelfde,
http://www.klusidee.nl/Forum/about86194.html
het antwoord is eigenlijk heel simpel.
pak een blad papier, teken 4 lampen, maar een schakeling zodat je lamp 1 kan aanzetten.
dan moet je een schakelaar hebben die lamp 1 uitschakeld en lamp 2 aanzet (je moet kunnen 'wisselen')
enzovoort.
denk maar eens goed na, door de oplossing te krijgen ga je het niet begrijpen en toch niet verder geraken op school
voor de rest: aan elke deur staat 1 schakelaar.
je komt de kelder in, haalt een schakelaar over en lamp 1 brand. je gaat naar de 2de deur, haalt de schakelaar over en lamp 1 gaat uit en nr 2 gaat aan (met één en dezelfde schakelaar)
....
voor de aandachtige lezer van forumS zal je de oplossing ook direct vinden door wat te gaan schrappen 
De kelderschakeling:
De kelderschakeling is bedoelt voor de bewaker van de wijnhandelaar.
De wijnkelder bestaat uit 4 compartimenten. Ieder compartiment wordt verbonden met een deur. Aan iedere deur zitten 2 schakelaars:
de ene schakelaar kan alle lichten van ieder compartiment laten branden of doven.
De andere schakelaar van ruimte 1 laat het licht branden in ruimte 1.
Vanaf de ingang van ruimte 2 laat hij het licht branden van de ruimte waar je binnen gaat en dooft hij de lichten van de ruimte die je verlaat.
(dit is de opgave zoals hij in mijn cursus staat).
Ik denk dat ik nu weet waar de onduidelijkheid zit:
Op 7 november 2013 09:59:39 schreef ruben19911208:
De kelderschakeling:De kelderschakeling is bedoelt voor de bewaker van de wijnhandelaar.
De wijnkelder bestaat uit 4 compartimenten. Ieder compartiment wordt verbonden met een deur. Aan iedere deur zitten 2 schakelaars:
de ene schakelaar kan alle lichten van ieder compartiment laten branden of doven.De andere schakelaar van ruimte 1 laat het licht branden in ruimte 1.
Vanaf de ingang van ruimte 2 laat hij het licht branden van de ruimte waar je binnen gaat en dooft hij de lichten van de ruimte die je verlaat.
Hiermee wordt dus niet expliciet gezegd dat de vier lampen met die schakelaars allemaal tegelijk in- of uitgeschakeld hoeven te kunnen worden.
Er wordt dus waarschijnlijk mee bedoeld dat je met elke willekeurige "2e schakelaar" de op dat moment door de andere schakelaars geselecteerde lamp kan in- of uitschakelen.
Met zeven enkele wisselschakelaars is een schakeling te maken die - mits juist bediend - al aan deze specificatie voldoet. Voor de versie die je niet verkeerd kan bedienen heb ik vijf enkele wisselschakelaars en twee dubbele wisselschakelaars nodig.
Op 7 november 2013 09:59:39 schreef ruben19911208:
Ieder compartiment wordt verbonden met een deur.
En daar zit dan de onduidelijkheid. Waar leidt die deur naar toe? Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat de compartimenten in een rij achter elkaar liggen, maar dat staat er dus niet. Het zou ook nog kunnen dat alle compartimenten bereikbaar zijn vanuit 1 centrale ruimte. Ze kunnen ook nog in een vierkant liggen, dus je kan van 1 naar 2, van 2 naar 3, van 3 naar 4 en van 4 kom je weer in 1. Kortom, echt concreet is het niet verwoord.
Vergeleken met de klassieke kelderschakelnig is er nog een complicatie, dat je bij elke deur de hele zwik in één keer aan en uit kan zetten. Hoe je dat voor elkaar moet krijgen, in combinatie met de andere eis, dat zie ik nog niet helemaal voor me.
de compartimenten volgen elkaar idd op na elkaar en wil je terug naar 1 moet je gewoon terug keren.
Het principe van het ene licht dat moet uitgaan en de andere moet branden snap ik. heb dat gedaan met een wisselschakelaar. het probleem is alleen om er die alles aan/uit bij te krijgen. want dan moet je toch je lampen met elkaar gaan verbinden. maar op die manier werkt het eerste deel van mijn schakeling niet meer
Dat staat er dus niet!
Er staat alleen dat je met één van de schakelaars, bv. eentje die bij de deur die tusen compartiment 1 en 2 zit, het licht in compartiment 4 aan of uit zou moeten kunnen doen.
Nergens staat dat de vier lampen tegelijkertijd zouden moeten branden.
Op 7 november 2013 10:29:35 schreef ruben19911208:
het probleem is alleen om er die alles aan/uit bij te krijgen. want dan moet je toch je lampen met elkaar gaan verbinden.
Een en ander is in tegenspraak met elkaar. Stel dat je in compartiment 2 staat, en lamp 2 brandt. Dan zou je met de schakelaar bij deur 3 alles aan moeten zetten (als dat al lukt), maar als je die schakelaar terugzet, dan zou alles uit moeten gaan. Maar dat kan niet, want in die situatie brandt lamp 2 gewoon weer.
Het zou wel kunnen als je met meerpolige meerstandenschakelaars gaat werken, maar dan wordt het wel erg ingewikkeld, zeker als dat bij elke deur moet kunnen.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
hangt er vanaf hoe je het begrijpt.
de ene schakelaar kan alle lichten van ieder compartiment laten branden of doven.
hiermee versta ik dus dat je van het compartiment waar je u nu bevind ALLE lichten moet kunnen laten branden of doven (er hangen bv 10TL lampen per compartiment).
je wil dus een schakelaar die de huidige lichten kan aanzetten of afzetten
en de 2de schakelaar doet de huidige lichten uit en de volgende aan.
alles tegelijk is haast onmogelijk. je moet op de één of andere manier dan alle lampen via diverse wissel/kruisschakelaars ook aan elkaar kunnen hangen en via een parallel circuit voedne. blijf je nog steeds met het probleem dat je de huidige lokatie niet UIT krijgt zoals klaasZ als zegt.
tenzij je een 3standen schakelaar hebt (stand 1 alles uit, stand 2 werken via de andere schakelaars, stand 3 alles aan)
Ik heb het boekje Licht- en Krachtschakelingen ook. Daar staan 3 kelderschakelingen in, maar geen variant die voldoet aan de vraagstelling. Maar misschien is mijn boekje te oud (1965).
Heeft iemand toevallig die bladzijden ingescand? Ik ben ook wel heel benieuwd geworden hoe de vraagstelling daarin precies is en welke oplossingen er gegeven worden en of mijn oplossing daar ook bij zit.