[BE] AEG inductiekookplaat op 2 fasen

Bij de verbouwing van mijn keuken heb ik een nieuwe (verzwaarde) meterkast laten plaatsen nadat ik alle electriciteitsleidingen had vervangen en twee nieuwe groepenkasten had geplaatst. De hele installatie was bij de eerste keuring in orde.

Voor de inductiekookplaat had ik drie fasen voorzien. Daarvan worden er door dit model kookplaat van AEG slechts twee gebruikt. Alles werkt naar behoren, geen probleem.

Uit pure nieuwsgierigheid vraag ik me alleen af of die kookplaat gebruik maakt van twee maal 240 volt of van één maal 400 volt (tussen de fasen). Met andere woorden, heeft het voordeel om twee fasen aan te sluiten? (Het had immers ook op 240 V gekund.)

Dank voor elk deskundig antwoord.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De kookpaten in NL zijn altijd gemaakt voor 230 Volt.
Door de verschillende platen afzonderlijk op klemmen aan te sluiten is het toestel voor meerdere aansluitingen geschikt, zonder dat er aan het toestel iets gewijzigd moet worden, alleen een paar dorverbindingen maken of wegnemen.
Je kunt ze aansluiten op een zg kookgroep,in feite niets anders dan twee 1 fase 230 Volt groepen.
Deze aansluiting komt in NL het meeste voor.
Je kunt ze aansluiten op een 3 fase net 230/400 Volt met NUL. Bij jou worden er dan maar 2 van de 3 fasen belast Deze aansluiting komt voor als je echt een 3 fase aansluiting hebt, komt in woonhuizen nie zo veel meer voor..
Je kunt ze aansluiten op een 3 fase net 130/230 Volt, zonder nul, Komt in Belgie nog wel voor.
Je kunt ze aansluiten op een 1 fase groep 230V 1 fase. Deze toepassing is in NL in woonhuizen NIET toegestaan ivm het grote vermogen en daarbij behorende stromen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Als je zo'n ding aansluit op 2 fasen en 1x de nul, gaat over die nul dan niet teveel stroom??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Neen. De vectoriële som van de twee fasestromen blijft gelijk aan éénmaal de fasestroom (in de veronderstelling dat door beide fasen eenzelfde stroom vloeit).

[Bericht gewijzigd door Sparkz op 6 november 2013 17:23:48 (28%)

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Shiptronic

Overleden

Aja, dom van mij, ze gaan nooit beide op het zelfde moment door de top :o

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Toen deze wijk werd vol gebouwd in de jaren '60 van de vorige eeuw voorzag de energiemaatschappij standaard drie fasen (+ N). Het was een optimistische tijd (geen crisis) en men ging er toen blijkbaar van uit dat de toekomst veel in petto had ;)

(Ik meet dus 400 VAC tussen die drie fasen.)

Eigenlijk vind ik het bizar dat mijn kookplaat (7.700 watt max.) slechts gebruikt maat van twee fasen + N + aarding (uiteraard). Waarom geen drie? Sommige merken (Miele?) doen dat naar het schijnt wel.

heb je een inductieplaat of een gewone keramische? inductie elektronica werkt per 2 platen dus is die 240v standaard. een keramische plaat kan met 3 fasen werken maar zoals ik veel posts hier zie is dat eigenlijk nooit meer zo.

van de oudheid uit hadden de 2 grote pitten een eigen fase en de 2 kleine pitten deelden samen 1 fase. 2800w, 2200w, 900w, 1200w is ongeveer de waarde voor die platen onderling. een enkele fase mag met 3600watt belast worden dus zijn de platen tegenwoordig verdeeld over 2 fasen en 2 nullen want de stroom is nog net geen 16amp per fase dan. en de last is nog ohms ook nog dus maakt het niet zoveel uit..

de 2 fasen EN 2 nullen zijn wel belangrijk, anders loopt er bij 7200w 31amp over die ene 2,5mm2 veelal bakt de 16amp perilex stekker dan na enige jaren uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is wel degelijk een inductieplaat; al drie jaar naar volle tevredenheid in gebruik.

Alle kabel(s) heb ik toen zelf aangelegd: 5 x 4 mm² voor die kookplaat, afgezekerd met 4 x 32 A (inclusief nul). Waarschijnlijk overkill. De vernieuwde meter vermeldt 60 A.

Of de nul dubbel is aangesloten bij die kookplaat weet ik niet. De installateur heeft de corresponderende kleurtjes in de wandcontactdoos gewoon doorverbonden (dat zijn zware geschroefde klemmen). Dat werkt tot dusver prima, al wist ik niet zeker of dat de best mogelijke aansluiting was.

Er zijn verder twee ovens, een vaatwasser, een wasmachine een linnendroger een electrische waterboiler. In het weekend wordt alles door elkaar intensief gebruikt, zonder de minste uitval. Nooit problemen met overbelasting gehad.

je zit in be zie ik, dan gaat het dubbele nul verhaal niet op. volgens de arei zit er een witte cee form fornuis verbinding of een vaste aansluiting met vyncier lasdoosje. nooit een enkele 2,5mm2 230v verbinding voor fornuizen meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 november 2013 19:52:11 schreef Berre1959:

Alle kabel(s) heb ik toen zelf aangelegd: 5 x 4 mm² voor die kookplaat, afgezekerd met 4 x 32 A (inclusief nul). Waarschijnlijk overkill. De vernieuwde meter vermeldt 60 A.

Die 32A zekering zou ik toch vervangen door eentje die zo dicht mogelijk bij het maximum vermogen van de kookplaat ligt.
Dat kan het verschil maken tussen een kookplaat die nog te redden is bij een fout of een kookplaat die half afgebrand is doordat de zekering er niet direct uit gaat.