Tikkende Philips TV 37PFL9604H/12

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een tijd een Philips 37" LCD TV, een 37PFL9604H/12 om precies te zijn. Hele fijne TV, mooi beeld vooral. Er is alleen iets waar ik mij aan erger; zodra de TV een paar minuten (5 tot 10) aanstaat dan begint de TV te tikken. Het klinkt als een statische tik en is soms heel snel achter elkaar en soms niet, er is geen pijl op te trekken. Nader onderzoek wijst uit dat het onderstaande onderdeel het getik produceert:

http://i.imgur.com/O3yNANP.jpg
http://i.imgur.com/O3rFFaB.jpg
http://i.imgur.com/bYmv3js.jpg
http://i.imgur.com/fVE0cZM.jpg

Mod-edit: De veel te grote afbeeldingen verwijderd.

Mijn vraag is; welk onderdeel is dit, is dit te repareren/te vervangen en zo ja, kan ik dat zelf proberen of moet ik dit uitbesteden?

Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 november 2013 21:27:24 (12%)

Evarist

Golden Member

Die elco zal niet tikken. Het is de voeding die in beveiliging gaat.
Er is ergens kortsluiting ofwel is de voeding defect.

Koppel de inverters eens af. Niet meer tikken --> inverters kapot.
Wel tikken, koppel mobo dan eens af. Niet meer tikken ---> mobo nakijken of vervangen.
Wel tikken --> Voeding zelf defect, elco's nakijken of voeding vervangen.

Overigens heb je je profiel niet ingevuld.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Valt de tv uit ? Of gaat de voeding gewoon alleen tikken en blijft het beeld doorgaan?
Indien het laatste gewoon een voeding bestellen en plaatsen daar deze niet duur zijn.
Wanneer een scherpe pats uit de luidsprekers waarbij het beeld wegvalt en weer aangaat dan is het main board oorzaak.
Soms kunnen dit massa contacten zijn die staan te vonken zoals die van de ambi light unit op het panel.

Op 25 november 2013 21:16:43 schreef Evarist:
Die elco zal niet tikken. Het is de voeding die in beveiliging gaat.
Er is ergens kortsluiting ofwel is de voeding defect.

Koppel de inverters eens af. Niet meer tikken --> inverters kapot.
Wel tikken, koppel mobo dan eens af. Niet meer tikken ---> mobo nakijken of vervangen.
Wel tikken --> Voeding zelf defect, elco's nakijken of voeding vervangen.

Overigens heb je je profiel niet ingevuld.

Waar zit de inverter? Dan zal ik 'm zsm eens afkoppelen.

Op 25 november 2013 21:29:01 schreef Arnold D:
Valt de tv uit ? Of gaat de voeding gewoon alleen tikken en blijft het beeld doorgaan?
Indien het laatste gewoon een voeding bestellen en plaatsen daar deze niet duur zijn.
Wanneer een scherpe pats uit de luidsprekers waarbij het beeld wegvalt en weer aangaat dan is het main board oorzaak.
Soms kunnen dit massa contacten zijn die staan te vonken zoals die van de ambi light unit op het panel.

De TV valt niet uit, kan probleemloos uren aanstaan. Enige wat je merkt is een lichte ruis in het beeld, altijd op dezelfde hoogte. De speakers maken geen geluid. Daarnaast heb ik de tv, op aanraden van een kennis, van binnen ook schoongemaakt.

Evarist

Golden Member

Als de TV speelt is er geen kortsluiting. Ik dacht dat hij alleen tikte en niet speelde.
Als er een ruisbalk loopt, zou je het t-con een kunnen vervangen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Onlangs met hetzelfde type tv dezelfde klacht gehad. De inverter trafo "plopt" / "tikt" af en toe een keer als het toestel warm wordt.
Zoals Arnold D al aangeeft is het vervangen van de voeding de beste en snelste oplossing, een losse trafo ga je niet vinden.

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Het tikken is wel frequent; het verschilt van meerdere keren per seconden tot 1 keer per 5 seconden. Daarnaast is de ruis het beste te omschrijven als witte spikkels in beeld.

Maar samenvattend is de kans dus groot dat de voeding aan zijn einde is?

Sonytech

Overleden

Als het zo snel "tikt" en ook tegelijk een ruisbalk over het beeld geeft dan denk ik eerder aan een losse soldering van bv. de transformator.

Je zou eens kunnen kijken of je in het donker iets ziet vonken op de voedingsprint.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Evarist

Golden Member

Kijk eerst naar de primaire elco, die durft al eens loskomen, maar ook de spoelen en trafo's enzo.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb net gekeken in het donker en zie niks vonken. Ik ga morgenavond de televisie weer loshalen om te kijken of er onderdelen loszitten. Iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten, los van de elco´s? Ik weet niet waar ik alles precies kan vinden namelijk.

De voedingen in deze toestellen de 702 voedingen stonden bekend om hun uitfikkende blauwe schijf condensatoren van resp 47 pf en 33 pf.
Dit was en is doorgaans duidelijk zichtbaar.\
Voorts kwam het vaak voor dat er 2 diodes vervangen moesten worden welke voor de 5 V (schotky)
Igv spikes door spetteren niet aarzelen en de voeding gewoon vervangen.
Duur zijn deze voedingen namelijk niet

Zou iemand een voorbeeld kunnen geven van een plek waar ik zo'n voeding kan vinden? Dat is wat dat betreft een nieuwe wereld voor me. Ik ga dan eerst even controleren of alle elementen op de printplaat nog vast zitten en indien het antwoord op die vraag ja is dan ga ik over tot het vervangen van de voeding. Tenzij deze duurder is dan €30,- want dan vervang ik liever meteen de hele printplaat voor een nieuw exemplaar.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zoeken via Google op het 12nc Philips nummer wat op de print staat.
In dit geval is het een 272217100702.

Beste TS die gehele printplaat IS de voeding EN invertor en die print is dus NIET duur.
Controleer wel de blauwe schijf condensatoren, indien niet meer blauw dan vervangen maar dan nog zullen die niet zo makkelijk te krijgen zijn .
Een compleet nieuwe voeding is inkoop volgens mij rond de 30 euro.

Bedankt voor de tips.

Ik heb de nieuwe printplaat besteld en hoop deze morgen te ontvangen en te monteren. Hopelijk is mijn probleem dan opgelost. Ik houd jullie op de hoogte.

Inmiddels heb ik de nieuwe printplaat besteld en geïnstalleerd. Daarna getest en de TV is weer fluisterstil! En plug&play, ideaal.

Iedereen heel erg bedankt, ik heb weer plezier met mijn TV.

Ik ben blij te horen dat er een oplossing is, want wij hebben hetzelfde probleem.
Zou u mij kunnen vertellen waar wij zo'n printplaat (welk typenummer?) kunnen bestellen en hoe deze geinstallerd moet worden?

Ik hoor heel graag van u.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 december 2013 13:37:36 (39%)

maartenbakker

Golden Member

Sowieso kan je beginnen het onderstaande advies van william op te volgen, dat natuurlijk niet alleen aan de TS gericht is maar ook op anderen met hetzelfde probleem. Als jouw toestel exact hetzelfde type is, is de kans groot dat het nummer dat hij geeft ook voor jou van toepassing is. Bij twijfel: openschroeven.

Op 3 december 2013 20:56:20 schreef william1967:
Zoeken via Google op het 12nc Philips nummer wat op de print staat.
In dit geval is het een 272217100702.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 26 december 2013 13:23:04 (56%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo, mijn philips 37PFL9604H/12.de Ambi light geeft vreemde kleuren en traag beeld...iemand een idee wat dit kan zijn ? Het Ambi gedeelte doet t gewoon en ook t geluid is prima.

Stel dat ik een board moet vervangen , heeft iemand een idee waar deze te bestellen zijn voor een normale prijs ( dus niet via Philips )

Alvast bedankt,

gr..Peter

maartenbakker

Golden Member

De ambilight geeft vreemde kleuren en traag beeld, maar het ambigedeelte doet het gewoon?

Ik negeer de helft van je zin en begrijp dat het beeld, dus niet de ambilight, vreemde kleuren heeft en traag ververst?

Een compleet andere klacht dan waar dit topic over gaat. Normaalgesproken moet je daar een eigen topic voor maken maar omdat het antwoord simpel is zal ik voor deze keer hier antwoorden.

Gezien het trage verversen vermoed ik een paneeldefect. Dan is de goedkoopste optie om het via Philips te spelen. Toestel is hooguit 4 jaar oud, dus je kunt een beroep op coulance doen.

Helaas dus niet simpel even een printplaat vervangen. Voor het geval dat wel aan de orde was geweest, gewoon op het nummer van de printplaat Googelen zoals hierboven al gemeld. Er zijn genoeg televisiesloperijen die veel gebruikte modules op voorraad hebben. Nieuw is in principe altijd tegen de prijs die Philips vraagt, en die is vaak niet zo onredelijk als je lijkt te denken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 december 2013 19:45:55 schreef 37PFL9604H/12:
Inmiddels heb ik de nieuwe printplaat besteld en geïnstalleerd. Daarna getest en de TV is weer fluisterstil! En plug&play, ideaal.

Iedereen heel erg bedankt, ik heb weer plezier met mijn TV.

Weet niet of dit nog werkt maar volgens mij heb ik hetzelfde probleem met dit type phillips tv.
Waar heb jeuiteindelijk het onderdeel besteld en wat waren dekosten ongeveer?

maartenbakker

Golden Member

De kans dat de TS gaat reageren is niet heel groot, dat deed hij bij de eerste topickick slechts 10 dagen na succesvolle reparatie ook niet. De oplossing staat echter duidelijk verwoord in het onderstaande advies van William (controleer even of het nummer op jouw print hetzelfde is, zo niet gebruik het nummer op jouw print):

Op 3 december 2013 20:56:20 schreef william1967:
Zoeken via Google op het 12nc Philips nummer wat op de print staat.
In dit geval is het een 272217100702.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga het allemaal niet meer doorlezen , tikkende voeding komt door een defect ic. Deze zijn nog wel te krijgen, de complete voeding is dat al lang niet meer. Deze voedingen zijn nagenoeg altijd te herstellen, doorgaans C,s defect, 2 diodes defect of het genoemde IC en dan heb je het wel gehad