+15V voeding doet het dan weer wel, dan weer niet

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik ben bezig een compressor te maken a la Gyraf's SSL clone.

http://gyraf.dk/gy_pd/ssl/ssl.htm

Voorheen ook al eens gemaakt en werkte perfect. Nu had ik nog twee PCB's en dacht die even te bestucken. Zo gezegd, zo gedaan. Alles lijkt wel goed te werken, maar net niet helemaal:

Als ik alle opamps erin duw, dan is mijn +15V weg en meet ik -0,6V op de +15V lijn. Haal ik (bijv) één van de NE5532's eruit, dan meet ik weer +15V. Duw ik die er terug in en schakel ik het apparaat weer aan, meet ik nog steeds +15V. Schakel ik het apparaat dan uit en aan (paar seconde wachten tussendoor), dan meet ik weer -0,6V. Uit- en aanschakelen maakt dan geen verschil meer, blijft -0,6V totdat ik er weer een opamp uit trek.

Eerst dacht ik dat het alleen met één van de NE5532's te maken had, maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van. Ook als ik een 5534 eruit trek en de 5532's laat zitten, meet ik weer +15V, maar duw ik hem terug en etc, weer -0,6V.

Ik heb alle opamps even op een breadboard getest, werken prima. Ik heb ondertussen ook al heel wat onderdelen losgetrokken, zoals de 100nF's tussen +15V en GND, zelfs ook hele circuit rond één van de NE5532's. Probleem blijft.

Ik vind het vooral vreemd dat na verwijderen en terugduwen van een opamp alles prima werkt, maar als ik dan uit- en aanschakel, dan weer niet. Wat kan dat te betekenen hebben?

Overigens vertonen beide PCB's exact hetzelfde probleem...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 november 2013 18:35:44 (0%)