http://i44.tinypic.com/2uera1d.jpg[/IMG][/img]
Beste mensen,

Ik ben met een project bezig waarbij ik een toerentalmeter moet bouwen voor een elektromotor. Zie schema!

De bedoeling is om een speciale sticker te plakken op de as van de elektromotor en vervolgens met een sensor de omwentelingen van de as te detecteren. De sensor is gericht op de as van de motor en elke keer als de sticker voorbij komt, geeft de sensor een puls af. Deze pulsen moeten omgezet worden naar spanning bijv. 1V per 1000 omw. Zo kun je voor willekeurige motor bepalen hoeveel omw/min hij maakt.

Ik kom er niet helemaal uit met de electronica die hiervoor nodig is, dus een schakeling die de pulsen van de sensor gaat omzetten naar spanning.

Kan iemand mij op weg helpen??

Misschien kun je een LM2917 (LM2907) proberen.
Speciaal ervoor gemaakt.

Dank je MGP! Is die LM2907 ook kant en klaar te koop of moet ik het zelf bouwen? Trouwens, welke sensor kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik heb wat gegoogled, optische, inductieve etc sensoren zijn mogelijk...

Dank je Roland.

Ik heb de LM2907 uitgeprobeerd. Dit ic'tje geeft 1V/67 Hz. 67 Hz is gelijk aan 67*60 = 4020 omwentelingen. Dus per 1000 omwentelingen is dat circa 0.25V. Maar ik wil 1V/1000 omwentelingen hebben. Dus dat betekent dat ik een spanningsversterker nodig heb, een opamp of iets dergelijks.

Weet iemand hoe ik kan uitrekenen welke type spanningsversterker ik nodig heb om van 0.25V 1volt te maken?

Alvast bedankt.

Je kunt ook de weerstand van 100k vervangen door een instelpotje van ca 1 M

De Olde,

Hoe heb je dat berekend? krijg ik dan precies 1V op de uitgang bij 1000 omwentelingen? Kun je iets meer toelichten?

Je moet eens goed de datasheet doorspitten, daar staat alles in.
Je bent student dus verwacht ik toch iets meer inspanning van uwentwege.

Vermoedelijk ook nog een schoolvraag?

Inderdaad, daar zijn datasheets voor, ik moet ook even kijken van hoe en wat, dat kan men ook zelf doen. :) wel zo handig

Ja, maar als het allemaal voorgekauwt wordt is dat nog handiger. :)

Zoiets zou je natuurlijk ook met generieke componenten kunnen doen. Je zou een 555je als one-shot timer kunnen nemen, en de uitgang daarvan low-pass filteren, of dezelfde 555 als met een paar diodes en condensators aan zijn uitgang als charge pump laten werken, en hem dan niet zelf laten oscilleren maar triggeren met de pick-up sensor. Als het ding ook op hele lage toerentallen moet kunnen werken, heb je nog wel een extra comparator nodig, maar eigenlijk zijn zulke inductieve pick-ups sowieso niet geschikt voor lage toerentallen. Met een optische sensor, hall sensor, o.i.d. kan dat natuurlijk wel.

Ik heb ooit op een landbouwtractor een snelheidsmeter gemaakt met de 2917 voor heel lage snelheden, nodig voor doseren van gewasmiddelen. Ik weet er neit alles meer van maar als opnemer had ik op de tussenas van de voorwielaandrijving 6 vaantjes gemonteerd met een spoel en een magneetje er bij. het regelde perfect.

Verder waarom zou je gaan rommelen met 555 (overigens een prachtig ic) als er een prima voor dit doel ontworpen ding is ?

Omdat ik zelf een sterke voorkeur heb om zeer generieke componenten te gebruiken; ten eerste vind ik dat leuker dan een ontwerp inkopen, maar dat is voornamelijk voor de hobby relevant, en daarnaast loop je bij speciale componenten altijd het risico dat je ze over een paar jaar niet meer kunt krijgen, zeker als er geen second source te vinden is.

Daarbij komt dat je met speciale componenten over het algemeen weinig mogelijkheden hebt als het ding net niet helemaal doet wat je wilt, bijvoorbeeld als je bij die LM2917 een grotere of kleinere hysterese nodig hebt op de ingang, of een logaritmische karakteristiek zou willen in plaats van een lineaire, om met een groot meetbereik toch wat nauwkeurigheid over te houden bij lagere snelheden. Met een ontwerp met generieke onderdelen kun je overal bij, er zijn dus geen signalen tussen componenten die onbereikbaar zijn.

Daar staat natuurlijk wel tegenover dat een IC dat speciaal bedoeld is voor zo'n toepassing natuurlijk veel gemakkelijker is, als het wel precies doet wat je wilt, en je daarmee meestal ook minder componenten nodig hebt.

Ik heb meer dan eens gezien dat een bedrijf een product niet kon leveren omdat een of ander bijzonder IC niet meer leverbaar was, terwijl de originele ontwerper het met een beetje extra moeite generiek had kunnen oplossen.

@TS: afhankelijk van het type motor zou het ook mogelijk kunnen zijn om het toerental te meten zonder een extra sensor aan te brengen, door op een slimme manier spanningen en/of stromen te meten.

@DE OLDE: wat mij toch het meeste stoort aan de 555 (nog afgezien van die 3 5k weerstanden), is dat de discharge en output hetzelfde zijn; ik had liever gezien dat ze de output hadden geïnverteerd ten opzichte van de discharge pin, dan was het ding naar mijn idee nog veel flexibeler geworden. Helemaal gaaf zou het natuurlijk zijn als ze in plaats van de discharge pin nog een totem-pole uitgang hadden gemaakt, die dezelfde stromen zou kunnen sinken en sourcen als de gewone uitgang, maar dan natuurlijk geïnverteerd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]

Beste mensen,

Mijn tachometer werkt vlekkeloos! Daar ben ik blij mee!

Nu resteert nog een technisch verslag waarin ik in detail moet uitleggen hoe elke component werkt. Dat lukt ook wel redelijk behalve dat er 1 maar is...
Het zal weg aan mijn Engels liggen maar ik kan niet uit de datasheet halen wat nou precies de functie is van het Opamp gedeelte (combinatie opamp+transistor) en wat het nut is van dat RC-netwerkje?

Kan iemand mij een beetje opweg helpen? Alvast bedankt!

Link naar datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf
Link naar het schema: http://i62.tinypic.com/295wh00.jpg

Hier staat alles in beschreven en meer nog.
Als je engels niet up to date is dan is er google nog

Dank jullie wel!

MGP, wat jij gestuurd hebt, heb ik ook gelezen maar wat ik zoek, staat er gewoon niet in. Als je het ooit zelf hebt doorgenomen dan snap je wel wat ik bedoel.
Om een voorbeeld te noemen: Er staat op pagina 2 links onderaan dat in de tijd dat de condensator C1 wordt ontladen, wordt de condensator C2 geladen en iets verderop op dezelfde pagina staat dat de weerstand R1 ervoor zorgt dat de condensator C2 gaat ontladen. Dus er staat NIET in wat de bijdrage van het RC-netwerkje is...
Zo'n zelfde verhaal geldt ook voor het opamp/transistor gedeelte.

Als iemand uit de datasheet de bijdrage van het "RC-netwerkje" en "opamp/transistor gedeelte" voor het omzetten van frequentie naar spanning kan halen, hoor ik het graag!!!

http://www.ti.com/lit/an/snaa088/snaa088.pdf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

http://users.telenet.be/hlmaster/MGP/scan0003.jpg

Hier dan een beetje hulp, nochtans staat alles goed uitgelegd, kwestie van het te begrijpen wat je leest.

Met de ingangscomparator maakt van trage of analoge of AC, blokgolven.

De uitgang hiervan stuurt een charge pomp of ladingspomp, zie tekening.
C1 wordt telkens als de "schakelaar" sluit geladen met een constante stroom.
De lading van C1 wordt bij veranderen van de comparatoruitgang overgeheveld naar C2.
Dus wordt het spanningsniveau van C1 en C2 gelijk, een beetje zoals 2 batterijen parallel schakelen.

Dus hoe meer C1 (meer impulsen) wordt opgeladen hoe hoger de spanning op C2 wordt.

Die spanning of lading in C2 is de analoge waarde van de ingangsfrekwentie.

Maar als de ingangsfrekwentie daalt zou C2 zijn waarde behouden, dus moet je iets hebben die de lading in C2 tijdig laat weglopen, daarvoor heb je R1, dit is dat de zogezegde belasting.

De tijd hiervoor, RC tijd, moet je zelf berekenen naargelang je trage of snelle toerentallen wilt meten.

De OUT is de analoge waarde van de frekwentie aan de ingang.

Hierachter staat dan nog een comparator en transistor, waarmee je die spanningswaarde kunt omzetten, naargelang de schakeling, in niveaumeting (hoger-lager), spanningsvolger, stroomuitgang enz...

Ik hoop dat ik nu uw huiswerk niet heb gemaakt....

Edit: De eerste keer dat ik het heb doorgenomen was in 1977 geloof ik, ben niet heel zeker meer...;)

Nu ik uw uitleg gelezen heb, zie ik dat hetgeen wat er in datasheet staat op hetzelfde neerkomt maar het is lang niet zo duidelijk als uw uitleg! Dank u wel!
Dus in mijn geval heb ik geen gebruik gemaakt van die opamp/transistor gedeelte. Dat vermoeden had ik al maar wist het niet zeker.
Nee hoor, u heeft mij wel geholpen maar lang niet met alles. Dont worry:)

Mod-edit: Lees aub de FAQ eens goed door, ivm het posten in meerdere topics en het maken van megaquotes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Weet iemand wat "pk" voorstelt in deze formule:

Vripple = (VCC/2)*(C1/C2)*(1-VCC*Fin*C1/I2)*pk-pk

Die rimpelspanning heb ik namelijk nodig om de waarde van C2 te kunnen berekenen.

Alvast bedankt

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf

[Bericht gewijzigd door Tiktak op (11%)]

Normaliter is dat een afkorting voor "peak". Maar of dat hier ook zo is, weet ik niet zo snel. Ik heb niet de tijd nu om het hele datasheet te lezen.

Op 7 mei 2014 12:39:28 schreef Tiktak:
Vripple = (VCC/2)*(C1/C2)*(1-VCC*Fin*C1/I2)*pk-pk

Waar staat die formule? waarschijnlijk niet goed gelezen.

Dit staat er, Vripple = (VCC/2)*(C1/C2)*(1-VCC*Fin*C1/I2), pk-pk is de 'eenheid', peak to peak.

Op 7 mei 2014 14:08:26 schreef MGP:
[...]
Waar staat die formule? waarschijnlijk niet goed gelezen.

Dit staat er, Vripple = (VCC/2)*(C1/C2)*(1-VCC*Fin*C1/I2), pk-pk is de 'eenheid', peak to peak.

Ow ja, klopt, je hebt gelijk. Ik heb de formule zonet ff ingevuld. Dank je(Y)

Beste mensen,

Na het bestuderen van de datasheet(voor de zoveelste x) en het bouwen van een tachometer ben ik tegen feiten aangelopen waar ik geen verklaring voor heb en die niet of onduidelijk in de datasheet staan. Maar ik ben zeer nieuwsgierig naar... Misschien weten jullie het beter? Zie figuur 19 van datasheet.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf

1. De ingangscomparator zag het signaal van de sensor niet tot ik een condensator heb geplaatst tussen dat signaal en de ingang van de comparator.(pin1) Blijkbaar werd er bovenop het ingangssignaal de voedingsspanning(dc) opgeteld! Waarom blokkeert de ingangscomparator dit signaal? Wat is er mis met die voedingsspanning wat er bovenop wordt geteld?
2. Ik heb met de formules van de datasheet de stromen door C1 en C2 uitgerekend. De stroom door C2(uitgangsstroom) is groter dan die door C1! Waarom eigenlijk?
3. In de datasheet staat dat de waarde van C1 groter moet zijn dan 500pF want anders kan een foutstroom door R1 veroorzaakt worden. Waar heeft dit mee te maken?
4. Klopt het dat nadat de chargepump van het ingagssignaal gelijkspanning heeft gemaakt dat er dan nog rimpel overblijft en dat C2 deze rimpel compenseert?

Soow, dit is wat! Ik wil iedereen die (kleine) moeite wil doen om mij hiermee te helpen alvast heel erg bedanken. Voor techneuten die dagelijks in dit vakgebied zitten zullen dit soort vragen een gesneden koek zijn!

Oei, weer veel vragen... en liever gesneden taart op een dag als vandaag ;)

1) een comparator blokkeert dat signaal niet, je moet nog eens gaan kijken naar de werking van een comparator.
De uitgang van een comparator verandert maar als ALS pin1, in dit geval, 15mV hoger of lager is dan pin8, die bij sommige ic uitvoeringen intern aan de massa ligt.
D.w.z. als pin 1 nooit negatief wordt dan verandert de uitgang ook nooit.
Waarom werkt het nu wel als je er een C tussenzet?

2) Hoe heb je die stromen uitgerekend? in de datasheet staan er geen formules om de stromen uit te rekenen en dat is trouwens niet nodig.
De stromen staan in het schema van de datasheet, C1 wordt geladen met xxxµA en C2 met xxxµA, aan u om dat uit te zoeken, en hoe noemen ze die schakelingen die stroom leveren.

3)Dit is afhankelijk van het interne schema en daar kun je niks aan doen, doe maar zoals de fabrikant voorschrijft.
Als je op blz21 kijkt, dan zie je ook hoe groot het schema van die ladingspomp is.

4)Op C2 en R1 staat er altijd een rimpel, de truuk is om die zo laag mogelijk te houden.
Daarom moet je alles berekenen en keuzes maken en op voorhand de frekwentie of max toerental of uitgangsspanning op pin3 weten.
Hoe lager het toerental hoe groter de rimpel, de RC tijd van C2R1 bepaalt de rimpel.