Motoren en motorcontrollers

Hallo mensen!

Samen met een collega maken we een robot. nu hebben wij op internet de volgende gearboxes gekocht (Klik!).

We ze aan het door meten qua amps en als we wat weerstand gaven aan de wielen hadden we zo 10A. Nu komt het het grote probleem, onze motor controllers kunnen max. 2A (to DF-Robot).

Heeft iemand een alternatief?

We gebruiken een accu van een UPS (12V,12Ah/20HR).

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Voor een robot maakt men meestal gebruik van planetaire reduktiekasten.
Dit zijn reduktiekasten die in verhouding tot hun afmetingen, veel koppel kunnen overbrengen en een lage inertie hebben.
En bij voorkeur kiest men voor reduktoren met een kleine tot zeer kleine speling op de tandwielen.( = hoek die de ingaande as van de reduktor moet maken voordat de uitgaande as van de reduktor reageert)

Uiteraard moet er ook een terugkoppeling op je verplaatsing zitten.

Je huidige reduktiekastjes voldoen hieraan zeker niet.

Het probleem waartegen je gaat aanlopen is als je straks een regelkring moet gaan maken, je "dode tijd" of de tijd (eventueel verplaatsing) tussen het moment wanneer je gaat bijsturen en het moment waarop je mechanische verplaatsing begint, veel te groot wordt.
Gevolg is dat je bewegingen met schokken, horten en stoten gaan gebeuren.

Lambiek

Special Member

Op 22 november 2013 13:59:54 schreef pamwikkeling:
En bij voorkeur kiest men voor reduktoren met een kleine tot zeer kleine speling op de tandwielen.( = hoek die de ingaande as van de reduktor moet maken voordat de uitgaande as van de reduktor reageert)

Je hebt wel gelijk, maar als het een modelbouw of hobby robot is hoeft dat niet natuurlijk.

Uiteraard moet er ook een terugkoppeling op je verplaatsing zitten.

Dat is ook niet echt nodig, het ligt er helemaal aan wat ze er mee willen gaan doen.

Je huidige reduktiekastjes voldoen hieraan zeker niet.

Weet ik niet, ik kan ze hier niet zichtbaar krijgen.

Het probleem waartegen je gaat aanlopen is als je straks een regelkring moet gaan maken, je "dode tijd" of de tijd (eventueel verplaatsing) tussen het moment wanneer je gaat bijsturen en het moment waarop je mechanische verplaatsing begint, veel te groot wordt.

Als ze er een echte servo regeling mee moeten/willen maken wel ja, maar daar heb ik de TS niet over gehoort.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor alle reacties.

We zitten er aan te denken (indien mogelijk). De ampère output van de accu te begrenzen, naar bijv. 6A?

Aangezien we niet de volle kracht nodig zijn van de motoren. Er komt een camera op die dingen waarneemt, als we te snel rijden werkt deze niet goed / niet.

Is er zo'n component en zoja hoe heet dit component.

Thomas

schoolvraag?

Op 22 november 2013 16:36:44 schreef Thomasss:Aangezien we niet de volle kracht nodig zijn... als we te snel rijden werkt deze niet goed

wat zoek je nou, krachtvermindering of snelheidvermindering?

Op 22 november 2013 18:34:55 schreef DK:
schoolvraag?

[...]wat zoek je nou, krachtvermindering of snelheidvermindering?

Het is inderdaad een school project, echter komen wij van de ICT (Applicatie Ontwikkeling). We zijn een autonome robot aan het maken.

We zoeken niet een kracht vermindering/snelheids verminderering, maar het vermogen van de accu limiteren op 6Ah in plaats van 12Ah zodat de motoren niet meer kunnen krijgen.

zoek eerst eens uit wat je nu eigenlijk wil hebben

ampère output van de accu te begrenzen (= stroom vermindering)
als we te snel rijden werkt deze niet goed / niet (= snelheidsvermindering)
de accu limiteren op 6Ah in plaats van 12Ah (= capaciteits verdeling?)

hier kan niemand chocola van maken

Kijk hier eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Hoe minder informatie je geeft, hoe krommer de antwoorden zijn

;)

Op 22 november 2013 18:48:30 schreef Thomasss:
We zoeken niet een kracht vermindering/snelheids verminderering, maar het vermogen van de accu limiteren op 6Ah in plaats van 12Ah zodat de motoren niet meer kunnen krijgen.

Ik Gok dat je 6A en 12A bedoelt waar je 6Ah schrijft. Een stroombegrenzing zou kunnen. Een goede motorcontroller kan dat...

De lol van gewoon de originele accu houden is dat je de afstand die je wilt rijden nog steeds haalt. Dat je wel de volledige snelheid kan halen, alleen niet hard kan optrekken. (ok. je top snelheid zal in de praktijk mogelijk iets inzakken, als je de stroomlimiet laag genoeg zet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij staat de TS in het nationale klokken museum, en geen klepel in zicht...

De capaciteit van de accu (in Ah, Ampère-uur) is niet gelijk aan de stroom die de accu kan leveren; een 50Ah auto-accu kan bij het starten best 500A leveren, voor korte tijd. Zo ook van andere accu's.

De stroom door de motor en dus de regelaar kan vele malen groter worden dan de stroom door de accu, zeker bij lage snelheden, dus het heeft voor het sparen van de regelaars geen zin om de accu stroom te beperken. Hoe dit precies komt is niet heel eenvoudig uit te leggen zonder goed begrip van het gedrag van de primitieve componenten (weerstanden, condensators, spoelen, transistors en diodes), maar het komt erop neer dat de stroom rondjes loopt door de motor en regelaar, waarbij je alleen de verliezen en het geleverde mechanische vermogen hoeft te compenseren vanuit de accu.

De motorstroom is bij stilstand mogelijk nog wel groter dan 10A, als je de motor niet blokkeert bij de meting, gaat dat te snel om met een multimeter te kunnen meten, maar het kan gemakkelijk je motorregelaars om zeep helpen.

Het lijkt me duidelijk dat de combinatie van de motorregelaars en de motoren niet deugd; je zult minimaal een van de twee moeten vervangen. In principe zou een 2A motorregelaar wel kunnen, als het ding een klein beetje fatsoenlijk ontworpen is, en zelf de stroom begrenst op een veilige waarde. De toch wel erg simplistische regelaar die je nu hebt kan dat duidelijk niet.

Zoals we helaas gewend zijn uit de modelbouw wereld zijn de specificaties van die motoren weer volstrekt waardeloos, maar ze lijkt me ongeveer het formaat en uitvoering van de motoren die je in een accuboormachine o.i.d. zou vinden. Een piekstroom van 20A of misschien nog wel wat meer lijkt me dan helemaal niet vreemd.

Ik zou je een setje MD03 motorregelaars aanraden (o.a. te koop bij Antratek, als je het graag in Nederland wil bestellen). Die regelaars kunnen 20A leveren, en zijn beveiligd tegen schade door te grote stromen door de motor (maar niet bij kortsluiting!).

Een groot voordeel van die MD03 is dat je ze kunt aansturen met een 1-2ms signaal (standaard in de modelbouw), met een analoge ingang, al dan niet met een aparte ingang voor de richting, met een PWM signaal, of via I2C.

Informatie: http://www.robot-electronics.co.uk/htm/md03tech.htm

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken