Aansturing elektromotor

Hoi,

Ik heb hier een elektromotor waarvan ik probeer te achterhalen hoe de aansturing behoort te gebeuren.

Ik ben al een heel eind (hij beweegt! :) ), maar zou graag wat bevestiging e.d hebben gehad van mensen die hier wel verstand van hebben..

Het is een custom motor, maw geen info/datasheets van te vinden.

Na wat puzzelen op de 5 draden van de motor en het bijbehorende (overleden, microcontroller dood) stukje bijbehorende electronica ben ik tot de conclusie gekomen dat het een DC motor is met geintegreerde hal-sensor.

3 draden voor de hal-sensor (+5/massa/signaal) en twee draden voor de spoel/spoelen van de motor.

Door op de twee spoel-aansluitingen van de motor een spanning te zetten schiet de motor naar een bepaalde stand. Polariteit wisselen, en hij schiet weer een stukje verder. Hoe/wanneer de hal sensor pulst heb ik nog niet geprobeerd.

Maargoed, daar valt dus mee te werken. Nu dus de vraag, hoe stuur je dit netjes aan.. Ik heb wat gegoogled, en deze motor past redelijk in het verhaal van een Brushless DC motor met "Synchronous Operation", een gepulsd DC signaal.

Enigste wat niet lekker past in dat verhaal is m'n spoel-aansluitingen, alles wat ik tegenkom gaat over drie spoelen of spoel-paren. Zouden er intern toch drie spoelen zitten, of zit dit anders in elkaar? Iemand die hier een (link naar) een stukje theorie over heeft?

Lijkt me eerder een stappen motor maar dan met weinig draden :|

Foto van de motor is handig.

[Bericht gewijzigd door Damic op 8 december 2013 14:32:39 (20%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Lambiek

Special Member

Een foto lijkt mij ook een goed iedee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

met welke spanningen heb je eigenlijk gewerkt?

schiet de motor naar een bepaalde stand. Polariteit wisselen, en hij schiet weer een stukje verder

dat zou dus net zo goed een standaard AC motor kunnen zijn, misschien mogelijk om te meten of er capaciteit tussen de draden staat? een interne condensator voor de hulpwikkeling

Op veler verzoek :)

http://farm6.staticflickr.com/5541/11269858796_3b7e74f7ca_z.jpg

Vandaar ook mijn redenatie dat het een DC motor is

Ik heb getest met max 70V, niet meer dan een 300mA ofzo.

Nog een punt wat ik vergeten ben te melden; er zit niet direct een 'harde' spoel tussen de twee motor-aansluitingen. De weerstand wisselt als ik de zaak handmatig verdraai.

Verdraaien gaat in 'stapjes', hij heeft bepaalde rustpostities. Iets draaien, en hij schiet zelf wat door naar de volgende rustpostitie.

| en - zijn rustpostities (als je begrijpt wat ik bedoel..)

In rustpositie meet ik zo'n 70 ohm, daartussen is het niet stabiel te krijgen.
Net het sensortje opgetuigd, in '-' positie heb ik een laag signaal op de signaal-draad, in '|' positie een hoog signaal. Dat lijkt me iniedergeval een eenduidig verhaal.

Op 8 december 2013 14:51:06 schreef DK
dat zou dus net zo goed een standaard AC motor kunnen zijn

Verhaal van de stand-afhankelijke spoel-weerstand komt wel overeen met een 'gewoon' AC motortje.. Dus misschien toch? Ben er nog niet helemaal achter of er capaciteit op zit..

[Bericht gewijzigd door basvk op 8 december 2013 15:30:29 (17%)]

Gokje. Je kan drie draden vinden die ieder een relatief lage weerstand naar de andere twee van dat setje hebben.

De andere draden laten we even buiten beschouwing.

Neem een AA batterij sluit die op twee van de drie draden. Ploink! Nu haal je een van de polen van de batterij los en sluit die op de open draad aan. Ploink! (1) Nu haal je de ANDERE pool van de batterij los en sluit die op de open draad aan. Ploink! Ga naar (1)

Als het goed is moet je de motor steeds een stapje verder kunnen laten draaien. Als je het goed doet draait ie steeds dezelfde kant op. ....

Als dat lukt, heb je waarschijnlijk een BLDC motor.
De andere twee draden hebben te maken met de hall-sensor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een AC motor, in de zin van een asynchroonmotor, gaat niet zomaar draaien als je daar met de hand een wisselende DC stroom door stuurt, dat lijkt me dus uitgesloten. Of er bij synchrone motoren een soortgelijke truc wordt uitgehaald om het ding in een bepaalde richting te laten starten, zou ik echt niet weten.

Ik krijg het idee dat het een motor is voor een uitzonderlijke toepassing, want het lijkt erop dat er posities zijn dat hij geen koppel kan leveren.

Mogelijk zit de hall sensor verschoven ten opzichte van de spoelen, en zou je met een positieve stroom bij een hoog signaal en een negatieve stroom bij een laag signaal een bepaalde draairichting krijgen, waarbij je de draairichting zou kunnen veranderen door het hall sensor signaal te inverteren.

@REW: dat zou natuurlijk kunnen, maar dan heeft de TS dus maar 2 draden over voor die hall sensor, en dat lijkt me een beetje vreemd. Hij heeft dat ding al aangesloten, en ik neem aan dat daarvoor 1 voeding, 1 ground, en 1 signaaldraad is gebruikt. Nog afgezien daarvan vraag ik me af wat je bij een BLDC motor zou moeten met maar 1 hall sensor; om de rotorpositie vast te stellen heb je er 3 nodig. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat die sensor gebruikt zou worden om de snelheid en rotorpositie te bepalen als hij al draait voordat je koppel gaat leveren, omdat de motor extern aangedreven zou worden of zo.

@TS: kun je iets meer vertellen over de herkomst van het ding?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 8 december 2013 19:11:43 (31%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ben ik nu achterlijk of staat er echt 325VDC op en 120W?Nvm.

Die controller heb je die nog? Daar kun je veel uit ontleden.

[Bericht gewijzigd door Damic op 8 december 2013 20:05:08 (34%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dank voor de input totzover!

De aansluitingen ben ik zeker van, 3 voor de sensor, 2 voor de motor.

De motor komt in beweging als ik een DC spanning op de 2 motor-draden zet. +/- een stapje, -/+ een stapje, +/- een...... Start ik andersom dan draait de motor ook de andere kant op.

Het gaat om een motor van een mechanische ventilatie. D'r zit een soort schoepen-rad rondom de motor. Zeker mogelijk dat het ding niet continue koppel kan leveren, het is wss nooit bedacht om echt iets aan te drijven, enkel om dat rad rond te krijgen.

Ik wil het ook voor een soortgelijke toepassing gaan gebruiken, maar wil daarbij de zaak wel zo efficient mogelijk aansturen.

In principe heb ik al voldoende info om de motor te kunnen gebruiken, maar ben alsnog benieuwd naar wat voor motor dit is en hoe je dat _hoort_ aan te sturen, mede om een efficiente aansturing te kunnen realiseren.

Op 8 december 2013 20:02:57 schreef Damic:
Die controller heb je die nog? Daar kun je veel uit ontleden.

Controller heb ik nog, mede daarom ben ik zo zeker van de motor-aansluitingen. De 2 motor-draden worden dmv een viertal FET's (wss een h-bridge, ik ben nog voornemens dit uit te tekenen) door een microcontroller aangestuurd. De microcontroller is dood, dus qua aansturings-timing e.d. valt daar niet meer zo veel uit te halen lijkt me..

Spanning en vermogen lees je goed, overigens. Hij werdt direct vanuit de gelijkgerichte netspanning aangestuurdt, dus dan zit je al aardig in de goede richting qua spanning.