Stelling van Thévenin

goeden dag, vandaag ben ik aan het kijken voor de stelling van thévenin. ik snap wel de theorie erachter maar mijn probleem is de vereenvoudiging. bij de volgende schakeling weet ik gewoon niet wat ik met de weerstand R1 moet doen. de bedoeling is de stroom door de weerstand R4 met behulp van thévenin te berekenen.http://imageshack.com/a/img849/7747/946k.png

bedankt voor jullie hulp

Heb je de waarden van de componenten? Of moet het algebraisch? Welk opleidingsniveau doe je?

Edit:
Anders r4 uit de schakeling wegdenken en beginnen de vervangings weerstand(en) uit te rekenen.

Open spanning die over r4 staat bepalen.

En dan de formules in elkaar uitdrukken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 20 december 2013 12:33:52 (18%)

beste, bedankt voor je snelle reactie:

de waarden voor de weerstanden zijn:
R1=1k; R2=5,6k; R3=8,2k; R4=10k; R5=12k; R6=4,7k en E=5V

de oplossing moet voor Rth=6895 ohm en Ubd= -3,07V

het probleem wat ik heb is hoe ik R1 moet plaatsen.

Ik denk dat je op R1-R2-R5 een driehoek-stertransformatie moet toepassen. Maar ik weet niet of je dat al beheerst.

bedoel je zoiets:
http://imageshack.com/a/img30/2142/b52m.png

we hebben dat gezien op de dag dat ik ziek was maar heb de kopie van een medestudent.

ik heb Rth nog een berekent en mijn uitkomst is 6805,78 ohm en dit komt niet overeen met het resultaat van de leerkracht

[Bericht gewijzigd door kalimari op vrijdag 20 december 2013 14:06:04 (29%)

Laat je berekening dan eens stap voor stap zien. Dan kunnen we zien waar je fout gaat (of dat het antwoordboekje fout is, want dat gebeurt ook vaak).

ok

eerst heb ik de weerstanden van de driehoek omgerekend voor de weerstanden in een ster:

Rbeta = Ra*Rc/(Ra+Rb+Rc) => 12*5,7/(12+1+5,7) => 3,6129
Ralpha= Rb*Rc/(Ra+Rb+Rc) => 5,6*1/(12+1+5,6) => 0,301
Rgamma= Ra*Rb/(Ra+Rb+Rc) => 12*1/(12+1+5,6) => 0,645

vervolgens heb ik Ralpha en Rgamma parallel => 0,205

en deze in serie met Rgamma => 3,818

het volgende was R3 en R6 in parallel => 2,988

en deze weer in serie met 3.818 => 6,806k ohm

Waarom schrijf je voor Rc de ene keer 5,7 en de andere keer 5,6?
En waarom bereken je Ralpha en Rgamma parallel?
En waarom bereken je R3 en R6 parallel?
Laat het vervangschema eens zien wat je bij deze berekening gebruikt, want ik denk dat je daar een vergissing maakt.

denk het ook omdat ik niet zeker weet hoe ik het moet tekenen. de 5,7 is een tip fout bedoel wel 5,6

mijn vervangschema (moet spanning en stroom over R4 berekenen zou voor Rth heb R4 weggelaten)
http://imageshack.com/a/img401/8896/zq0f.png

Waar komt die verticale verbinding vandaan tussen de linkerkant van R3 en de linkerkant van de bron?

dit weet ik niet zeker een fout maar dit wil zeggen dat Rgamma in serie staat met R6, dat Raplpha parallel is met Rbeta en dat R3 parallel is met R4. ik heb het echt lastig met te zien wat waar staat de berekeningen achter af is veel gemakkelijker. bedankt voor je geduld

Op 20 december 2013 16:49:32 schreef kalimari:
...en dat R3 parallel is met R4.

Waarom teken je R4 er nog steeds bij? Die moet je toch weglaten in de Thevenin berekening?

En waarom zou Ralpha parallel zijn met Rbeta? Daar op het midden is toch geen knooppunt? Die hele verticale verbinding hoort er trouwens niet in, ik snap nog steeds niet hoe je daaraan komt.

Bij de bepaling van Rthevenin laat je de uitwendige weerstand (hier R4) weg en vanaf zijn aansluitklemmen kijk je de schakeling in. Waarbij je de spanningsbron als een kortsluiting tekent.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 20 december 2013 17:36:19 (27%)

ok ik heb R4 uit het schema gehaald en denk dat ik heb gezien wat je bedoeld

http://imageshack.com/a/img801/4918/uww5.png

maar kan je mij een tip geven hoe ik verder moet tekenen ik zie het gewoon niet en kan je mij een uitleg geven van ster driehoek schakeling, begrijp de notities niet (zoals men kan zien)

Dit is het toch? Vanuit het middelste blauwe balletje ga je via Rbeta en dan parallel via de tak Ralpha-R3 en de tak Rgamma-R6 naar het rechtse blauwe balletje. De rest is rekenwerk.

Wat de driehoek-stertransformatie betreft, die heb je volgens mij goed toegepast. Het bewijs voor die formules kan ik niet zo uit mijn mouw schudden, maar ik neem aan dat dat in de les is behandeld.

bedankt het is gelukt nu nog veel oefenen vooral op vereenvoudigen van de schakelingen. als je een goede tip heeft hoe men dat het best doet ben ik je voor eeuwig dankbaar :)

ik wens je nog een fijn avond

Een paar tips met betrekking tot dit vraagstuk: laat de weerstand R4 weg, want dat is de uitwendige belasting van de schakeling, en doet niet mee bij de bepaling van de Thevenin weerstand. Vervang de spanningsbron door een kortsluiting, m.a.w., laat die spanningsbron helemaal niet meer zien in je vervangschema.
Ten slotte: trek de zaak uit elkaar zoals in deze tekening:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/netwerkjethevenin.gif
Daarbij zijn de blauwe stippen de punten waar R4 oorspronkelijk was aangesloten. Tussen die blauwe stippen moet je dan de vervangingsweerstand bepalen. En om dat te kunnen doen moet je dus de driehoek-stertransformatie toepassen op R1-R2-R5, of op R1-R3-R6.
Door de blauwe stippen ver uit elkaar te zetten maak je de zaak overzichtelijker omdat je consequent van links naar rechts werkt.
En verder is het een kwestie van handigheid krijgen door dit soort dingen vaker te doen.

Paar weken terug was er ook zo'n soort topic op tweakers.net.
Ook daar regende het foute oplossingen.
Als de opdracht is om het Theorema van Thévenin te gebruiken, dan moet je dat ook doen.
http://guus.broke-it.net/gauss.png

Op 20 december 2013 12:25:31 schreef kalimari:
... weet ik gewoon niet wat ik met de weerstand R1 moet doen...

en je moet de schakeling, die enigszins verneukeratief gegeven is, "normaliseren"

Theorema van Thévenin stelt dat de som van alle spanningen over een bepaald pad, nul is.
Dus I6 x R6 + I4 x R4 + I5 x R5 = V
en I6 x R6 + I3 x R3 + I1 x R1 = V
en I1 x R1 + I2 x R2 - I5 x R5 = 0
Je kunt I6 schrijven als I3 + I4 en I5 als I4 - I2 en I1 als I3 + I2
Dan hou je drie vergelijkingen met 3 onbekenden (I4, I3 en I2) over.
Die kun je op verschillende manieren oplossen, da's middelbare school werk

Frederick E. Terman

Honourable Member

Theorema van Thévenin stelt dat de som van alle spanningen over een bepaald pad, nul is.

Dat is een beetje onnauwkeurig gesteld.
Dit is alleen waar voor een gesloten pad; als je weer op hetzelfde punt terecht komt dus. We noemen zo'n gesloten pad een maas.
En dit heet de tweede wet van Kirchhoff.

De stelling1 van Thévenin zegt dat in een lineair netwerk elke combinatie van spannings- en stroombronnen met weerstanden met twee aansluitpunten naar buiten, vervangen kan worden door een spanningsbron met een serieweerstand.

(En als we toch bezig zijn:
De stelling van Norton zegt dat in een lineair netwerk elke combinatie van spannings- en stroombronnen met weerstanden met twee aansluitpunten naar buiten, vervangen kan worden door een stroombron met een parallelweerstand. :))

1moeilijk woord voor theorema

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

bij thevenin moet je eerst de R4 eens weglaten en daar de klemspanning eens op berekenen.
je hebt dan namelijk gewoon een serie/parallelschakeling van weerstanden en is makkelijk te doen.

als 2de moet je de bron weglaten/kortsluiten (bepaal zelf welke je moet doen) en dan kijken welke weerstand het netwerk nog heeft. dit is ook een simpele serie/parallelschakeling van weerstanden.

dan heb je de thevenin bron, 1 serieweerstand en je belastingsweerstand en kan je perfect de stroom berekenen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken