Spanning transformeren tot 100V

Hallo,

ik heb een probleem bij mijn onderzoek voor mijn PWS.
De bedoeling is dat ik voor dit onderzoek een spanning nodig heb die ik tussen de 1 en 100V kan variëren. Hier begint het probleem dus al.

Ik heb hier nog ergens een regelbare voeding staan maar die gaat maximaal tot 20V. Dat is natuurlijk wel wat te laag voor mijn onderzoek. Ik had zelf bedacht om gebruik te maken van een transformator, waardoor ik tot 100V zou kunnen transformeren.(Stroomsterkte doet er niet toe)
Het probleem is dus dat ik werkelijk geen idee heb hoe ik aan een transformator kan komen met deze specificaties en voor een schappelijke prijs. Kan iemand me hiermee helpen?

Of heeft toevallig nog iemand een andere manier om aan dit voltage te komen, dat zou namelijk ook welkom zijn. :)

Enige wat geen mogelijkheid is om 10 9V batterijen in serie te schakelen.

Alvast bedankt!

benleentje

Golden Member

waardoor ik tot 100V zou kunnen transformeren.(Stroomsterkte doet er niet toe)

De stroomsterke doet er weldegelijk toe. Die is enorm belangrijk.

Wat ik graag wil weten is.

  1. Wat de maximaal te verwachten stroom.
  2. Heb je wisselspanning of gelijkspanning nodig.
  3. Hoe stabiel moet de regeling zijn. M.a.w. mag de spanning wat verlopen met de afgenomen stroom of moet de spanning constant blijven.
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sonytech

Overleden

Misschien dit wel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Potentiometer.jpg/160px-Potentiometer.jpg
Zoals @benleentje al aangaf weten we nog erg weinig van wat de TS precies wil.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Om te reageren op de topicstart; je kunt gelijkstroom niet transformeren. Ook niet met een potmeter (?)

De benodigde stroom is na de spanning inderdaad de belangrijkste specificatie. Als de het project verder niet strikt geheim is maakt dat goede suggesties gemakkerlijker.

benleentje

Golden Member

Ook gelijkstroom kan je transformeren met een DC-DC converter. Maar of dat nodig is weet je pas nadat TS zijn gegevens omtrekt de eisen aanvult.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De bedoeling is om een schakeling te maken waarmee ik een treintje wil laten versnellen, dit door middel van een condensator zodat hij harder optrekt. Alleen het opladen van deze condensatoren is mijn probleem.

De capaciteit van deze condensatoren is 70 joule, met een maximale spanning van 100V. Om deze condensatoren op te laden heb je een DC nodig, maar ik wou een diodebrug achter de transformator te zetten om van aC DC te maken. Ik snap dat een trafo werkt via inductiespanning en dus een AC.

Het opladen van de condensatoren hoeft niet in 1 seconde te gebeuren, daarom bedoelde ik dat de stroomsterkte niet heel veel uitmaakte, natuurlijk ook niet nihil.

Hopelijk helpt dit jullie. :)

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Overigens wordt capaciteit uitgedrukt in Farad, niet in Joule. Niet onbelangrijk als je ermee moet gaan rekenen. Ik zou een scheidingstransformator + variac gebruiken, of een netgescheiden variac. Let op dat je de condensator oplaadt met de piekspanning van de wisselspanning, dus zet je variac niet heel optimistisch op 100V als je er een 100V elco achter hebt hangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 december 2013 21:56:46 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedoelde natuurlijk het vermogen van de condensatoren. En ja, ik ben bekend met de *0.5sqr2 haha.

En een variac is best prijzig, geen goedkopere alternatieve? :(

fred101

Golden Member

Twee trafos met de secundaire aan elkaar. Geeft ongeveer 350V. Er achter heb ik een weerstandeler in een paar stappen en een reostaat om de tussen spanning te maken. De stroom is nu minder dan 1mA maar in de oude versie was dat 15 mA. Dat was wat te veel iom te formeren want zo formeer en test ik elco's.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 december 2013 22:06:53 schreef NL_Tech:
Bedoelde natuurlijk het vermogen van de condensatoren.

Foutje, moet natuurlijk zijn energieinhoud!!

benleentje

Golden Member

Als je het heel simpel wilt doen. Zoe en trafo met 75V uitgangspanning dit gelijkrichten en afvlakken met een elco geeft iets meer da 100V.
Hierachter bv een 20Ω 1W potmeter. Vanaf de loper nog een weerstand van 5kΩ Nu zal je een lege condensator met maximaal 20mA kunnen opladen.

Je kan ook een 5W of zwaardere potmeter nemen dan gaat het weer sneller.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt ook een transformator nemen die secundair 35Vac geeft, en dat enkelzijdig gelijkrichten om op 100Vdc te komen, een transformator met een secundaire spanning van 70V is vast wel te vinden, maar niet echt gebruikelijk, en zal dus ook niet gauw in de rommelbak liggen. Met 2 secundaire wikkelingen van 18V kom je ook op 36V, en die zijn nog wel redelijk gangbaar.

Je kunt een weerstand in serie zetten, zodanig dat de condensator langzaam geladen wordt, en je handmatig het laden stopt zodra de gewenste spanning bereikt is. Eventueel kun je met 2 schakelaars werken, een om de condensator redelijk vlot tot net onder de gewenste spanning op te laden, en de tweede om langzamer naar de gewenste spanning te gaan, zodat je het wat nauwkeuriger kunt regelen.

Als alternatief zou je een potmeter en een NPN transistor als spanningsvolger kunnen gebruiken, met nog een weerstand in serie om de initiële stroom te beperken, of een kleinere weerstand om de stroom te meten en een extra transistortje die de basisstroom van de eerste wegleidt om de stroom te regelen, maar je moet zelf maar bekijken of je het zo ingewikkeld wilt maken.

Ik heb zelf een dergelijke constructie achter een kleine scheidingstransformator (20VA scheertrafo), die ~30mA op 0-650V of ~60mA op 0-325V kan leveren, ook om elco's op te laden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 december 2013 23:11:14 schreef benleentje:
[...]iets meer dan 100V. Hierachter bv een 20Ω 1W potmeter. Vanaf de loper nog een weerstand van 5kΩ Nu zal je een lege condensator met maximaal 20mA kunnen opladen.

Een 20 ohms potmter over 100V zal 500 watt willen opnemen. Ik denk dat je een typefout gemaakt hebt. :)

70J in 100V is 14mF. Vijf RC-tijden (de klassieke 'tijd tot volledig geladen' ) is dus bijna 6 minuten. Dat is te overzien, maar ik kan me voorstellen dat je iets meer stroom zou willen gebruiken.

Op 16 december 2013 00:38:42 schreef SparkyGSX:
Je kunt ook een transformator nemen die secundair 35Vac geeft, en dat enkelzijdig gelijkrichten om op 100Vdc te komen,

Met een spanningsverdubbelaar, bijvoorbeelde een van deze twee:
http://www.electronic-circuits-for-hobbyists.com/images/voltage-doubler-circuit-2-diode.JPG

Maar is dit geen schoolvraag? Een PWS is volgens mij een Nederlandse GIP. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

IS inderdaad een Typ fout. Moet 20kΩ Zijn. Overigens heb ik er niet echt aan gerekend.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoe snel zal TS zijn treintje rijden als je vanuit stilstand 70J energie in pomp?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 16 december 2013 20:04:22 (20%)

ligt aan het gewicht E=mv2 E=0,5mv2 Edit: klopt
al met al, niet snel aangezien het rendement ronduit slecht zal zijn
je gooit bij condensatoren de laatste energie vaak weg omdat de spanning nogal snel inzakt
en dan moet er nog wat wrijving enzo vanaf
misschien dat je met een slimme schakeling nog wel wat snelheid krijgt

Hensz

Golden Member

E = 0,5 mv2
Met een treintje van 500 gr. zonder verliezen etc. kom ik op bijna 17 m/s of zo'n 60 km/u. :o

Don't Panic!

Hensz ja dat klopt theoretisch
maar op motortjes en overbrengingen van dat formaat
en dan nog de condensator waar je moeilijk 100% energie uithaalt
mag je heel heel blij zijn met een rendement van 50%

begrijp me niet verkeerd, bewegen zal dat treintje heus wel, maar bij lange na niet met die snelheden

en 14mF op 100V? wegen alleen die condensators niet al zoveel? :p

[Bericht gewijzigd door DK op maandag 16 december 2013 19:17:42 (10%)

benleentje

Golden Member

Het opladen van de condensatoren hoeft niet in 1 seconde te gebeuren, daarom bedoelde ik dat de stroomsterkte niet heel veel uitmaakte, natuurlijk ook niet nihil.

Als het Nihil was. Dan was de de schakeling super eenvoudig. Maar dan zou het zomaar een 20 minuten, uren of langer kunnen duren voordat je condensator is opgeladen.

Dus je zal wel degelijk eerst een berekening moeten maken hun snel je wilt opladen en op welke stroom je dan uitkomt. Met die stroom kan je dan een schakeling ontwerpen.
Als het puur om een elco op te laden is neem je 2 drukknoppen. 1 Voor opladen en 1 voor ontladen. Als je preciezer wilt laden meer drukken zodat je snel en fijn kan laden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 december 2013 18:14:03 schreef ohm pi:
Hoe snel zal TS zijn treintje rijden als je vanuit stilstand 70J energie in pomp?

Ik denk dat hij ter plaatse explodeert.

E = 0.5 C U2 -> C = 2 E /U2 = 2.70*10-4 = 3400µF.

Da's een forse.

Mijn voorstel: Neem een 24V trafo. Hoe kleiner hoe beter (veiliger).

Maak een oscilator. http://darrenyates.com.au/electronics/archives/50 is prima.
Versterk het signaal een beetje (nog twee transistoren), en sluit het aan op 1 kant van de 24V wikkeling van de trafo. andere kant met een (relatief dikke) condensator aan aarde.

Kwa versterking kan je overwegen: basis aan uitgang oscilator, collector aan de "+9", emitter is de "versterkte uitgang". Hang nog een diode tussen de emitter (anode) en basis. De "Q2" uit de oscilator is dan de tor om de boel naar beneden te trekken, de zojuist toegevoegde tor om de boel omhoog te trekken.

Anyway, deze blokgolf zal de trafo aansturen op de 24V kant, de trafo krijgt dan een wisselspanning van zo'n 100V op de 230V kant bij een ingangsspanning van iets onder de 12V. De uitgang richt je gelijk, en zet je op je condensator. Met een beetje mazzel is dit zodanig "slap" dat je een tijdje moet wachten voordat je condensator vol is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Transformator 220 naar 110 is wel te vinden.

Of een Regeltransformator (LET OP DEZE ZIJN NIET GESCHEIDEN VAN HET NET)
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transf…

En wat is een schappelijke prijs?