Warmtebron

maartenbakker

Golden Member

En de batterijen worden onvermijdelijk zelf ook warm als je een beetje stroom gaat trekken.

Het efficientste is misschien een warmtepomp te maken met een miniatuurcompressortje.

Alsnog zou ik zoiets op een stevige accu doen, want in penlites zit nou eenmaal niet meer dan 3 tot 4Wh ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hey,

Bedankt voor de antwoorden al :)
Ja, het klinkt redelijk belachelijk, maar ik dacht een klein hutje te verwarmen... Dus waar geen stroom aanwezig is..
Of zouden jullie dit anders doen?
mvg,

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hout hakken, daar krijg je het minstens 2 keer warm van. Zoiets met penlites willen verwarmen is best wel erg kansloos, tenzij je een paar duizend van die dingen hebt liggen en er op een andere manier niet vanaf komt.

Heb je wel eens geprobeerd een kleine, niet al te best geïsoleerde kamer warm te krijgen met een elektrisch kacheltje? Als het een beetje tocht, enkel glas heeft, en de isolatie van de muren, vloer en dak niet geweldig of gewoon totaal afwezig, heb je waarschijnlijk continue 2kW nodig, als het niet meer is. Dat zijn grofweg 400 penlites per uur.

Een houtkachel hoeft helemaal niet onveilig te zijn, maar je zou nog kunnen overwegen de kachel buiten neer te zetten, een aantal meter bij het hutje vandaan, en de warmte met water te transporteren.

Hoe dacht je dat mensen hun (al dan niet houten) huisjes warm kregen voordat de centrale verwarming was uitgevonden?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 12 december 2013 21:31:56 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 december 2013 21:29:57 schreef starsfighter:
Haha ja :p En veilig? ;) (houten hutje?)

JA veilig, zou niet weten waarom niet....
Zelfs te koop voor kampeer tenten, waarbij de schoorsteen door het tentdoek naar buiten gaat.
Geen enkel probleem dus.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Niet? ;)
En ja oke, het moet daar geen 22 graden zijn, maar gewoon dat je niet doodvriest
Eventueel kaarsje(s) branden ofzo? Zal wss al meer opleveren dan met batterijen dan.
En met veilig, bedoelde ook, qua CO2, aangezien het een niet al te grote ruimte is, gaat het al snel verzadigd geraken, en ja, moet je ook nog een schoorsteen installeren, maar zal eens zoeken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit koude weer (nuja, zo erg doet het eigenlijk helemaal niet, deze winter, totnogtoe) is erg bevorderlijk voor de menselijke inventiviteit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat is er onveilig aan CO2? Daar krijg je het vanzelf benauwd van, en dan ga je toch wel naar buiten.

CO, oftewel koolstofmonoxide, is een heel ander verhaal, maar dat is NIET hetzelfde als CO2!

Een kaars geeft ongeveer 100W aan warmte (een beetje afhankelijk van het formaat van de vlam), dus je zou 20 kaarsen nodig hebben om aan die 2kW te komen, wat ook maar een wilde aanname is overigens.

Zou een tiental kaarsen echt veiliger zijn dan een klein, gesloten kacheltje waar je hout of kolen in stookt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Kijk eens naar een Zibro petroleumkachel.

Ja oke, nog niet zo'n slecht idee dan :)
Bedankt!

In tent zou ik adviseren een warme slaapzak en een aantrekkelijk persoon van het juiste geslacht mee te nemen.

In een houten hutje kan dat ook werken, maar is een houtkachel ook een prima optie. Zorg voor een goede schoorsteen en opstelling, en blijf erbij zolang de kachel brand.

Op 12 december 2013 21:42:22 schreef SparkyGSX:
Wat is er onveilig aan CO2?

Dat hangt er vanaf hoe snel de concentratie oploopt. Bij een te hoge concentratie stokt je ademhaling en heb je zonder hulp van buiten geen kans meer.
Sommige elektrische ruimtes hebben een blusinstallatie die bij brand CO2 naar binnen spuit. Als je het ongeluk hebt om op dat moment binnen te zijn, dan heb je geen tijd meer om buiten te komen, zo snel raak je buiten westen. Zulke blusinstallaties moet je dan ook blokkeren als je in de ruimte naar binnen wil.

Wat het verwarmingsprobleem betreft, het enige haalbare met elektrische verwarming lijkt me een verwarmde slaapzak. Zoiets als een elektrische deken. Maar ook dan heb je aan een paar penlites niet genoeg, een flinke autoaccu lijkt me dan meer voor de hand liggen.

Oke, klinkt logisch :)
Bedankt!
Beetje van idee veranderd ;)

Heel ouderwets maar toch effectief: kruiken. Op een camping kan je met een beetje geluk deze vullen met heet water bij de douches. In de rimboe kan je metalen versies gewoon in het vuur zetten of via een gasbrandertje met pannetje buiten je slaapvertrek opwarmen. Blijft in een goeie slaapzak heel de nacht warm, goedkoop, licht, simpel (jerrycan/colafles met heet water kan ook, handdoek/sok erom en gaan)

Slaapzakken, kruiken....Allemaal heel leuk voor het slapen gaan.
Maar daar verwarm je geen hutje mee.
Denk dat de TS op de dag ook in zijn hutje warmte wil hebben, tijdens een bakje koffie.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja, wil nou ook al koffie gaan zetten met een paar penlites, het moet niet gekker worden...

Ik had ooit een handenwarmer waar een staafje kool in ging, ongeveer zo groot als een pakje sigaretten. Als je met zo'n antiek ding een stuk gloeiende kool veilig in je jaszak kunt stoppen, moet een kleine kolenkachel of een gesloten houtkachel ook prima kunnen lijkt me. Je moet natuurlijk geen open vuur midden op de vloer gaan maken, dat is verminderd handig, maar om nou gelijk elke vorm van vuur uit te sluiten is ook een beetje kort door de bocht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Zolang je kachelpijp maar goed naar buiten gaat ben je CO en CO2 wel kwijt.

Kaarsjes is ook niet een goed idee. Die leveren ook CO en CO2 en erg veel brandgevaar op.

En zoals hier eerder vermeld kon je ook voor het penlite batterijen tijdperk ook gewoon je blokhut verwarmen. Maar als deze trend met batterijen doorzet ga ik toch maar weer aandelen van die fabrieken kopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

2kW voor een kleine tochtige kamer is overdreven als je meer dan een paar uur stookt, weet ik uit ervaring. Maar enkele honderden watturen is wel het minste. Met andere woorden elk uur een paar honderd penlites leegtrekken.

Ik zou een petroliekachel nemen. Daar zijn behoorlijk high-tech uitvoeringen van waar je niet eens een losse afvoer voor nodig hebt (wel genoeg ventilatie!).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 december 2013 00:41:17 schreef SparkyGSX:
Ja, wil nou ook al koffie gaan zetten met een paar penlites, het moet niet gekker worden...

Waar staat dat ?
Overigens, maak ik mijn koffie ook op een vuurtje.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sonytech

Overleden

Deed ik ook weleens bij speciale gelegenheden. Meer werk dan een bakkie Senseo, maar veel leuker.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Waar staat dat hutje en is het gemakkelijk bereikbaar met zware dingen?

Er bestaan namelijk katalysatorkachels voor caravans en campers. Die draaien op gas (b.v.k. propaan in de winter), en produceren geeen CO en CO2 in de ruimte. Geen open vuur.
Ga maar eens kijken bij caravan- en camperbenodigdheden zaken, zoals de Wit in Veghel kijken.

Het zware is dus die gasfles.

Maar een houtkacheltje blijft gezelliger en comfortabeler. het ruikt ook nog lekker.
In Mongolie houden ze daarme bij -40°C hun tent mee warm.
Sommige campings verhuren tegenwoordig die tenten als vakantieverblijf.

Verder zou ik dat hutje goed isoleren met glas-/steenwol of polyurethaanplaten. Dat geeft ook nog eens brandvertraging. Breng wel een goed sluitende dampremmende laag aan de binnenzijde van de isolatie laag aan, anders krijg je condensproblemen op je houten buitenwand.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb nooit iets gezegd van koffie maken op pentiles ;)
Ja nee, idd, gasvuurtjes, houtkacheltjes, heb nu wel meer inzicht gekregen dat het veiliger kan :)
Ja, wie weet beetje isoleren, zodat ik dan toch minder zou moeten verwarmen voor hetzelfde resultaat

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/