stroom naar spanning omzetten

hallo

ik moet voor een schoolproject een stroom van +- 200mA meten en omzetten naar een o-10 v signaal om in te lezen op mijn siemens s7-1200 plc, op dit forum had ik gelezen om een hall sensor te gebruiken , maar ik ben al dagenlang op zoek naar de juiste hall sensor die deze stroom meet.
kan iemand hier me vertellen waar ik deze zou kunnen vinden of eventueel een andere, liefst zo simpel mogelijke oplossing geven?
we hebben uiteraard ook de mogelijkheid om 0-20mA of 4-20mA in te lezen op deze plc, mijn kennis in de elektronica is echter niet zo hoogstaand , ik hoop dat iemand mij kan helpen
alvast bedankt

Shock6805

Golden Member

Varieert de stroom hard? Is er een spanningsval toegestaan? Zo ja hoe groot mag die zijn? Zonder die gegevens kan je geen eentonig antwoord geven. Er zijn veel mogelijkheden. Is het wissel-of gelijkstroom?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De vragen van shock6805 zijn erg pertinent, en verdienen zeker een antwoord.

Los daarvan zou je misschien de wet van ohm eens kunnen bestuderen, wie weet valt daar wel iets uit te brouwen...verband spanning/stroom, en zo...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

maar ik ben al dagenlang op zoek naar de juiste hall sensor die deze stroom meet.

Tegen welke problemen loop je daarbij aan?
Er is voor zover ik weet niet een sensor die precies doet wat hij wil. Tenminste niet als je een hall-sensor zoekt.
Je zal dan het probleem ook eerst instukken moeten delen.

1) Ten eerste hoe wil ik mijn stroom meten.

  • IS dat in de plus leiding (high side) waar de spanningen hoog zijn en meestal hoger dan standaard IC aan kunnen.
  • Wil je in de min leiding(low side) meten.
  • Hoe groot mag je spanning verlies zijn van de stroom meting zijn.?
  • Moet de uitgang van de sensor gescheiden zijn van hetgeen je meet?
  • Meet je aan een wissel spanning of gelijk spanning
  • word de stroom ook negatief?

2) Als je de sensor hebt heeft die een bepaalde uitgang deze zeg bv -100 / +100mV zal je dan nog moeten aanpassen naar een 0-10V signaal. Dat is het 2de deel van je schakeling niveau aanpassing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Evarist

Golden Member

Ben jij jack01 alias Luc Ooms alias Matti05?

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 27 november 2013 02:30:16 (19%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shock6805

Golden Member

@evarist:
Op het eerste gezicht zou ik zeggen van niet. In de topics van jack01 wordt niet over stromen gerept. Enkel spanning van 0...10V in dat is redelijk standaard imho. Maar ik kan mij natuurlijk altijd vergissen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.