Werking/schema van kleurensensor

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met de theoretische bundel van mijn GIP van dit jaar. (Ik zit nu in het 7de jaar industriële elektriciteit)
En ik zou een kleuren sensor moeten uitleggen.
(mijn gip is een soort sorteersysteem, we gaan 3 verschillende "schijfjes" met een andere kleur sorteren aan de hand van hun kleur sorteren).
Maar als ik de werking van kleuren sensoren opzoek kom ik altijd bij zelf gemaakte sensoren.
Ik heb een kleuren sensor van Schneider http://w3.cebeo.eu/pdf_nl/3937094.pdf link van welke sensor het is.
En vindt dus helemaal geen schema's om de werking te kunnen uitleggen.
Of in het algemeen de werking van zo een kleuren sensor.
Zou iemand me hier mee kunnen helpen ?

Alvast bedankt
Mike Ramaekers

Sonytech

Overleden

De basis van zo'n kant-en-klaar product bestaat uit een losse component. Dáárvan kan je tegenwoordig makkelijk een datasheet op internet vinden.

Op dit printje wordt bv. een TCS34725 RGB-kleurensensor gebruikt. Daarvan is vast wel iets over de werking te vinden.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Maar is die werking juist het zelfde ?
Want waarom zou die van schneider dan 10keer zoveel kosten ?
Dan moet er toch al een heel verschil in zitten?
want de werking van zulke print plaatjes is inderdaad simpeler te vinden.

Al vast bedankt voor het antwoord.

De uitleg die ik momenteel heb is dit:

De RGB-led licht één voor één een kleur op. De licht-naar-spanning omzetter meet de weerkaatsing van het licht van de RGB-led op het object waarvan de kleur wordt gemeten.
Aan de hoeveelheid licht dat weerkaats wordt als de rode, groene en blauwe LED oplichten, kan men zien welk kleur het object heeft.

Maar heb geen schema's of een meer theoretische uitleg waar ik dit meer kan aan tonen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 november 2013 21:23:05 (46%)

Waar haal je die RGB LED vandaan?

Heb je al eens gekeken naar de datasheet van de sensor waar Sonytech naar linkte? Staat precies in uitgelegd hoe 'ie werkt.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Hoe bedoel je waar ik die RGB LED vandaan haal ?

En ja ik heb dar al eens gelezen, maar kan er om eerlijk te zijn niet veel van maken..

Zal het nog eens opnieuw lezen maar het is tamelijk moeilijk uitgelegd.

Alvast bedankt voor je reactie

Jij begon je 'uitleg' met "De RGB-led ...". Maar hoe kom je erbij dat er ergens een RGB LED zit?

De tweede zin van de "Detailed Description" zegt in principe alles over de werking.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

ik veronderstelde dat elke kleuren sensor werkte met een RGB-LED ?

The four integrating ADCs simultaneously
convert the amplified photodiode currents to a 16-bit digital value. Upon completion of a conversion cycle, the
results are transferred to the data registers, which are double-buffered to ensure the integrity of the data. All
of the internal timing, as well as the low-power wait state, is controlled by the state machine.

Over deze zin heb je het dan hé?

Dus de vier analoge tot digitale omvormer zetten de geamplfeerde waarde van de foto diode's om naar een 16-bit waarde?
na een volledige cycle ?
en dan gaan de gevens naar een data register, die dubbel gebuffered is om zeker te zijn van de gegevens ?
en die worden gecontroleerd door een gegevens machine?

Dat zou ik er dan van maken in het nederlands, maar dat klopt helemaal niet vrees ik zo en snap het zelf niet echt.

Tidak Ada

Golden Member

Het lijkt er op dat je voor de vertaling Google Translate hebt gebruikt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 11 november 2013 15:54:34 schreef Tidak Ada:
Het lijkt er op dat je voor de vertaling Google Translate hebt gebruikt....

ik heb het via google Translater vertaalt en daarna in mijn eigen woorden er iets van gemaakt.

maar dat is moeilijk als je het niet helemaal snapt anders had ik er iets beter van kunnen maken natuurlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Zelf vertalen is minder verwarrend en je leert er meer van!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maar in de 2de zin stond alleen dat de photodiode array bestaand uit een rood gefilterde groen gefilterde blauw gefilterde en een wit? gefilterde photodiode bestaat (een photodiode is toch gewoon een LED he ? of zit ik daar ook helemaal mis mee ?)

Ah, nu begrijp ik waar die RGB LED vandaan komt ;)

Een fotodiode is echter niet hetzelfde als een LED (al kun je een LED wel als fotodiode gebruiken!).

Als je dat verschil eenmaal in de gaten hebt zal de rest van het puzzeltje ook snel op z'n plek vallen.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Dus als er op een fotodiode licht komt zal die er voor zorgen dat er een stroom kan gaan door die diode ?

En die filter op die diodes zorgen dat er alleen maar schakelt kan worden bij die diode als die kleur van die filter zijn licht op die diode komt ?

maar dan zal die kleuren sensor toch ook licht moeten uitstralen zodat die diodes dat licht kunnen opvangen?

En zal dat object het licht toch ook moeten weerkaatsen zodat dat licht terug in die sensor komt ?

Op 11 november 2013 16:16:13 schreef Ramaekersmike:
Dus als er op een fotodiode licht komt zal die er voor zorgen dat er een stroom kan gaan door die diode ?

Niet dat er een stroom kàn lopen; die stroom wordt daadwerkelijk opgewekt. En daarbij is de stroomsterkte proportioneel met de hoeveelheid licht.

En die filter op die diodes zorgen dat er alleen maar schakelt kan worden bij die diode als die kleur van die filter zijn licht op die diode komt ?

De filters zorgen ervoor dat de betreffende diode alleen gevoelig is voor een bepaald deel van het spectrum (zie ook de grafiek op blz. 6 van de datasheet).

maar als dan zal die kleuren sensor toch ook licht moeten uitstralen zodat die diodes dat licht kunnen opvangen?

Gebruik je hem alleen in het donker dan?

En zal dat object het licht toch ook moeten weerkaatsen zodat dat licht terug in die sensor komt ?

Een object dat géén licht terugkaatst is zwart :)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Tidak Ada

Golden Member

Wat staat er in de 13e regel van de datasheet?

@RobK:
Als ik de datasheet van TS open, krijg ik maar twee pagina's...
Welke datasheet heb jij het over?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 11 november 2013 16:30:50 (54%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het datasheet dat sonytech stuurde

Op 11 november 2013 16:26:29 schreef RobK:
[...]
Niet dat er een stroom kàn lopen; die stroom wordt daadwerkelijk opgewekt. En daarbij is de stroomsterkte proportioneel met de hoeveelheid licht.

[...]
De filters zorgen ervoor dat de betreffende diode alleen gevoelig is voor een bepaald deel van het spectrum (zie ook de grafiek op blz. 6 van de datasheet).

Dat bedoelde ik ja.

[...]
Gebruik je hem alleen in het donker dan?

nee ik dacht dat die sensor zelf licht uitstraalde dat hij daarna terug ontvangde

[...]
Een object dat géén licht terugkaatst is zwart :)

ohja.. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 november 2013 21:24:03 (93%)

Sorry, was misschien niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde de datasheet van die TCS34725.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 11 november 2013 16:35:33 schreef RobK:
Sorry, was misschien niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde de datasheet van die TCS34725.

13de zin van welk datasheet bedoel je nu ? als je dat bedoel van mijn sensor dan bedoel je deze zin ? Emissie: Witte LED

Dus dan is het wel zoals ik dacht ? dat eerst die witte LED licht uit straalt en dan dat die andere 3 foto diodes dat licht ontvangen na dat het weerkaatst ?

Tidak Ada

Golden Member

Zou best eens kunenn wezen, nietwaar?

In ieder geval, zie ik op het printje van Sonytech duidelijk een witte LED naast de sensor.

@RobK
Ah ja, Maar die is van de TCS3472 (zonder 5).
Ik denk dat de TCS34725 het hele printje is waar die TCS3472 op zit (naast de witte LED) ;) Leuk ding trouwens.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 november 2013 17:19:56 schreef Tidak Ada:
Zou best eens kunenn wezen, nietwaar?

In ieder geval, zie ik op het printje van Sonytech duidelijk een witte LED naast de sensor.

Maar ik heb een andere, zou de werking daarvan het zelfde zijn ?
( http://w3.cebeo.eu/pdf_nl/3937094.pdf die heb ik)

Tidak Ada

Golden Member

Zou het in princiepe verschil maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een zelf licht gevende sensor lijkt mij alleen maar nauwkeuriger
beste als je die hele sensor dan nog ergens in het donker hangt

op die manier ben je je omgevingslicht variabele kwijt

Dat zal niet gaan.
Maar ik vraag me dan af waarom er dan zo een groot prijs verschil is ?
want die ze als voor beeld hebben genomen is maar 15 dollar dacht ik en die ik heb is +500 euro?
Bij ons is het wel alles in een maar dat zou dan toch niet zo een groot prijs verschil mogen zijn wel?

Op 11 november 2013 18:54:28 schreef Tidak Ada:
Zou het in princiepe verschil maken?

En ja ik denk wel dat dat verschil maakt?
Als ik in mijn GIP bundel die sensor uit leg met de werking en die werkt zo niet dan vrees ik dat ze dat nie goed gaan vinden.

En waarom moet er een IR-filter voor die foto diode?

Trouwens allemaal al bedankt he! voor jullie snelle reacties en hulp

Van alle info die ik hier uit heb kunnen halen heb ik nu een tekst gemaakt die alles samen vat en de werking uitlegt en dit is wat ik momenteel heb.

Een kleuren sensor werkt met 3 foto-diodes.
Foto-diodes produceren een stroom als er licht op komt.
Die stroom is groter als er meer licht op zou komen.
Op die foto-diodes zijn speciale filters aan gebracht.
Op elke aparte foto-diode zit een andere filter, deze filters zorgen er dan voor dat alleen maar een bepaalde kleur van het licht door die filter door kan.
Bijvoorbeeld alleen de rode kleur, hierdoor kan bijvoorbeeld als er een rood licht wordt weerkaast door die diodes bepaalt worden dat dat rood is.
Omdat alleen de foto-diode die de rode filter voor zich heeft een stroom kan maken. De andere foto-diodes zien dat licht niet door de filters en kunnen daarom geen stroom maken.
Die stroom van die foto-diode gaat dan naar een ADC (een analoge naar digitale omvormer) en die maakt er dan een bruikbaar digitaal signaal van.

Wat denken jullie van deze tekst? zitten er fouten in kwa werking ?
Of ben ik nog belangrijke dingen vergeten uit te leggen?
(schrijf fouten of zinsbouw fouten dat kan wel dat die er nog in zitten maar dat verbeter ik zelf wel)