Analoge VU-meter

Hallo,

Ik zit op Academie Minerva in Groningen en voor een project heb ik een cassetterecorder uit elkaar gehaald. Dit met de bedoeling om een onderdeel te vinden dat je fascineert, voor mij is dit een analoog VU-metertje.

Voor een installatie wil ik het metertje koppelen aan een microfoon. Als je voorbij loopt zal de meter moeten bewegen. Het metertje wordt gefilmd en op een projector getoond.

Ik beken dat ik geen expert ben op het gebied van elektronica maar ik heb me nu wel meer verdiept in de materie en ik heb advies ingewonnen bij een paar elekronicazaken. Onder andere op deze site heb ik een schema gevonden voor het aansluiten van een VU-meter. Ik stel mezelf voor dat ik een printplaatje nodig heb die ik koppel aan de microfoon en de VU-meter, maar wellicht kan het ook op een andere manier.

Omdat ik niet zo goed weet waar ik nu moet beginnen zou ik graag willen weten op wat voor manier(en) ik dit zou kunnen doen en wat voor soort onderdelen ik nodig ga hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Welkom op het forum.

Schoolvragen worden hier niet snel totaal voorgekauwd maar je vraag is eigenlijk ook wel heel basic.

Naast de VU meter en de microfoon is 1 onderdeel heel essentieel, het is een variant op misschien wel de meest gebouwde schakeling ooit, hij staat dus diverse malen in de lijst met schakelingen hier en de schakeling staat ook in 99 van de 100 huiskamers en heel veel mensen kunnen dit doosje ook bij naam noemen. Tip, het is geen home theater set. Zo nu jij :)

fred101

Golden Member

Bravo, U gaat door voor de sap centrifuge !

Het makkelijkste, een opamp als niet inverterende versterker. Een zwart ding van een paar dubbeltjes met 8 pootjes, twee weerstandjes en een batterij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Er zijn genoeg schema's van te vinden, zoek maar eens op 'SPL meter'.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Omdat je geen elektronica studeert zal ik weggeven dat je moet opletten dat je een microfoonversterker neemt en dat elektretmicrofoons (de hele goedkope kleine 'tonnetjes' die vaak in laptops/headsets/mp3 spelers zitten) ook een voeding nodig hebben.

Wil je wel een printje maken en niet gewoon een mengpaneeltje of hifiversterker op de kop tikken?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/microfoons/m7516621…

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 5 december 2013 22:58:47 (18%)

Ik zou het inderdaad graag met een printje willen doen, dit past beter bij de 'look & feel' van het VU-metertje. Ik wil de uitstraling dan ook ook zo simpel mogelijk houden.

Kan ik van te voren weten hoe het metertje zal reageren? Zeg maar, bij hoeveel geluid hij maximaal aanslaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 6 december 2013 18:45:30 (44%)

Neem een schakeling met potmeter, dan kan je dat regelen. Het is wel afwachten hoe gevoelig je het krijgt, voetstappen op 1 meter afstand is heel wat anders dan stemgeluid op 1 cm.

Arco

Special Member

Kan ik van te voren weten hoe het metertje zal reageren? Zeg maar, bij hoeveel geluid hij maximaal aanslaat.

Bij een SPL meter schema wel, dat is er speciaal voor gemaakt om geluidsnivo weer te geven... (en heeft ook al een microfoon)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com