Gsm opladen met zonnepaneeltje

Beste

Ik had nog enkele zonnepaneeltjes liggen en wou hiermee een draagbare
lader maken voor mn gsm. De specificaties van het zonnepanneltje zijn 6V en 270mA.
Op de 2 gsm laders Output van 5V/0.55A en op de andere 5V/0.7A.
Ik heb het volgende gedaan: 2 zonnepanneeltjes in parallel gezet
zodat 6V en 540mA en vervolgens een usb kabel verbonden.
(+ met + en - met -). Met multimeter 5.15v uitgangsspaningen gemeten.
(wou een diode plaatsen maar 5.15v - 0.75v = 4.4V..). In volle zon
zal ik er wel een diode tussen plaatsen anders krijg ik als uitgang iets meer dan 6v !
Na dit alles usb kabel in gsm gestoken en krijg een melding dat gsm oplaad !!
Na 20min stel ik vast dat hij nog steeds op 55% staat. Hierna heb ik geprobeerd om er 3 in parallel te plaatsen = 810mA maar doet hetzelfde.
Dan opgezocht of er met sony toestellen iets moet gedaan worden met
de wite/ groene date - date + kabel maar dit hoeft enkel met toestellen van appel (iphone 2v op date - en date + met behulp van weerstandsdeler). Dit uiteindelijk ook ns geprobeerd maar geeft hetzelfde probleem..

iemand een fout ontdekt in mijn werkwijze ?

Mvg

of de belaste spanning meten. vermoedelijk zakt de spanning lager dan 4.5V waardoor de gsm wel spanning ziet (en dus 'charging' weergeeft) maar dat er geen stroom meer kan vloeien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Sorry vergeten te melden, uitgangstroom bij 2 in parralel: 0.48A
en bij 3 in parallel 0.62A

Is dat de stroom die het mobieltje in gaat?

ja dit meet ik van de uitgang van de zonnecelletjes in parallel.

Misschien een hele stomme vraag, De meeste toestellen hebben wel ergens een indicatie lampje etc. waar je aan kunt zien of dat het toestel word geladen. Heb jij dit ook en geeft die dan ook aan dan die aan het laden is?

Op 28 november 2013 12:26:39 schreef Maxime1992:
Na dit alles usb kabel in gsm gestoken en krijg een melding dat gsm oplaad !!
Na 20min stel ik vast dat hij nog steeds op 55% staat.

Moet je niet gewoon wat meer geduld hebben?
Wat doet hij als je met de bijbehorende lader oplaadt?

En wat voor kabeltje gebruik je eigenlijk? In het kabeltje van de lader zitten bij mijn telefoon twee aders, dus als er iets met de datalijnen moet gebeuren, dan zit dat waarschijnlijk in de stekker die je in de telefoon steekt. Ik heb die hele vraag omzeild door dat kabeltje door te knippen en daar spanning op te zetten. Dan hoef je je ook niet af te vragen of je iets over het hoofd ziet.

over de data+/- draden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1398666#1398666

het lijkt erop dat dit voor alle moderne smartphones geld. (android)

samsung en htc in ieder geval wel. ik hoop trouwens dat je niet je dure smartphone aan het opofferen bent? koop anders een tweedehands nokia voor 5 euro. die zijn minder kieskeurig en het is niet zonde als ze verrot gaan.

GMT+1

ja inderdaad indicatie lampje staat aan, als hij oplaad staat hij op rood en als hij helemaal opgeladen is op groen. Momenteel staat hij op
rood.

Om de gsm te laden met de adapter moet je een usb kabel gebruiken.
(micro usb) met 4 aders. rood, zwart, groen en wit ( voor gsm als Sony, sommige Nokia's en bepaalde foto toestellen.

Of plan B: Lader open breken en zien waar wit en groen naartoe gaan =/

Op 28 november 2013 13:20:39 schreef Maxime1992:
ja dit meet ik van de uitgang van de zonnecelletjes in parallel.

Ik vraag me af hoe jij het voor elkaar krijgt om de volle 100% uit je zonnecellen te halen , eind november in Nederland.

Heb even mijn Nokia genomen en deze in de plaats van de sony gezet.
Na +- 15 min was de nokia van 88 naar 90% dus die doet het wel.
Op het scherm is ook te zien dat de batterij aan het laden is zoals
bij de sony maar die blijf op 54% (ook na 30 min)

De "truuken" met de datalijntjes zijn nodig voor laders en telefoons die meer dan de USB-toegestane 500mA willen doen. Tot die tijd zou de telefoon maximaal 100 (officieel) of (in de praktijk vaak wel mogelijk) 500mA mogen trekken.

Aangezien jou "voeding" die 500mA en niet veel meer kan leveren, hoef je niet moeilijk te doen met de datalijntjes. Gewoon loslaten.

Een zonnecel is een raar ding. De spanning als je geen stroom trekt is hoger dan wanneer je hem optimaal gebruikt. Dus als je onbelast 5.14V meet, zal bij optimale belasting de spanning zo'n 10% inzakken. Dus 4.6V ongeveer. Ga je meer stroom trekken, zakt de spanning gewoon verder in. Het geleverde vermogen neemt dan af.

Als je lader nu een relatief-constant vermogen probeert te trekken, en dat blijkt bij 4.6V meer stroom te kosten dan wat de zonnecel kan leveren, dan zakt de spanning snel in, detecteert de lader: "je hebt hem uit de stroom getrokken of zo", stopt met laden, en voila! de spanning keert terug. Oh, toch weer er in, laden maar weer.... 't kan zijn dat ie dan niet steeds (zoals mijn nokia) beep, laden, beep niet laden, beep ... blijft doen. Ligt aan de programmering van je telefoon.

Als dat het geval is, dan kan het zijn dat ie dus maar verdomd weinig kan laden, (omdat ie een fractie van een seconde nodig heeft om de boel "leeg" te trekken, en vervolgens een paar seconde afwacht alvorens dat ie weer begint met laden).

Maarrrrrr... als jij zegt dat je de stroom tussen de telefoon en de zonnecel op rond de 0.5A meet, dan zou het m.i. gewoon goed moeten gaan. Een moderne telefoon heeft zo'n 1500mAh of meer, dus heeft dan 3-4 uur nodig om vol te worden. En in het 10-80% vol gebied is het bij een lithium batterij heel lastig om te bepalen hoe vol ie is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onder een halogeenlamp van 300w, niet met ledjes :p
en ben niet van Nederland maar hier is het ook maar grijsjes
en wou niet wachten tot in de zomer om eraan te beginnen.

mijn nokia werkt een week op 1050 mAh (Nokia 3720)
mijn HTC werkt een dag op 1800 mAh (HTC one SV)

grof gezegd kun je dus zeggen dat mijn HTC (1800/1050)*7=12x zoveel verbruikt als mijn nokia.

dat kan kloppen, omdat het scherm groter is, 3G continue aanstaat, ik hem veel vaker gebruik (scherm staat meer aan) en de processor dual core is.

met andere woorden, als jij zit te wachten tot je sony vol is, en je zet het scherm in de tussentijd aan, dat je netto niets bijlaad. als is het maar door stand-by verbruik.

heb je een lader met microUSB of gewoon een USB socket? indien dat laatste, kun je eenvoudig van buitenaf meten. meet de weerstand tussen D+ en D-. deze zal laag zijn. dit om je sony te laten weten dat het een snellader is.

GMT+1

De lader is met een gewone usb. Tijdens het opladen staan ze alle bij
op standby (3g, wifi en de rest staat uit).klopt, ik meet
ogenblikklijk 5.35v dat uit het zonnepanneeltje komt en als ik de micro usb verbind met het toestel dan meet ik juist 4.99V.
En met de beep opladen, beep stopt met opladen, beep opladen heb ik
de eerste keer ook aan d'hand gehad.