Poging tot H-Brug maakt enkel geluid...

Beste Mensen,

Allereerst allemaal hallo, aangezien ik nieuw ben. Ik ben al enige tijd bezig (hobbymatig) pcb'tjes te fabriceren en nu ik het statium ledjes laten knipperen ben gepasseerd probeer ik een H-Brug te maken. Deze H brug deed helemaal niks en daarom heb ik het circuit tot het volgende gereduceert.

http://cgerhardus.eu/circuit_geknipt.png

Het is dus niet meer als 6 AA batterijen (in serie) aangesloten op een spannings regulator (TS1117CP33) welke een DC motor van 3.3 volt zou moeten voorzien. Zoals in de datasheet aanbevolen heb ik twee 10uF condensatoren gebruikt om IN en OUT met de aarde te verbinden. De motor zou maximaal 0,5A gebruiken de TS1117 zou maximaal 1A kunnen leveren, maar als ik dit circuit inschakkel hoor ik enkel een hoge (aanhoudende) beeeeep. De motor draait niet maar als ik hem met de hand probeer te draaien geeft hij in een richting mee en in de andere remt hij iets. Zonder Regulator draait de motor overigens zonder problemen.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe?
Bij voorbaat dank.

maartenbakker

Special Member

Begin met de capatacitataticatoren gewoon condensatoren te noemen.

Heb je het IC van een koelvin voorzien?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee, ik heb gewoon het schema uit de datasheet nagemaakt. De TS1117CP33 wordt niet echt warm als ik hem aanzet, al heb ik hem niet echt lang aan gehad (hooguit een paar seconden). Dient de metalen achterkant van de chip niet als heatsink? Verder lees ik dat sommige deze aan de aarde verbinden, kan dit een verschil maken? Het vreemde is dat met 2 batterijen in serie (2.1V gemeten, dus niet eens helemaal vol) de motor gewoon draait. Vanmiddag nog eens proberen met een andere TS1117CP33 in de hoop dat dat iets oplevert. iig bedankt.

Meet de spanning over je motor eens, zo'n chip heeft wel iets van spanningsval maar omdat je al met zo ontzettend weinig werkt..

Hij loopt in 1 a 2 seconden op tot 0,40 volt en lijkt niet veder te stijgen (maar de voltmeter schoot los dus weet het niet zeker). Als ik vanmiddag thuis ben zal ik alles wat beter vastzetten en het nog een keer proberen.
De batterijen waren dit keer helemaal vol (7,2v richting de TS1117).

Als het piept, dan staat de TS1117 waarschijnlijk te oscilleren vanwege de extreem inductieve belasting van de motor. De startstroom zal ook te hoog zijn voor de 1117 zodat deze een kortsluiting detecteert.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Heb je deze al eens bekeken?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-17499..._TO252.pdf
Volgens mij mis ik nog een paar regelweerstanden om de spanning in te stellen. En ik denk dat de stroom te hoog is, hij kan die waarschijnlijk niet leveren.

En dit heeft natuurlijk helemaal niets met een H_brug te maken, dit is gewoon een instelbare spannings regelaar.

Dit zijn H_bruggen.
https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=is...p;tbm=isch

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek: Ik denk dat de TS nadat z'n H-brug niet werkte is gaan reduceren en toen tot de conclusie is gekomen dat OOK dit al niet werkt.

@flitsvonk, Als ik jou was zou ik nog 1 stapje verder reduceren: de motor weglaten. Gewoon eerst de "voeding" op orde krijgen.

Er wordt vaak een 100nF condensator op de in/uitgang van de regelaar geplaatst, omdat de boel anders instabiel kan worden. Dat advies hangt officieel op wat de fabrikant van /jou/ 1117 aanraad. Gewoon doen kan geen kwaad.

De LM1117 zal niet door een te grote start-stroom gaan oscilleren. Dat geloof ik niet. Het zijn oude(rwetse) robuste chips. Te grote startstroom -> stroombegrenzing totdat de stroom afneemt. Moet gewoon werken.

Oh, en doe me een lol, teken GND beneden, voedingen boven, en de "logica" van je schema van links naar rechts.

In jou geval dus batterij links, midden de regelaar en rechts de motor. (ik dacht dat ik ondanks dat je het onhandig gedaan had je schema begrepen had, maar ik had de ground en voeding omgewisseld doordat je het onhandig getekend hebt....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk dank voor alle sugesties.

@lambiek: dat is inderdaad de datasheet van mijn 1117. als ik het goed begrepen heb, heb ik een fixed voltage versie dus dan geld het bovenste schema (met twee 10uF condersatoren).

@rew: Ik zal het ook eens proberen met twee 100nF condensatoren. Of een combinatie van 10uF en 100nF.

Ik heb al twee boardjes met een PIC18F14K50, usb interface en een 6 euro 2.4Ghz transceiver. De usb firmware voor sdcc (ik gebruik geen mplab) kreeg ik niet aan de praat en heb die dus ook zelf geschreven. Dat ging onverwachts gemakkelijk zodoende dacht ik er eventjes een robot van te maken, bovenstaande schema is eigenlijk wat er nu nog van de robot over is gebleven, een speaker gemaakt van 6 AA batterijen een 1117 en een dc motor.

De tranceiver kan maximaal 3,6 volt hebben dus heb ik een andere 3,3v regulator gebruikt en deze op de usb voedings spanning aangesloten. Zowel de PIC als de tranceiver werken zo op 3,28 volt en had voor de motor een soortgelijk resultaat verwacht. Deze regulator werkt prima met 10uF aan de OUT en 100nF aan de IN, alleen kan die maar 0,5A hebben en dat is precies even veel als de motor zijn max. Kan ik beter deze regulator voor de motor gebruiken of is dit een brandgevaarlijk slecht idee?

Als er op je motor staat "500mA" dan zal ie (even) rond de 3A trekken zodra ie opstart. Doe je dat van de voeding waar je "max 500mA" hebt en ook je CPU op draait, dan zal je CPU uitvallen. Een aparte 3.3V voeding voor de motor lijkt me dan wel een goed plan. Zo 1 met een LM1117 / 78xx voedingschip is dan gewoon heel robuust, gaat gewoon even in stroombegrenzing en herstelt automatisch. Precies wat je wilt.

Zelf heb ik ondertussen voldoende vertrouwen in mijn programmeerkunsten, dat ik de H-brug op 6V zou durven draaien en dan m'n PWM tot 50% zou begrenzen. De motor draait dan max op effectief 3V. Als je daarna nog de stroom kan/wil meten zou het kunnen dat je iets hoger kan gaan om iets harder te rijden dan wat 3.3V toestaat). (voor de motor is het belangrijkste de stroomlimiet aan te houden, dat ie met een kleinere stroom op een hoger voltage draait kan ie best hebben, tenzij het uit de klauwen loopt zodat b.v. de isolatie niet meer bestand is tegen de spanning)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 27 november 2013 13:55:21 schreef FlitsVonk:
@lambiek: dat is inderdaad de datasheet van mijn 1117. als ik het goed begrepen heb, heb ik een fixed voltage versie......

Wat heb je daar aan als je het toerental van je motor wil regelen, dan kan je hem net zo goed direct op je batterij zetten. Of mis ik iets.

EDIT:
Heb dus iets gemist, je gebruikt 6 AA batterijen. En je motor is 3.3V. Dan maak je deze toch.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.html

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 27 november 2013 14:46:49 (20%)]

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De CPU draait samen met de 2.4GHz module op een aparte regulator (ook 3.3v maar met max 500mA), dit is af en werkt naar behoren. Een zelfde plaatje met de zelfde 3.3v 500mA regulator, een iets andere PIC en een usb connector heb ik ook al af, deze kan mbv drivers (linux/libusb) draadloos commando's naar het eerste plaatje sturen (op het moment enkel leds aan en uit zetten). Zelf dacht ik dat dit het moeilijkste zou zijn en ben hier dus mee begonnen. Daarna ben ik op een appart plaatje een H-brug gaan maken met een eigen 3.3v regulator die maximaal 1A kan leveren. Een frame met de twee motoren die ieder een rupsband aandrijven is ook al af.

Nadat dit een H-brug te ver bleek, ben ik op een los plaatje begonnen met enkel de regulator, de condensatoren en een motor. Dit resulteerd nu in 0,40v over de motor en een beep (geproduceert door de motor), de spanning schommelt rond 0,40 (0,38 <-> 0,42 volt) en dit is ook aan de beep te horen (hij veranderd steeds iets van toon). Aangezien de condensatoren niet opzwellen oid druf ik het plaatje wat langer aan te houden en merk ik wel dat de regulator en de condensatoren iets warm worden, maar dit lijkt mij niet abnormaal.

Maakt het uit of ik de metalen achterkant van de regulator met de aarde verbind of niet?

Net een nieuw printje geprobeerd zonder condensatoren. Ik krijg nu 1,6 volt door als de motor draait (dit doet hij heel zwak, maar hij !DRAAIT!) als hij tegengehouden wordt heeft hij niet meer de kracht om zelf tot gang te komen en staat er 0,1 volt over de motor. De motor drijft niks aan en heeft net voldoende kracht om zijn eigen as te laten draaien, soms start hij niet eens vanzelf en moet ik hem met de hand een zetje geven. De Vin was 7,1 volt. Ik ga nu 100nF condensatoren proberen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 november 2013 20:29:56 (16%)]

meet eerst eens de spanning.

toen ik een 1117 haalde kreeg ik te horen dat de pinout net andersom is als bij de 78xx regelaars.
de tab hangt het goed is dan ook aan de output, dus die moet je niet met GND verbinden!

GMT+1

Maakt het uit of ik de metalen achterkant van de regulator met de aarde verbind of niet?

Nee dat maakt niet uit.

Dient de metalen achterkant van de chip niet als heatsink?

Ja dat klopt maar zonder een koelplat erop zou ik niet verder gaan dan ca 1,5W.

Met 6AA baterijen zit je op 9V en dat bij een stroom van 0,5A komt er over de regulator iets minder dan 3W te staan. Dus een klein koelplaatje zou mooi zijn.

Test de schakeling eens zonder motor maar en daarna met een weerstand wat 500mA trekt.

En de winnaar is......... 2x 100nF!

Allemaal hartelijk dank voor de hulp. In de datasheet gebruiken ze 2x 10uF condensatoren, zou iemand mij kunnen vertellen waarom bij geen of te grote condensatoren ik zoveel spanning verlies?

Hij doet het maar hij geeft 4,2v ipv 3,3v en na een korte tijd begint de regulator te roken. Nu heb ik nog condensatoren van 10uF, 470nF, 100nF en 22pF. Hoe hebben de condensatoren aan IN-GND UIT-GND nou effect op de spanning over de motor? Het motortje heeft als 'arbeitsspannung 1,5-3,0 volt', maar eerder aan 3+ volt (rechtstreeks aan batterijen) gebruikt en dat ging goed. Maar als er nou een condensator combinatie is die mij 3,0 of iets daaronder zou geven is dat misschien nog beter.

[Bericht gewijzigd door FlitsVonk op 27 november 2013 17:02:31 (52%)]

dat is echt niet in orde.

de regulator probeert altijd 3.3v uit te sturen. dat doet hij door de overige spanning intern op te stoken. hoe meer stroom je trekt, hoe meer je verstookt.

werkt vrij goed, maar als de verbruikte stroom snel fluctueert, kan hij in de problemen komen. daarom heb je condensatoren nodig.

de condensatoren zorgen voor dus enkel voor de stabiliteit. 0,9v te veel heb ik nog nooit gezien bij zo'n regelaar.

in jouw geval lijkt het erop dat er iets anders aan de hand is. kun je eens een foto plaatsen?

GMT+1

Het is gelukt, ik heb de regulator IN met 100nF aan de aarde verbonden en de OUT met 10uF. Als ik de motor onbelast laat lopen wordt de 1117 niet echt warm en is de spanning 3,32 volt. Bedankt!